یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 5/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 20 اسفند 1397 ، 31 : 12

کد خبر : 18821

از 0 نفر 0

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس: ساماندهی 569 معتاد حاد و پرخطر در شیراز

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس: ساماندهی 569 معتاد حاد و پرخطر  در شیراز

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس گفت: از ابتدای آغاز اجرای طرح...

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس گفت: از ابتدای آغاز اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر در شیراز، تعداد 569 نفر معتاد حاد و پرخطر و کارتن‌خواب شناسایی و به مراکز درمانی انتقال داده شدند.
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از روابط عمومی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس، محمدرضا ابراهیمی در حاشیه بازدید از اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر در شیراز گفت: در پنج روز اخیر 569 معتاد متجاهر در شیراز ساماندهی و به مراکز درمان اعتیاد منتقل که در این میان 27 نفر معتاد متجاهر زن نیز جهت سیر مراحل درمان به مراکز پیش‌بینی شده انتقال داده شدند. وی افزود: طرح نوروزی ساماندهی معتادان متجاهر در محله‌های سنگ سیاه، بیات، سهل‌آباد، ده پیاله، کوزه‌گری و شهرک سعدی آغاز شده که تیم پلیس برای شناسایی و دستگیری افراد معتاد متجاهر اقدام می‌کند. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس اظهار کرد: با ساماندهی معتادان کارتن‌خواب و متجاهر در سطح شهر شاهد کاهش میزان جرائم خُرد ازجمله سرقت‌ها خواهیم بود.
ابراهیمی گفت: معتادان متجاهر به مدت 3 ماه در مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان ماده 16 قانون و همچنین مراکز اقامتی میان‌مدت درمان اعتیاد که در قالب تبصره 2 ذیل ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر پیش‌بینی شده‌اند، به‌طور کاملاً رایگان نگهداری و درمان می‌شوند.
وی عنوان کرد: قطعاً در مبارزه با مواد مخدر و ساماندهی معتادان متجاهر اولویت با مکان‌هایی است که این افراد حضور بیشتری دارند، در همین راستا از شهروندان درخواست می‌کنیم که نیروی انتظامی را در ساماندهی این افراد از سطح شهر کمک کنند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس افزود: اعتیاد در رأس بسیاری از آسیب‌ها و مُعضلات اجتماعی است و راه‌حل آن اقدام عمومی و همگانی است و نیازمند عزم و اراده ملی است.
ابراهیمی به بیان اولویت‌های مربوط به حوزه مبارزه با مواد مخدر پرداخت و گفت: اولویت راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری است و در این راستا همه نهادها باید فعالیت کنند؛ زیرا این مسیر راه سخت و بی‌بازگشت است. وی ادامه داد: اولویت کوتاه‌مدت ستاد مبارزه با مواد مخدر، ساماندهی معتادان متجاهر است، زیرا حضور آن‌ها در خیابان‌های شهر احساس امنیت و آرامش در جامعه را از بین می‌برد. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس اظهار کرد: نهادهای مقابله‌ای باید تلاش کنند تا از ورود و توزیع مواد مخدر در سطح استان جلوگیری کرده و از سوی دیگر سایر نهادها باید تلاش کنند تا اقدامات پیشگیرانه خود را در این خصوص توسعه دهند.
ابراهیمی درخصوص فعالیت‌های مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان موضوع ماده 16 و سایر مراکز درمان اعتیاد، گفت: به جزء سم‌زدایی، از دیگر وظایف این مراکز ایجاد صیانت اجتماعی است و باید در طول مدت درمان به افراد مهارت یاد داده و آنها را با مهارت‌آموزی وارد جامعه کرده و از آن‌ها حمایت کنند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود تا همه افرادی که گرفتار اعتیاد هستند به زندگی عادی بازگردند.

تحلیل خبر

هرساله در روزهای پایانی اسفندماه، موضوع جمع‌آوری معتادان مطرح و در ایام نوروز نیز چهره شیراز تا حدودی از لوث وجود آنان پاک می‌شود که نشان‌دهنده عزم مسئولان ذی‌ربط به‌ویژه شهرداری در اجرای این امر مهم است؛ اما از نیمه دوم فروردین‌ماه باز دوباره زیبایی‌های شهر راز پشت مناظر زشت و چندش‌آوری که معتادان ولگرد به‌وجودآورنده آن‌ها هستند، پنهان می‌شود و زباله‌دزدی و پراکندگی محتویات کیسه‌های زباله مجدداً کوچه‌ها و خیابان‌های شهر را فرامی‌گیرد.
ای‌کاش رهاورد رهایی معتادان در سطح شهر، تنها ایجاد نازیبایی‌ها و آلودگی‌ها بود، چراکه عادت کردن به چهره آنان به‌تدریج زشتی‌های اعتیاد را نیز در ذهن اقشار مردم، به‌ویژه کودکان و نوجوانان، عادی و معمولی جلوه می‌دهد و زمینه‌های گسترش و فراگیری این بلای شوم و ویرانگر را فراهم می‌کند.
همچنین در چند سال اخیر از انسان‌محوری شهر، سخن بسیار به میان می‌آید و شهرداری و شورای شهر شیراز همواره بر این اصل مهم تأکید می‌ورزند و محور برنامه‌ها و اقدامات خود را نیز بر همین اساس معرفی می‌کنند. حال باید پرسید که آیا جمع‌آوری و نگهداری معتادان در تمام طول سال، در مختصات برنامه‌های اعلام شده و موردتوجه این سازمان و نهاد نمی‌گنجد؟ و آیا این اقدام ارزنده، برطرف‌کننده نازیبایی‌ها و ناپاکی‌ها از سیما و منظر شهری نیست و بودجه‌ریزی برای آن کم‌اهمیت‌تر از مواردی است که در بهینه‌سازی مبلمان شهری در نظر گرفته می‌شود؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها