پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403 5/2/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 20 آبان 1397 ، 32 : 12

کد خبر : 18495

از 0 نفر 0

شناسایی ۲۰۰۰ ملک واگذار شده در شهرداری تهران

شناسایی ۲۰۰۰ ملک واگذار  شده در شهرداری تهران

معاون نظارت شورای شهر تهران از قرائت گزارش شناسایی و بازپس‌گیری املاک...

معاون نظارت شورای شهر تهران از قرائت گزارش شناسایی و بازپس‌گیری املاک شهرداری در شورای شهر خبر داد.
افشین حبیب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت بازپس‌گیری املاک شهرداری تهران که حق بهره‌برداری از آنها به افراد غیر سپرده شده است، گفت: در ابتدای آغاز به‌کار شورای شهر پنجم،‌ در مصوبه‌ای به شهرداری تهران ابلاغ کردیم که در مورد املاکی که به دیگران واگذار کرده است، گزارشی ارائه کند. وی بابیان اینکه در بررسی‌های اولیه مشخص شد که بدون رعایت ضوابط بهره‌برداری، صدها ملک باارزش در مناطق مختلف به افراد غیر سپرده شده است، افزود: سازمان املاک شهرداری تهران مأمور شد تا گزارشی از  وضعیت املاکی که حق بهره‌برداری از آنها به افراد غیر سپرده شده است، تهیه کند.
معاون نظارت شورای شهر تهران بابیان اینکه بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده توسط شهرداری تهران تاکنون حدود ۲۰۰۰ ملک شناسایی شده که حق بهره‌برداری از آن به افراد غیر سپرده شده است، گفت: بر اساس مصوبه  شورای شهر، سازمان املاک باید تمام املاکی را که  به طرق مختلف به افراد غیر واگذار شده،  شناسایی کند  و به صحن  آورده و برای همه آنها از شورا مجوز واگذاری بگیرد. وی افزود: در مورد  تعداد احکام صادره برای بازپس‌گیری املاک واگذار شده،  عدد دقیقی ندارم اما از سازمان املاک درخواست کردیم گزارشی دقیقی را در مورد شناسایی و بازپس‌گیری املاک واگذاری شده، در صحن شورا ارائه دهد.

تحلیل خبر

گستردگی مجموعه شهرداری‌های کلان‌شهرها ازیک‌طرف و به‌روز نبودن و ناکارآمد بودن بخش عمده‌ای از قوانین شهرداری‌ها، پیچیدگی‌ها و ابهامات بسیاری را در طول سال‌های متمادی در این مجموعه‌های بزرگ که در شرایطی نیز غیرقابل‌کنترل و بررسی می‌شوند، به وجود آورده و تغییرات متعدد مدیریتی هم در شهرداری‌ها و هم در شوراهای اسلامی کلان‌شهرها، نیز نتوانسته است که این پیچیدگی‌ها و ابهامات را برطرف کند. ازاین‌رو برخی افراد جاخوش‌کرده در این مجموعه‌ها، همچنان به رویه و روندی که سال‌های سال داشته و دارند با مخفی شدن در هاله‌های گوناگون، ادامه داده و می‌دهند.
یک نوع از این ابهامات، وضعیت املاک شهرداری‌هاست که تعدادی از آن‌ها به‌عنوان «در طرح و مسیر بودن»، رها شده و بلاتکلیف باقی‌مانده و شماری دیگر نیز در اختیار افرادی قرار دارد که نحوه و چگونگی آن هنوز روشن نشده است.
همچنین تاکنون هیچ‌گونه بانک اطلاعاتی، سامانه و یا سایتی که تمام املاک شهرداری‌ها را به‌ویژه در کلان‌شهرها مشخص کند و در معرض دید و اطلاع شهروندان قرار دهد، نیز وجود نداشته و ندارد که همین امر نخستین و اساسی‌ترین عامل ایجاد ابهامات و سردرگمی‌ها در این زمینه بوده و هست.
از جانب دیگر در طول سال‌های دراز و در زمان تصدی شهرداران مختلف، املاکی نیز به مدیران در این مجموعه‌ها واگذار و یا باقیمتی بسیار ارزان فروخته شده است که این امر خود سؤالات و ابهامات بسیاری را به وجود آورده است.
درهرصورت؛ شهروندان از شوراهای اسلامی شهرها و کلان‌شهرها انتظار دارند در این زمینه با ارائه راهکارهای لازم شفاف‌سازی کنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها