جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 26 آذر 1397 ، 10 : 13

کد خبر : 18616

از 0 نفر 0

وزیر آموزش‌وپرورش: درباره مشق شب، یک تغییر رویکرد مشخص داریم

وزیر آموزش‌وپرورش: درباره مشق شب، یک تغییر رویکرد مشخص داریم

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه برای تکالیف مهارت‌محور دستورالعملی تهیه شده است...

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه برای تکالیف مهارت‌محور دستورالعملی تهیه شده است گفت: چیزی به نام حذف تکالیف در منزل موضوعیت نداشته و بحث ما تغییر ماهیت تکالیف بوده است.
به گزارش ایسنا، سید بطحایی در حاشیه مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر آموزش‌وپرورش درباره مشق شب دانش‌آموزان ابتدایی و اظهارات صورت گرفته پیرامون آن گفت: درباره تکلیف منزل و مشق شب، یک تغییر رویکرد مشخص داریم.
وی افزود: البته هنوز این رویکرد به‌طور کامل اتفاق نیفتاده؛ زیرا مستلزم فراهم شدن شرایطی است.
وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه برنامه تکالیف مهارت‌محور تأکید دارد که آن بخش از تکالیف که در مدرسه امکان انجام دارد، تحت نظارت معلم انجام شود گفت: به این معنا که تکالیفی مانند رونویسی و دیکته و تمرین خوشنویسی در مدرسه انجام شود و تکالیف مهارت محور در منزل دنبال شود.
بطحایی ادامه داد: در واقع ماهیت تکالیف منزل با رونویسی و حفظ کردن مطالب متفاوت است. در منازل تکالیف را به سمتی می‌بریم که مهارت‌های فردی و اجتماعی را در دانش‌آموزان تقویت کند.
وی با اشاره به اینکه برای تکالیف مهارت‌محور دستورالعملی تهیه شده است عنوان کرد: چیزی به نام حذف تکالیف در منزل موضوعیت نداشته و بحث ما تغییر ماهیت تکالیف بوده است.
وزیر آموزش‌وپرورش افزود: در تکالیف مهارت‌محور خانواده بخشی از زحمت را به عهده دارد و تکالیف ناظر بر توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی است.

تحلیل خبر

بحث مشق شب و یا تکالیف دانش‌آموزان در منزل و بایدونبایدهای آن موضوعی است که فقط از عهده کارشناسان و متخصصان در این زمینه برمی‌آید و لازم است که بررسی‌ها و تحقیقات علمی درباره آن صورت گیرد تا مشخص شود که آیا تاکنون انجام این کار مثمر ثمر بوده و یا تنها جنبه تنبیهی و وقت‌گذرانی داشته، اما آنچه در اینجا لازم به طرح است، دخالت دادن نهادها و بخش‌هایی از جامعه بوده که در این زمینه تخصص و تجربه لازم را ندارند و مداخله آن‌ها در این مورد به‌یقین به صلاح خودشان هم نیست، چراکه مداخله‌دهندگان شگردهایی دارند که تلاش می‌کنند با هزینه کردن افراد و نهادها به اهداف خود برسند.
یکی از شگردهایی که تاکنون از آن سوءاستفاده و بهره‌برداری‌های منفی شده است، تلاش برای بیان مطالب و موضوعات از زبان افراد شاخصی است که می‌تواند ادامه پیگیری‌ها و بررسی‌های لازم در زمینه‌های مختلف را قفل و مسدود کند تا دیگر کسی یارای ارائه نظر و دنبال کردن خواسته‌های عمومی و اجتماعی را نداشته باشد.
مسئله مشق شب نیز یکی از این موضوعات است که در این اواخر به موضوعی سیاسی و اقتصادی مبدل شده و به مراجع نیز کشانده شده است.
تردیدی نیست که به‌کارگیری این‌گونه شگردها، پیامدهای ناگوار و ناخوشایندی را دارد که می‌تواند حتی منجر به توقف رشد و توسعه کشور و صدمه و ضربه زدن به علم و دانش روز باشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها