پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 8 دی 1397 ، 50 : 12

کد خبر : 18626

از 0 نفر 0

انتقاد دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات از تخصیص ارز مبادله‌ای به توتون و سیگار

انتقاد دبیر کل جمعیت مبارزه  با دخانیات از تخصیص ارز مبادله‌ای به توتون و سیگار

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: تخصیص ارز مبادله‌ای به توتون و سیگار و موضوع خروج قهوه‌خانه‌ها از اماکن عمومی تأسف‌بار است...

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: تخصیص ارز مبادله‌ای به توتون و سیگار و موضوع خروج قهوه‌خانه‌ها از اماکن عمومی تأسف‌بار است.
به گزارش ایسنا، دکتر مسجدی در سومین کنگره ملی دخانیات و سلامت در بندرعباس به وضعیت تأسف‌بار کشیدن قلیان در اماکن عمومی توسط نوجوانان و جوانان و بخصوص زنان و همچنین تخصیص ارز مبادله‌ای به توتون و سیگار اشاره کرد و چنین مباحثی را غیرقابل‌توجیه دانست.
وی از نمایندگان مجلس خواست که به استفساریه این موضوع رأی مثبت ندهند و به مباحث مطرح مبنی بر تخصیص ارز مبادله‌ای به توتون و سیگار به‌صورت جدی توجه کنند.
مسجدی همچنین در این کنگره گفت: مبارزه با استعمال دخانیات باید از مهدکودک‌ها آغاز شود و این روند را در دانشگاه‌ها نیز ادامه دهیم. درواقع آگاهی‌بخشی در سطوح مختلف آموزشی باید پیاده شود.
بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت مبارزه با دخانیات، توجه به وضعیت مالیات بر دخانیات در ایران نسبت به سایر کشورها در منطقه با توجه به تصویب بودجه سال 98 در روزهای آتی نیز از دیگر مواردی بود که در این کنگره به آن اشاره شد.
همچنین در این کنگره تأکید شد مالیات بر نرخ خرده‌فروشی سیگار در سایر کشورهای همسایه نظیر ترکیه و پاکستان بیش از 70 درصد است، ولی در ایران همچنان در پایین‌ترین سطح قرار داریم که اگر به وضعیت موجود همانند کشورهای همسایه برسیم، این رقم در ایران به بیش از 12 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. این در حالی است که این رقم می‌تواند تأثیر بسزایی در طرح تحول سلامت و تأمین منابع برای بازسازی و تقویت مدارس کشور و نیز گسترش فضاهای ورزشی در سطح کشور برای خدمات رایگان به جوانان داشته باشد.
در خاتمه این کنگره بر نقش مهم صداوسیما و سایر رسانه‌های جمعی در آگاهی‌بخشی در سطح خرد و کلان درخصوص مبارزه با استعمال دخانیات تأکید
شد.

تحلیل خبر

از یک‌سو دادوفریاد همگان به خاطر شیوع مصرف سیگار و به‌ویژه قلیان بلند شده و خانواده‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، متولیان امور اجتماعی و... در این زمینه هشدارهای جدی داده و می‌دهند و از سوی دیگر در کمال تعجب و تأسف با برخورد دیگرگونه مجلس شورای اسلامی و بخش‌های مرتبط دولتی مواجه می‌شویم.
این بار نیز اختصاص ارز مبادله‌ای به توتون و سیگار، اوج این‌گونه هشدارها و اعلام خطرها را نشان می‌دهد و جامعه را نسبت به عملکرد دستگاه‌های رسمی متولی امر مبارزه با دخانیات دچار تردید و ابهام می‌کند.
باوجود این‌همه مشکلات اقتصادی که کمر اقشار بسیاری از جامعه را شکسته و حقوق‌بگیران و دستمزدبگیران را زیر چکمه‌های مخوف و بی‌رحمانه گرانی له کرده و می‌کند، «اختصاص ارز مبادله‌ای به مواد دخانی»، شگفتی‌آور و تردیدبرانگیز می‌نمایاند!
افزایش شمار بیماران سرطانی که به خاطر مصرف سیگار و قلیان همواره تخت‌های بیمارستانی را به‌صورت روزافزون پر و اشغال می‌کنند و به دنبال آن هزینه‌های هنگفت درمانی و دارویی به کشور تحمیل می‌شود و تصمیم‌هایی که شدت‌دهنده و افزون‌کننده این‌گونه مصیبت‌ها، دردها و رنج‌هاست؛ جای ابهام و بدبینی را نسبت به متولیان امر در اذهان عمومی باز می‌کند و نفرت همگانی را در پی داشته و دارد.
امیدواریم این بار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دفاع از مردمی که آنان را روانه مرکز تصمیم‌گیری کشور کرده‌اند، بپاخیزند و دیگر اجازه ندهند سلامت جسم و روان جامعه به مخاطره بیفتد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها