جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 24 آذر 1397 ، 46 : 12

کد خبر : 18606

از 0 نفر 0

خطرات مصرف گوشت قرمز

خطرات مصرف گوشت قرمز

اگرچه گوشت قرمز ماده غذایی مقوی به‌حساب می‌آید، برجسته کردن خطرات ناشی از مصرف زیاد این ماده خوراکی...

اگرچه گوشت قرمز ماده غذایی مقوی به‌حساب می‌آید، برجسته کردن خطرات ناشی از مصرف زیاد این ماده خوراکی آسان نیست؛ زیرا بیشتر مطالعات موجود در این زمینه مشاهده‌ای هستند.
به گزارش ایسنا، بااین‌حال نتایج به‌دست‌آمده از مطالعه جدیدی که در کلینیک کلیولند در آمریکا انجام گرفت، حاکیست در بدن افرادی که از مقدار زیادی گوشت قرمز مصرف می‌کنند ماده شیمیایی موسوم به TMAO تولید می‌شود. وجود مقدار زیادی از این ماده شیمیایی در خون، فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی ازجمله حمله قلبی و سکته مغزی قرار می‌دهد.
به گفته پزشکان آمریکایی در خون افرادی که رژیم‌های غذایی گیاهی دارند سطح پایین‌تری از ماده شیمیایی TMAO وجود دارد. این موضوع می‌تواند یکی از فاکتورهایی باشد که نشان می‌دهد چرا رژیم‌های غذایی گیاهخواری خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
همچنین نتایج یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد: مصرف روزانه ۹۹ گرم گوشت قرمز و ۵۱ گرم گوشت فرآوری شده با افزایش ۱۹ و ۵۱ درصدی خطر ابتلا به دیابت همراه است. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از فرآورده‌های حیوانی به افزایش تعداد مبتلایان به چاقی و دیابت در آمریکا کمک کرده است.
از سوی دیگر گوشت قرمز یکی از اصلی‌ترین منابع چربی اشباع‌ شده در رژیم غذایی معمول آمریکایی‌هاست و تا جایی که می‌دانیم مصرف زیاد این نوع چربی‌ها سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهد که تهدیدی برای سلامت قلب است.

تحلیل خبر

با مشاهده آمار و ارقام مربوط به کلسترول بالا و دیابت ناشی از مصرف گوشت قرمز، به این نتیجه می‌رسیم که اکثریت مردم کشور ما باید از این دو عارضه به‌طور کامل محفوظ باشند، چراکه قیمت سرسام‌آور گوشت قرمز به‌گونه‌ای است که بالای ۹۰ درصد جامعه قادر به خرید و تهیه این ماده غذایی نیستند، بنابراین باید از این‌گونه بیماری‌ها مصون بمانند؛ اما از سوی دیگر آمارهای ارائه ‌شده توسط مراکز رسمی پزشکی کشور، حکایت از افزایش روزافزون مبتلایان به این دو نوع بیماری بین هم جوانان و هم سالمندان کشور دارد؛ بنابراین علت گسترش این بیماری‌ها را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد که البته بی‌تحرکی و کم‌تحرکی، سوءتغذیه و مصرف خوراکی‌های آماده و به‌نسبت ارزان‌تری مانند فست‌فودها، سوسیس و کالباس‌هایی که شبه‌گوشت است و محتوای آن چندان مشخص نیست نیز می‌تواند ازجمله این علت‌ها باشد.
همان‌گونه که در تحلیل خبرهای پیشین نیز به این مهم پرداختیم، در اینجا ذکر این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که هراندازه مردم تغذیه مناسبی نداشته باشند، به‌نسبت بیشتری هزینه‌های دارو و درمان فزونی خواهد یافت که البته در مواردی عوارض و پیامدهای سوءتغذیه، هرگز با هیچ هزینه‌ای جبران‌پذیر نیست و می‌تواند بسیاری از افراد جامعه را زمین‌گیر و زندگی آنان را با درد و رنج و بیماری همراه کند.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، ذکر این موضوع است که هشدار برای کنترل مصرف گوشت قرمز مربوط به کشورهایی مانند آمریکاست و مطالعه جدیدی که در کلینیک کلیولند در این کشور صورت گرفته بررسی‌های انجام‌ شده را نیز بین آمریکایی‌ها برشمرده و ارتباط دادن آن به سایر کشورها به‌ویژه مردم ما، جای بسی شگفتی است!
مطالعه این مطلب در این خبر، ضرب‌المثل معروف «میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است» را به ذهن متبادر می‌کند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها