پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 20 آذر 1397 ، 48 : 12

کد خبر : 18596

از 0 نفر 0

راهکارهای کاهش آلودگی هوا از نگاه یک نماینده مجلس

راهکارهای کاهش آلودگی هوا از نگاه یک  نماینده مجلس

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، گفت: استفاده از سیستم‌های...

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، گفت: استفاده از سیستم‌های الکترونیک و هوشمند و ارائه خدمات الکترونیکی به مردم نقش بسزایی در مدیریت عبور و مرور در سطح شهر دارد که خود در کاهش آلودگی هوا مؤثر است.
محمد محمودی شاه‌نشین در گفت‌وگو با ایسنا درباره تأثیر فرهنگ‌سازی طرح‌هایی نظیر سه‌شنبه‌های بدون خودرو در کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها بیان کرد: زمانی این‌گونه طرح‌ها می‌تواند مؤثر واقع شود که زیرساخت‌های آن نیز فراهم شود. زمانی که مردم با کمبود وسیله حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر روبه‌رو هستند نمی‌توان از آنها انتظار داشت که از خودروهای شخصی استفاده نکنند.
وی گفت: توسعه مسیر دوچرخه‌سواری و اختصاص دوچرخه رایگان به مردم خود می‌تواند در فرهنگ‌سازی مؤثر باشد.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوا کلان‌شهرها، بابیان اینکه آلودگی هوای کلان‌شهرها یکی از معضلاتی است که امروز ما با آن روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: باید در سه بخش به این موضوع پرداخته شود؛ بخش اول مسئله پیشگیری از عواملی است که موجبات آلودگی هوا را ایجاد می‌کند که باید مدیریت شود. درخصوص پیشگیری به‌عنوان‌مثال امروز گرمایش ساختمان‌های اداری و مجتمع‌های داخل شهرها آلودگی زیادی را به هوای کلان‌شهرها وارد می‌کند که باید از این مسئله پیشگیری کرد.
به گفته این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، همچنین می‌توان با استفاده از بنزین یورو ۴ و یورو ۵ قدری از آلودگی هوا کاست و با ارتقای کیفیت حمل‌ونقل عمومی نیز می‌توان مردم را به سمت استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی سوق داد.
وی بابیان اینکه در بخش دوم مسئله درمان و توسعه فضای سبز مطرح است، افزود: متأسفانه سرانه فضای سبز کلان‌شهرها متناسب با جمعیت آنها نیست و با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد که یکی از دلایل این امر بالا بودن ارزش اراضی در کلان‌شهرهاست و از سوی دیگر مسئله تأمین آب فضای سبز است.
محمودی شاه‌نشین خاطرنشان کرد: باید عبور و مرور در داخل کلان‌شهرها را مدیریت کنیم و به سمت پاسخگویی آنلاین به مردم برویم. خدمات‌رسانی به مردم باید به‌صورت الکترونیکی انجام شود. این‌گونه دیگر لازم نیست که مردم مسافت را در شهر جابه‌جا شوند تا به بانک یا اداره برای انجام کارها مراجعه کنند.
نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه‌ریزی را به‌عنوان سومین مسئله نام برد و گفت: ما باید چشم‌اندازی برای محیط شهرها داشته باشیم. امروز مسئله بهداشت شهرها مدعی زیادی دارد، اما زمانی که موقع عمل می‌رسد همه شانه خالی می‌کنند.

تحلیل خبر

راهکارهای ارائه شده برای کاهش آلودگی هوا توسط عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی، نزدیک به یک دهه است که از زبان مسئولان، کارشناسان و صاحب‌نظران مطرح و عنوان می‌شود و در این مورد شعارها و وعده‌های بسیاری را به‌ویژه در نزدیکی‌های برگزاری انتخابات مختلف، شنیده و خوانده‌ایم. همچنین مسئولان ریزودرشت سازمان محیط‌زیست در دولت‌های مختلف در این زمینه مرثیه‌ها و ذکر مصیبت‌های بسیاری را سروده و خوانده‌اند؛ اما آنچه تاکنون مشاهده نشده، اقدام و عمل در این موارد بوده که همچنان مانند یک سریال طولانی تلویزیونی ما را سرگرم خودکرده است.
مگر امروزه کسی پیدا می‌شود که تأثیرات خدمات الکترونیک و پیاده‌سازی کامل دولت الکترونیک بر کاهش چشمگیر ترددها و زدودن آلودگی‌های هوایی و صوتی و مقابله با فساد اداری و... را نداند؟ مگر مردم به نقش طلایی فضای سبز و درختکاری در نعمت پاکی هوا و صدها ویژگی معجزه‌آسای آن وقوف ندارند؟ مگر کسی ویژگی سوخت‌های غیرفسیلی و پاک و در مقابل آن صدمات و آسیب‌های مخوف سوخت‌های فسیلی را منکر شده است؟ مگر این باور که تقویت حمل‌ونقل عمومی و محدودسازی تردد خودروهای شخصی و اجرای طرح‌هایی مانند «محدوده هسته مرکزی کلان‌شهرها» که پس از طی هفت‌خوان رستم سرانجام به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است، در اکثریت مردم به وجود نیامده است؟ مگر قانون پسماند چند سال پیش برای اجرا به شهرداری‌ها ابلاغ نشده است تا با اجرای آن از وارد شدن آسیب‌های جدی به‌سلامتی شهروندان و شیوع سرطان جلوگیری شود؟ و... .
بنابراین مشکلات جامعه درزمینه آلودگی‌های شهری با ذکر مصیبت و آه و ناله و فغان توسط مسئولان نه‌تنها حل نمی‌شود بلکه روزبه‌روز دامنه بی‌اعتمادی‌ها و ناباوری‌ها را گسترده‌تر می‌کند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها