پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 10 اسفند 1397 ، 36 : 13

کد خبر : 18789

از 0 نفر 0

سونامی سالمندی در ایران طی ۲۰ سال آینده

سونامی سالمندی در ایران طی ۲۰ سال آینده

سونامی سالمندی در ایران طی ۲۰ سال آینده...

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ایران در ۲۰ سال آینده با یک سونامی سالمندی مواجه خواهد شد که مسئولان باید از هم‌اکنون برای مواجهه با آن برنامه‌ریزی کنند.
به گزارش ایسنا، وحید قبادی‌دانا در مراسم افتتاح خانه سالمندان قیومی ابرکوه به وجود سالمندان در کشور اشاره کرد و گفت: مراکز نگهداری شبانه‌روزی یکی از مأمن‌های حضور سالمندان است به‌طوری‌که هم‌اکنون در سطح کشور بیش از ۱۱ هزار سالمند در ۳۰۰ مرکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. وی با اشاره به این‌که اگر بهترین شرایط رفاهی هم برای سالمندان فراهم شود باز احساس تنهایی دارند، افزود: حضور سالمندان در خانه‌های کوچک سالمندی بخشی از این مشکل را مرتفع می‌کند.
وی ادامه داد: مشارکت سالمندان در اداره امور خانه و انجام امور روزانه همچون افراد عادی، ضمن تقویت روحیه اعتمادبه‌نفس به‌طور طبیعی یک نوع کاردرمانی محسوب می‌شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور از وجود موج سونامی سالمندی در ۲۰ سال آینده کشور خبر داد و گفت: مسئولان باید از هم‌اکنون خود را برای مواجهه با این مشکل آماده کرده و در این رابطه از ظرفیت خیرین نیز بهره‌گیری کنند.

تحلیل خبر

مشکلات و معضلات بسیاری که امروزه گریبان‌گیر کشور شده است، حاصل بی‌برنامگی‌ها و بی‌توجهی‌هایی بوده که هم مسئولان و هم اقشاری از جامعه از سال‌های گذشته مسبب آن‌ها بوده‌اند.
نگاه‌های سطحی، برنامه‌ریزی‌های مقطعی و کوتاه‌مدت، بی‌دقتی نسبت به نیازهای آینده و... عواقب و عوارضی داشته و دارد که از دید و نظر همگان دور نمانده و نمی‌ماند و مورد قضاوت قرارگرفته و می‌گیرد.
چسبیدن به جایگاه‌های مدیریتی با هر هزینه و قیمت، به‌کارگیری گفتارها و رفتارهای عوام‌فریبانه، وعده‌محوری و حرف‌محوری و... ازجمله عواملی است که عوارض پرهزینه و همچنین جبران‌ناپذیر را بر کشور و جامعه تحمیل کرده و می‌کند.
امروز گره‌های کور ترافیکی، آلودگی‌های هوایی، صوتی و نوری، بیکاری، نبود رفاه و آسایش درخور مردم و... همه ناشی از بی‌برنامگی و نگاه صرف به حال بوده و هست.
چنانچه مسئله مهم و جدی سونامی سالمندی که امروزه هشدارهای مرتبط با آن، در سطوح گوناگون جامعه مطرح است، نیز نادیده گرفته شود و بدون داشتن برنامه‌ بر اساس مطالعه و پژوهش رها شود، آینده‌ای نه‌چندان دورِ سخت و تلخی را در پی خواهد داشت که به نسل‌های بعدی تحمیل خواهد شد.
جمعیت انبوه سالمند در سال‌های آینده، نیاز مبرم و حیاتی به برنامه‌ریزی‌های ضروری در ابعاد مختلف بهداشتی، درمانی، روحی و روانی، رفاهی و... دارد تا این قشر قادر باشد سال‌های پایانی زندگی را در خور و شأن یک ایرانی سربلند و شرافتمند، با آسایشی نسبی، آن‌گونه که حق مسلم مردم کشوری بااین‌همه منابع خداداد است، باعزت و احترام سپری کند و اقشار دیگر جامعه نیز از تجربیات و دانسته‌های ارزشمندی که آنان با هزینه‌کرد عمر به دست آورده‌اند، به‌خوبی و به‌طور شایسته بهره‌مند شوند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها