چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 23 فروردین 1398 ، 13 : 17

کد خبر : 18869

از 0 نفر 0

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز: عکس‌برداری‌های بی‌رویه پزشکی، استقبال از سرطان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز: عکس‌برداری‌های بی‌رویه پزشکی، استقبال از سرطان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به تجویز و تقاضا برای انجام ام‌آر‌آی و سی‌تی‌اسکن‌های بی‌رویه و غیرمتعارف...

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به تجویز و تقاضا برای انجام ام‌آر‌آی و سی‌تی‌اسکن‌های بی‌رویه و غیرمتعارف در مراکز پزشکی و بیمارستانی هشدار داد و گفت: این موارد و عکس‌برداری‌ها قطعاً برای سلامتی زیان‌بار و به‌منزله استقبال از سرطان است.
دکتر علی بهادر در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: پزشکان و بیماران باید یک‌لحظه بیندیشند که چرا ما باید این‌همه در مراکز درمانی و بیمارستانی تقاضا و اصرار از طرف بیماران برای عکس‌برداری پزشکی داریم، درحالی‌که تشعشعات ناشی از این عکسبرداری‌ها قطعاً برای سلامتی مضر است.
وی بابیان اینکه اصرار بی‌مورد و بی‌رویه بیماران برای نوشتن ام‌آر‌آی، سی‌تی‌اسکن، سونوگرافی و رادیولوژی گاه موجب می‌شود پزشکان به ستوه آیند و دست به تجویز بزنند، گفت: بیماران نباید پزشکان را تحت‌فشار قرار دهند و از حتماً از آنها بخواهند که عکس‌برداری پزشکی برای آنان تجویز کنند، تشخیص بیماری در اغلب اوقات نیاز به عکس‌برداری ندارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بابیان اینکه از استانداردهای موجود در این عرصه بسیار فاصله داریم، ادامه داد: مواردی مشاهده شده که از یک بیمار در چندین نوبت در یک ماه عکس‌برداری پزشکی شده است، این عکس‌برداری‌ها به‌ویژه برای مادران باردار عواقب پزشکی به همراه دارد.
بهادر بابیان اینکه سونوگرافی برای نوزادان عوارض به دنبال دارد گفت: مادران باردار باید در این زمینه بیشتر دقت کنند و به‌راحتی خود را در معرض تشعشعات عکس‌برداری قرار
ندهند.
وی اضافه کرد: فشار برای استفاده بیشتر از دستگاه‌های ام‌آر‌آی و سی‌تی‌اسکن موجب شده است تا عمر این دستگاه‌ها کوتاه شود و آنها در معرض استهلاک قرار گیرند، این دستگاه‌ها سرمایه اجتماع است و نباید آن را در معرض نابودی قرارداد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: استفاده بی‌رویه از عکس‌برداری پزشکی همچنین هزینه اضافی به سبد سلامت خانوار تحمیل می‌کند، در حال حاضر استان فارس با 21 دستگاه فعال ام‌آر‌آی در ردیف استان‌های پرمصرف عکس‌برداری پزشکی است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها