پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 11 خرداد 1398 ، 30 : 14

کد خبر : 18977

از 0 نفر 0

افزوده ‌شدن سالی ۳ هزار بیمار دیالیزی به جمع بیماران

افزوده ‌شدن سالی ۳ هزار بیمار دیالیزی به جمع بیماران

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت بابیان اینکه سالی ۳۰۰۰ بیمار به جمع بیماران دیالیزی...

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت بابیان اینکه سالی ۳۰۰۰ بیمار به جمع بیماران دیالیزی کشور افزوده می‌شود، گفت: روزانه ۱۶ هزار دیالیز در کشور انجام می‌شود که هزینه‌های سنگینی را برای کشورمان تحمیل می‌کند.
به گزارش ایسنا، مهدی شادنوش در آئین افتتاح مرکز پیوند کلیه در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: «پیوند» قله پزشکی دنیا محسوب می‌شود و هر مرکزی که به این دانش و تکنیک دست پیدا کند در حقیقت قادر شده به بلوغ خود در حوزه سلامت دسترسی پیدا کند.
وی بابیان اینکه حوزه پیوند در کشور ما با جهش بلندی روبرو بوده و همچنان این پیشرفت و جهش در حال تکامل است، خاطرنشان کرد: ما خوشحال هستیم که در استان اردبیل نیز با تلاش دانشگاه علوم پزشکی این امکان مهیا شده تا بیماران نیازمند پیوند کلیه با دغدغه کمتر در این زمینه امیدوار به بهبود شرایطشان باشند.
سالانه ۳۰۰۰ بیمار به جمع بیماران دیالیزی کشور افزوده می‌شود
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دیالیز در کشور رو به گسترش است، گفت: به دلیل رعایت نکردن برخی از موارد تغذیه‌ای و تغییر سبک زندگی ما شاهد بروز بیماری‌های دیابت و قند خون هستیم که این دو عامل دلیل اصلی برای ابتلا به بیماری کلیه و دیالیز است.
وی بابیان اینکه سالانه ۳۰۰۰ بیمار به جمع بیماران دیالیزی کشور افزوده می‌شود، تصریح کرد: هزینه هر بار دیالیز ۵۰۰ هزار تومان است به‌طوری‌که ما روزانه ۱۶ هزار دیالیز در کشور انجام می‌دهیم که قطعاً هزینه‌های بسیار گزافی را به همراه دارد. رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت ادامه داد: هیچ منبع مالی امکان حمایت برای کاهش هزینه این بیماران را ندارد و باید به سمت انجام روش‌های جایگزین حرکت کنیم که نمونه آن دیالیز صفاقی و پیوند کلیه است که در این زمینه در کشور گام‌های بلندی برداشته شده است.
شادنوش گفت: اردبیل سی و دومین استان کشور است که در آن مرکز پیوند کلیه راه‌اندازی می‌شود و امیدواریم در آینده‌ای نه‌چندان دور، پیوند مغز استخوان برای درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج نیز در استان اردبیل انجام شود. وی به توافق مسئولان وزارت بهداشت با مسئولان استان اردبیل برای تأمین زیرساخت برای انجام پیوند کبد در این استان خبر داد و اظهار کرد: قرار شد ظرف سه سال آینده این برنامه نیز اجرا شود.
مرگ روزانه ۱۰ نفر به دلیل عدم پیوند اعضا
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت از همراهی ایثارگرانه مردم این استان در ارتقای شاخص اهدای عضو قدردانی کرد و افزود: درحالی‌که سال ۹۶ به نسبت جمعیت این استان شاخص اهدای عضو عدد ۱۴ را نشان می‌داد این رقم اکنون به تعداد یک‌میلیون نفر به ۱۷.۳ رسیده است که یک شرایط جهشی مناسب را نشان می‌دهد.
شادنوش بیان کرد: مردم این استان که از فرهنگ غنی و ایثارگرانه برخوردار هستند همچون دوران دفاع مقدس قطعاً در این حوزه نیز به نیت کاهش رنج و آلام بیماران سرآمد خواهند بود و با اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی به پیوند به‌عنوان یک ضرورت توجه خواهند کرد. وی به‌ضرورت اهدای عضو به‌عنوان اهدای زندگی تأکید کرد و گفت: روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از لیست انتظار اهدای عضو خارج شده و از دنیا می‌روند درحالی‌که به‌راحتی می‌توانیم با یک آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی با اهدای عضو به بیماران چشم‌انتظار کمک
کنیم.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت در پایان با قدردانی از مردم نیک‌اندیش پارس‌آباد در کسب شاخص بالای اهدای عضو در کشور خاطرنشان کرد: این شهرستان نمونه و سرآمد در اهدای عضو در کشور شناخته شود.

تحلیل خبر

آمار تکان دهنده افزایش سالانه 3000 بیمار به جمع بیماران دیالیزی، هشدار به مردم کشور است.
آن طور که رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت اشاره کرده که دیالیز در کشور رو به افزایش است، باید مردم و مسئولان عواقب این نوع بیماری را جدی بگیرند و برنامه‌ای جهت پیشگیری از آن را داشته باشند. یکی از راهکارهای این پیشگیری «آموزش دادن مستمر مردم» است که باید از همه ابزار و امکانات اطلاع‌رسانی و آموزشی در راستای تحقق آن بهره
جست.
اگر ریشه دیالیز را دو عامل تغذیه‌ای و تغییر سبک زندگی بدانیم؛ اکثر مردم نمی‌دانند چگونه غذا و چه نوع غذایی بخورند و چه نوع سبک زندگی داشته باشند تا دچار بیماری دیابت و قند خون که منجر به دیالیز می‌شود،
نشوند.
واقعیت تلخ در بین مردم جامعه این است که وقت کافی را برای آموزش بهداشت و درمان خود صرف نمی‌کنند. این‌قدر که برای امور متفرقه و کم‌ارزش وقت می‌گذرانند که هیچ منفعتی برای آنان ندارد، برای یادگیری سبک زندگی و آموزش بهداشت، وقت اختصاص نمی‌دهند و تا زمانی که گرفتار یک نوع بیماری نشده‌اند اصلاً توجهی به مقوله بهداشت جسمی و روانی ندارند. پس اگر همه امکانات و ابزارهای آموزشی و اطلاع‌رسانی کشور بسیج شوند تا مردم آموزش‌های لازم را درخصوص پیشگیری از بیماری‌ها ببینند، بزرگترین سرمایه‌گذاری انجام‌ شده است. امید که کمیته‌ای در کشور مسئول انجام این مهم شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها