جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 14 آذر 1397 ، 12 : 13

کد خبر : 18575

از 0 نفر 0

معاون شهردار شیراز عنوان کرد؛ سایکودرام در دستور کار شهرداری شیراز

معاون شهردار شیراز عنوان کرد؛ سایکودرام در دستور کار  شهرداری شیراز

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز گفت: استفاده از ابزار هنر برای...

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز گفت: استفاده از ابزار هنر برای درمان مشکلات روحی و روانی موجود در جامعه، در دستور کار شهرداری شیراز قرار دارد.
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، ابراهیم گشتاسبی‌راد گفت: روش‌های سنتی نظیر سخنرانی و آموزش کلاسیک تأثیر مورد انتظار را در مباحثی نظیر کنترل خشم و مشکلات روحی و روانی ندارد، لذا شهرداری برای رسیدن به هدف خود در شهر شهروندمدار، سایکودرام را در دستور کار قرار داده است.
وی گفت: این برنامه که قالبی از سخنرانی و نمایش است، با 36 اجرا برای حدود 2 هزار مخاطب در فرهنگسراها و مراکز وابسته به شهرداری شیراز اجرایی شده است.
گشتاسبی‌راد گفت: هنر درمانی از دیرباز برای درمان مشکلات و معضلات روحی و روانی در جوامع مختلف کارایی داشته است؛ این روش از ابزارهای هنری برای درمان و تسکین اختلالات مختلف روانی افراد استفاده می‌کند. هنر درمانی، تکنیک‌های روان‌درمانی را با فرایندهای خلاقانه در هم می‌آمیزد تا سلامت روانی و بهزیستی را بهبود بخشد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امروزه سایکودرام به‌عنوان یکی از شیوه‌های یادگیری شیوه زندگی بهتر برای افرادی است که ناخواسته اسیر عارضه‌های زندگی شده و به‌سوی شیوه‌های خشونت‌آمیز و یا غمگین کننده رفته‌اند.
گشتاسبی‌راد اضافه کرد: تئاتر درمانی، نمایشنامه‌ای است که سناریو را خود مراجعه‌کننده با کمک بقیه مراجعان که در گروه نقش تماشاگر را دارند در صحنه بازی می‌کند. وی در خصوص وضعیت سایکودرام در ایران افزود: در حال حاضر در کشور ما پتانسیل موردنیاز وجود دارد، ولی نبود انگیزه و بستر لازم باعث شده تا امروز در ایران تئاتر درمانی در جایگاه مناسبی نباشد.
معاون فرهنگی شهردار شیراز در ادامه با توجه به اهمیت و ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی و شیوه‌های فرزند پروری و ارتقای سلامت روان افراد جامعه، گفت: این معاونت با همکاری تعدادی از روانشناسان فعال حوزه تربیتی و تعدادی از هنرمندان، اقدام به برگزاری دوره‌های تئاتر درمانی کرده است.
گشتاسبی‌راد گفت: این برنامه در فاز اول در فرهنگسراها و مراکز وابسته به شهرداری اجرایی شده است و در فاز بعدی با همکاری آموزش‌وپرورش در مدارس خصوصاً مدارس واقع در نقاط پرخطر شیراز اجرا خواهد شد.

تحلیل خبر

امروزه مدیران کارآمدی که در قبال سلامت روانی و جسمی جامعه خود احساس مسئولیت می‌کنند، با بهره‌گیری از روش‌هایی که در سطح جهان به‌ویژه در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته از آن‌ها استفاده شده و می‌شود، برای کیفیت‌بخشی به روحیه شهروندان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزند.
ایجاد روحیه نشاط و شادمانی در میان آحاد جامعه، به تعالی و توسعه شهرها، استان‌ها و کشور می‌انجامد و منجر به تعامل سازنده و مطلوب مردم با یکدیگر می‌شود.
وضعیت بغرنج، غمگنانه و خشنی که در نحوه رانندگی‌ها و برخوردهای مختلف مردم با یکدیگر مشاهده می‌شود، برگرفته از جوّ حاکم بر فضاها و اماکن عمومی است که جامعه را بیشتر به دلسردی و غمناکی سوق می‌دهد و افراد را ناخواسته به واکنش‌های خشونت‌آمیز می‌کشاند.
اجرای موسیقی‌های شاد و یا خاطره‌انگیز در مکان‌های باز و پرتردد، شهروندان را به آرامش دعوت می‌کند و از رفتارهای ناخوشایند و ناموزون برحذر می‌دارد. همچنین المان‌های شهری که از غنای هنری برخوردار است، روح و روان نظاره‌گران را صیقل می‌دهد. اجرای تئاترهای خیابانی نیز به‌نوبه خود در تحول‌بخشی به ذهن مخاطبان و مشاهده‌گران تأثیرات شگفتی می‌گذارد. حتی نام خیابان‌ها و معابری که خاطرات خوش را به اذهان متبادر می‌کند، در روحیه‌بخشی و انتقال انرژی مثبت به عابران و رهگذران اثرگذار است.
درهرصورت، مدیران مدبر، فهیم و دلسوز هرگز اجازه نداده و نمی‌دهند، عوامل و ابزارهای روحیه‌بخش در لابه‌لای بازی‌های بازندگانی که اعتبار و وجاهت خود را باخته‌اند، گم شوند و در راه تعالی اجتماعی به‌کارگیری
نشوند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها