جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 25 آذر 1397 ، 58 : 12

کد خبر : 18611

از 0 نفر 0

دروغ‌هایی که «کاسبان کنکور» به قم بردند

دروغ‌هایی که «کاسبان کنکور» به قم بردند

وزیر آموزش‌وپرورش نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما نوشت و از او خواست تبلیغات...

وزیر آموزش‌وپرورش نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما نوشت و از او خواست تبلیغات غیرقانونی مؤسسات کنکور و کمک‌آموزشی را از این رسانه متوقف کند. سید محمد بطحایی به عبدالعلی علی عسگری نوشت که طبق قانون، تبلیغات مؤسسات غیردولتی که محصولات آموزشی ارائه می‌کنند باید بعد از تأیید کارشناسان وزارت آموزش‌وپرورش صورت گیرد.
به گزارش ایسنا، جعفر محمدی در ادامه یادداشت خود در «عصر ایران» نوشت: طی سال‌های اخیر، مؤسسات تست و کنکور و کمک‌آموزشی با بمباران بی‌وقفه تبلیغاتی در صداوسیما و حتی ساخت برنامه‌های مشترک با برخی تهیه‌کنندگان این سازمان، هزینه‌های میلیاردی پرداخت کرده و سودهای نجومی برده‌اند. ایجاد نیاز کاذب به کتاب‌های به‌اصطلاح کمک‌آموزشی و سپس تجارت با نیاز ایجاد شده، کار ویژه بسیاری از این مؤسسات است. برخی از آنها حتی توانسته‌اند در مدارس -به‌ویژه مدارس غیردولتی- نفوذ کنند و امروزه بسیاری از مدارس، خانواده‌ها را ملزم به خرید کتاب‌های مؤسسات خاص یا شرکت در آزمون‌های آنها می‌کنند!
قطع آگهی‌های این مؤسسات -چه آگهی‌هایی که مستقیماً به‌صورت تیزر پخش می‌شود و چه آگهی‌هایی که در قالب برنامه‌های تلویزیونی به خورد مخاطب داده می‌شود- می‌تواند «منافع تاجران کنکور سرنوشت دانش‌آموزان ایرانی» را به‌شدت تحت‌الشعاع قرار دهد چه آنکه درآمد اصلی آنها از طریق آگهی‌ها و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی محقق می‌شود.
ازاین‌رو، بدیهی است که کاسبان کنکور که در سال‌های اخیر به مالتی میلیاردهای نوظهور تبدیل شده‌اند، علیه آموزش‌وپرورش موضع بگیرند و اجازه ندهند اقدامات اصلاحی وزارت آموزش‌وپرورش -از آزمون‌زدایی در دوره ابتدایی گرفته تا ممنوع‌سازی ورود مؤسسات کنکور به مدارس و... -به نتیجه برسد.
آنها یک هفته بعد از نامه وزیر آموزش‌وپرورش به صداوسیما، راهی قم شدند تا با علما دیدار کنند؛ آن هم نه با عنوان مؤسسات تست و کنکور و آگهی‌دهندگان نامدار به صداوسیما که تحت نام پرطمطراق «انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور». آنها در این دیدارها، علما را نسبت به برخی اقدامات آموزش‌وپرورش نگران کردند و احتمالاً بسیار ذوق‌زده شدند وقتی از زبان آنها اظهاراتی علیه وزارت آموزش‌وپرورش شنیدند؛ مانند انتقاداتی که از حذف مشق شب شد!

تحلیل خبر

شبکه‌های مافیایی که با اتصال به مراکز قدرت و ثروت، با شگردهای گوناگون اقدام به خالی کردن جیب اقشار مختلف جامعه می‌کنند، در صورتی شکل می‌گیرند که در بخش‌هایی از مدیریت‌ها ضعف و یا فساد وجود داشته باشد.
این شبکه‌ها همواره با سوءاستفاده از باورهای مذهبی و شعارهای مردم‌پسند و با شکل و صورتی به‌ظاهر موجه، پا به میدان می‌گذارند؛ اما در خفا با اقدامات مافیایی موانع را با شگردهای مخرب و ویرانگر، از سر راه خود برمی‌دارند.
صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که به لحاظ شرعی و قانونی الزام به ملی بودن دارد، چراکه هم از بودجه عمومی ارتزاق می‌کند و هم متعلق به تک‌تک ایرانیان است، به‌یقین نباید تبلیغاتی که منافع عمومی را به‌خطر می‌اندازد و یا موجب تضییع حق عمومی می‌شود را پذیرا باشد.
گروه‌هایی که سال‌هاست تحت عنوان مؤسسات کنکور و یا مراکز کمک‌آموزشی اقدام به فعالیت‌های اقتصادی فراگیر و بسیار پول‌ساز می‌کنند، از یک‌طرف نظام آموزشی کشور را دور می‌زنند و به‌شدت زیر سؤال می‌برند و از جانب دیگر با ایجاد فواصل طبقاتی تحصیلی موجب تحقیر و تضعیف شمار بالایی از دانش‌آموزان در سطح کشور می‌شوند و شبهه‌ها، ناامیدی‌ها و تردیدهای نگران‌کننده‌ای را در ذهن آنان به وجود می‌آورند.
این شبکه‌ها تاکنون نگذاشته‌اند که مسئولان ذی‌ربط و متولیان نظام آموزشی کشور از تجربیات کشورهای موفق و پیشرفته در این زمینه استفاده کنند و شرایط را به‌گونه‌ای ایجاد کرده‌اند که طرح مباحث در این مورد نیز در نطفه خفه شود و کسی یارای موشکافی و تحلیل موضوعات مرتبط با چگونگی ورود از دبیرستان به دانشگاه را نداشته باشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها