پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 29 بهمن 1397 ، 12 : 13

کد خبر : 18767

از 0 نفر 0

سازندگان ساختمان مکلف به استفاده از مصالح استاندارد هستند

سازندگان ساختمان مکلف به استفاده از مصالح استاندارد هستند

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: تمام سازندگان ساختمان اعم از انبوه‌سازان و خرده‌سازان مکلف هستند که در ساخت‌وسازهای خود حتماً...

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: تمام سازندگان ساختمان اعم از انبوه‌سازان و خرده‌سازان مکلف هستند که در ساخت‌وسازهای خود حتماً از مصالح استاندارد استفاده کنند. به گزارش ایرنا، علی‌نقی لقمانی، در حاشیه جلسه شورای فنی استان فارس در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تمام ناظران فنی و مهندسان ناظر نیز به‌موجب ماده 33 و 34 قانون نظام‌مهندسی و بر اساس تعهدی که دارند موظف‌اند که بر این امر نظارت کنند و اجازه استفاده از مصالح غیراستاندارد را به‌هیچ‌وجه ندهند. وی ادامه داد: بر همین اساس، تمام واحدهای تولید استاندارد مصالح ساختمانی اعم از شن، ماسه، بتن آماده، بلوک‌های پلی استایرن و تیرچه فعال در استان شناسایی و ارزیابی شده‌اند و سازندگان و مردم می‌توانند نسبت به تهیه مصالح موردنیاز خود از این واحدها اقدام کنند. او اظهار داشت: علاوه بر نظارت مهندسان ناظر، افرادی نیز تحت عنوان سرتیم های نظارتی از سوی استانداری، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها بر عملکرد مهندسان ناظر و روند ساخت‌وسازها نظارت دارند تا این کار به بهترین شکل ممکن پیش رود. این حضور هم قانونی و هم ضروری است و اگر می‌بینیم که امروز ساختمان‌های ما در مقابل حوادث طبیعی ازجمله زلزله‌های بیش از 6 ریشتر هم مقاوم هستند و تلفات جانی ناشی از تخریب به صفر رسیده به دلیل حضور و فعالیت همین مهندسان و مجریان است.

تحلیل خبر

صنعت ساختمان، ازجمله صنایع کلیدی و محوری در تمام دنیا به‌حساب می‌آید، چراکه از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و بر مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی نیز تأثیرات عمیق و اثرگذاری را دارد. از طرفی به ساختمان و خانه در کشور ما نه‌تنها به‌عنوان سرپناه و مسکن نگاه می‌شود، بلکه سرمایه‌ای مانا و عامل آسایش و آرامش و به‌نوعی بیمه اصلی در زندگی فرد و خانواده محسوب می‌شود.
با این اوصاف توجه کامل و دقیق و اعمال نظارت‌های کارشناسانه و فنی بر ساختمان‌سازی امری بسیار ضروری و اجتناب‌ناپذیر است که در مرتبه نخست باید مقررات ملی ساختمان به‌طور کامل موردتوجه و دقت هم مسئولان مربوطه و هم صاحبان سرمایه و مالکان قرار گیرد.
آن‌گونه که در سخنان متخصصان و مهندسان ساختمان و همچنین آمار ارائه‌شده از مراجع رسمی برداشت می‌شود، خوشبختانه نزدیک به دو دهه است که شیراز به لحاظ رعایت مقررات ملی ساختمان در رتبه نخست کشور جای گرفته و ساختمان‌سازی در این کلان‌شهر ازنظر ایمنی و استحکام لازم حرف اول را می‌زند. از سوی دیگر وضعیت آب‌وهوایی این شهر نیز به عمر مفید ساختمان‌های آن افزوده است، اما به دلیل وجود جذابیت‌های بسیار برای زندگی در شیراز، شاهد سیل عظیم مهاجران به این کلان‌شهر به‌ویژه در سال‌های اخیر بوده‌ایم که این امر تا حد بالایی به افزایش قیمت مسکن و به‌تبع آن، اجاره و رهن خانه نیز انجامیده است.
درهرصورت نباید اجازه داد که کیفیت و کمیت نظارت‌ها بر ساختمان‌سازی کاهش یابد و این ویژگی ارزشمند و منحصربه‌فرد در این شهر پررمزوراز از دست برود، چراکه افزایش روزافزون هزینه‌های ساختمان‌سازی از قیمت و کیفیت مصالح لازم گرفته تا دستمزدها و...، زمینه را برای سوءاستفاده سودجویان و فرصت‌طلبانی که همواره در کمین بازار نشسته‌اند و منتظرند که در هر وضعیت جدیدی که پیش آید، مردم را سرکیسه کنند، فراهم کرده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها