چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403 4/24/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 28 فروردین 1398 ، 29 : 12

کد خبر : 18886

از 0 نفر 0

شهردار تهران: دولت برای رابطه شهرداری و شورای شهر چارچوبی تعیین کند

شهردار تهران: دولت برای رابطه شهرداری و شورای شهر چارچوبی تعیین کند

شهردار تهران با اشاره به اینکه رابطه شهرداری با شورای شهر تعریف شده نیست، گفت:...

شهردار تهران با اشاره به اینکه رابطه شهرداری با شورای شهر تعریف شده نیست، گفت: در رابطه شهرداری و شورا آیین‌نامه و چارچوبی نیست و بد نیست پیشنهاد بدهیم دولت برای این رابطه چارچوبی تعیین کند.
به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در جلسه شورای معاونان شهرداری تهران که در معاونت فنی و عمرانی شهرداری برگزار شد، بر پاسخگویی دقیق مدیران شهری به سؤالات اعضای شورای شهر تأکید کرد و گفت: تلاش کنید به‌صورت درست و مستدل به سؤالات اعضای شورا پاسخ دهید. برخی اعضای شورای شهر گلایه دارند که وقتی نسبت به پاسخ‌ها اعتراض دارند اعتراضشان باز هم به همان مقام ارجاع می‌شود. وی عنوان کرد: واقعیت این است که رابطه ما با شورا مثل مجلس تعریف شده نیست؛ در مجلس آیین‌نامه و چارچوب مشخصی درباره سؤال نمایندگان از وزرا وجود دارد، اما در رابطه شهرداری و شورای شهر چنین چارچوبی نیست و اتفاقاً بد نیست پیشنهاد بدهیم دولت برای این رابطه چارچوبی تعیین کند.

تحلیل خبر

پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز را در حال تجربه و گذران هستیم. آنچه مسلم است در هر پنج دوره این شورا، همان‌گونه که شهردار پایتخت به آن اشاره‌کرده، هنوز چگونگی و نحوه‌ی ارتباط شوراهای شهر با شهرداری‌ها آن‌گونه که بتواند به ابهامات پایان دهد، تعریف و تدوین نشده است، ازاین‌رو گاهی با مداخلات نامربوط شماری از اعضای این شوراها، به‌ویژه اعضایی که به شهردار منتخبِ اکثریت اعضای شورا رأی نداده‌اند، مواجه می‌شویم و گاهی نیز بی‌تفاوتی‌ها و عدم حساسیت‌های لازم نسبت به عملکرد شهرداری‌ها را مشاهده می‌کنیم که هر دو حالت می‌تواند به انواع و اقسام مشکلات و معضلاتِ گریبان‌گیر شهروندان بینجامد.
البته امروز کسی منکر این واقعیتِ تلخ نیست که شوراهای شهر همچنان فقط در «شورای شهرداری» بودن، باقی مانده‌اند و عوامل متعددی که اغلب منافع گروهی و فردی پشت آن‌ها مخفی شده است، تاکنون اجازه نداده است که شوراهای شهر «به‌واقع» و «در حقیقت» «شورای واقعی شهر» با متولی‌گری تمام امور شهر باشند و بتوانند از درد و رنج‌های شهروندان ناشی از عملکردهای جزیره‌ای با نگاه‌های بخشی‌نگرِ حاکم بر ادارات و ارگان‌های مختلف بکاهند و به وضعیت بغرنج و پیچیده‌ی شهرها سروسامان دهند.
نکته بسیار بااهمیت و اساسی دیگری را که نباید ازنظر دور داشت، لزوم بازنگری و بازبینیِ جدی در قوانینِ مربوط به شوراهای شهر و شرایط عضویت در آن‌هاست که اعضا باید از حداقل‌های اصول، معیارها و ملاک‌های شهری و شهرسازی آگاهی و تبحر و تجربه لازم را داشته تا قادر باشند نظارت‌های جامع و کاملی را بر امور محوله اعمال کنند و قوانین و مقررات مرتبط را بر اساس داشتن اشراف لازم، به تصویب برسانند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها