پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 20 خرداد 1398 ، 09 : 15

کد خبر : 18993

از 0 نفر 0

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش: دو سال آینده سال‌های سختی برای آموزش‌وپرورش است توضیح معاون آموزش‌وپرورش درباره پشت پرده استعفای بطحایی آقای بطحایی از سربازی به مقام سرداری و وزارت در آموزش‌وپرورش رسید

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش:  دو سال آینده سال‌های سختی برای آموزش‌وپرورش است توضیح معاون آموزش‌وپرورش درباره پشت پرده استعفای بطحایی آقای بطحایی از سربازی به مقام سرداری و وزارت در آموزش‌وپرورش رسید

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش با تشریح...

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش با تشریح علل استعفای بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش، گفت: نباید استعفای بطحایی فقط به کاندیداتوری در انتخابات مجلس خلاصه شود. حجت‌الاسلام علی عسکری معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره استعفای وزیر آموزش‌وپرورش گفت: آموزش‌وپرورش از بنیادی‌ترین نهادهای کشور محسوب می‌شود و در تعیین‌کننده بودن آن در توسعه نیروی انسانی هیچ شکی نیست؛ به همین جهت مقام معظم رهبری سال‌ها پیش اعلام فرمودند که بهترین و برجسته‌ترین نیروها باید برای آموزش‌وپرورش مسیر و خط‌مشی طراحی کنند و فلسفه آموزش‌وپرورش باید واضح باشد که ما دنبال چه هستیم و به دنبال چه چیزی می‌خواهیم برویم تا براین اساس خط‌مشی تعیین شود و برنامه‌ریزی صورت گیرد. معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: با این تأکید مقام معظم رهبری در آذرماه 1390 سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که این سند، یک سند مهم به شمار می‌آید و به بهینه‌سازی وضع موجود در آموزش‌وپرورش می‌پردازد.  دولت اول و دوم دکتر روحانی در راستای سند چشم‌انداز 20 ساله و همچنین سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی و اقدامات مؤثری را انجام داد و در حوزه آموزش‌وپرورش کارهای مهمی در این جهت صورت گرفته است.
اجرای رتبه‌بندی با اختصاص 2 هزار میلیارد تومان در دستور کار دولت
وی افزود: ازجمله مواردی که در دولت طی این سال‌ها مورد تأکید قرار گرفت رتبه‌بندی معلمان کشور و تخصیص 2 هزار میلیارد تومان در این رابطه است، همچنین مدرسه محوری و بسیاری از راهبردهای دیگر آموزش‌وپرورش نیز که در این بیان مختصر و مصاحبه کوتاه نمی‌گنجد در همین رابطه رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد که دولت نه‌تنها درزمینه اعتبارات مربوط به سند تحول بلکه هرگونه خدمتی که در توان داشته باشد برای قشر فرهنگیان جامعه که در تربیت نسل فردای مدیران کشور نقش‌آفرینی می‌کنند، انجام خواهد داد و از هر کوششی در این خصوص دریغ نخواهد کرد. عسکری اضافه کرد: البته در حوزه آموزش‌وپرورش چالش‌های بسیاری را پیش روداریم که این چالش‌ها باعث شده آموزش‌وپرورش با وضع مطلوب فاصله داشته باشد.
دو سال آینده سال‌های سختی برای آموزش‌وپرورش است
وی ادامه داد: آقای بطحایی وزیر سابق آموزش‌وپرورش در مجلس در زمان رأی اعتماد برنامه‌های مناسبی ارائه کرد که راهگشا بود و مجلس نیز به همین برنامه‌ها رأی مثبت داد. بااین‌حال با توجه به اینکه مدیریت در آموزش‌وپرورش با معادله چند مجهولی مواجه است کار در این وزارتخانه بسیار سخت است به‌ویژه در 2  سال پیش رو که دو انتخابات مهم مجلس و ریاست جمهوری را در پیش داریم. معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: افزون بر این، مشکلاتی در حوزه ارائه خدمات به فرهنگیان و معلمان به وجود آمده که ازجمله آن‌ها عدم پرداخت حدود 10 هزار میلیارد تومان طلب مربوط به سال‌های گذشته معلمان است که در این خصوص وعده‌هایی داده شده و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در کمیسیون آموزش و تحقیقات قبول کرد که در قالب یک کارگروه مشترک مطالبات فرهنگیان و معلمان پرداخت شود و ما نیز منتظر نتیجه هستیم.
بطحایی با معاونانش برای استعفا مشورت نکرد
وی اضافه کرد: تصور می‌کنم آقای بطحایی با نگاه به آینده و با توجه به مشکلات پیش رو در آموزش‌وپرورش اقدام به استعفا کرد و اگر او با معاونین خود مشورت می‌کرد قطعاً با آن مخالفت می‌کردند. عسکری گفت: پس از اطلاع از استعفای آقای بطحایی تلاش شد که به‌نوعی از این استعفا پیشگیری شود ولی مؤثر واقع نشد به همین جهت باید بگویم این استعفا دلایل متنوع و متعددی را به دنبال دارد که ازجمله آن همان معادلات چند مجهولی مورداشاره در مدیریت آموزش‌وپرورش است.
نباید استعفای بطحایی فقط به کاندیداتوری در انتخابات مجلس خلاصه شود
وی اضافه کرد: آقای بطحایی به این دلیل که استعفای او باری را برای دولت ایجاد نکند علت استعفا را کاندیداتوری مجلس عنوان کرد و این موضوع را ایشان اخلاق مدارانه مطرح کرد ولی به‌زعم من نباید علت استعفای او در این مسئله خلاصه می‌شد. عسکری ادامه داد: برداشت من این است که آموزش‌وپرورش مطلوب در شرایط فعلی باید مطالبه جدی همه ارکان نظام باشد و مشکلات درهم‌تنیده معلمان نیز امکان حل دارد و نشاط و انبساط خاطر معلمان باید برای دولت و مجلس و سایر ارکان کشور مبنا و اولویت اول قرار بگیرد. وی اضافه کرد: اگر فکر می‌کنید، معلمان امروز حال خوشی ندارند که قطعاً هم این‌چنین است و این موضوع در تربیت نسل آینده و نیروی انسانی کشور تأثیرگذار خواهد بود پس باید دنبال راه‌حل بود و می‌دانیم هر کشوری هم موفقیتی کسب کرده به دلیل توجه به حوزه زیربنایی آموزش‌وپرورش بوده است. امام (ره) نیز دراین‌باره فرموده‌اند: که اساس را باید آموزش‌وپرورش قرارداد و برداشت من این است که آموزش‌وپرورش امروز کشور ما با یک مدیریت علمی و جامع‌نگر می‌تواند بر مشکلات فائق آید.
راه آینده آموزش‌وپرورش ریل گذاری شده و مشخص است
این مقام مسئول در وزارت آموزش‌وپرورش اضافه کرد: راه آموزش‌وپرورش مسیری است که ریل گذاری شده و این مسیر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و همان برنامه‌هایی است که آقای بطحایی در زمان کسب رأی اعتماد اعلام کرد. این مسیر نباید باانگیزه‌های سیاسی و جناحی همراه باشد زیرا که آموزش‌وپرورش باشگاه سیاسی نیست و اراده و انگیزه انقلابی در این مسیر شرط اول کار در این حوزه است. وی افزود: هرچند این استعفا بازخوردهای خاص خود را داشته است اما امیدوارم نتیجه آن برای همه ما انسجام مدیریتی، کارآمدی و کار تیمی منسجم در آینده آموزش‌وپرورش باشد و جلوی مداخلات نابجا به حوزه آموزش‌وپرورش هم گرفته شود.
از اینکه بطحایی در لیست چه جناحی قرار می‌گیرد، بی‌اطلاعم
عسکری در پاسخ به این سؤال که آیا جناح یا گروه خاصی از بطحایی وزیر سابق آموزش‌وپرورش درخواست استعفا کرده بودند تا او را در لیست خود برای انتخابات مجلس قرار دهند، گفت: از پشت‌صحنه این استعفا نباید غیب‌گویی کنیم و می‌دانم که آقای بطحایی در دولت، مجلس و مجامع مختلف اخلاق مدارانه مطالب را پیگیری می‌کردند و همچنان که عنوان شد یک دلیل مهم اعلام کاندیداتوری از مجلس هم به جهت رعایت اخلاق بوده و اینکه فضای کشور ملتهب نشود.
استیضاح بطحایی در مجلس به‌هیچ‌عنوان از دلایل استعفا نبود
عسکری با رد در جریان بودن طرح استیضاح بطحایی در مجلس و اینکه شاید استعفای او به این دلیل بوده است، عنوان کرد: این موضوع  قویاً تکذیب می‌شود و برخی از نمایندگان که عمدتاً از استان اصفهان بودند و قصد به جریان انداختن طرح استیضاح آقای بطحایی را داشتند نیز در حال مجاب شدن برای بازپس‌گیری امضای خود بودند.
ارائه لیست معوقات فرهنگیان به رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش با طرح مجدد مطالبات معوقه فرهنگیان، گفت: لیست این معوقات که از سال 82 تا 97 بوده و  حدود 10 هزار میلیارد تومان است در اختیار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار داده شده است و مجلس هم پیگیر موضوع است و تقاضای ما این است که تا اول مهرماه و شروع کار مدارس در سال تحصیلی جدید شرایط به‌گونه‌ای طراحی شود که مطالبات معلمان عزیز وصول‌شده باشد. وی افزود: آقای بطحایی فردی دلسوز است و کسی است که از سربازی به مقام سرداری و وزارت در آموزش‌وپرورش رسیده  و شاید تصور می‌کرد که فردی بهتر از او بتواند این مطالبات را پیگیری کند.

تحلیل خبر

بحران در آموزش‌وپرورش «چندوجهی» است و زنگ خطری که اینک معاون محترم وزارت آموزش‌وپرورش از آن سخن می‌گویند، چند دهه است که پی‌درپی به مناسبت‌های مختلف، در سطح کشور به صدا درآمده است اما به آن توجهی نشده است. از این چند وجه کلافه سردرگم، مهم‌ترین آن «بی‌عدالتی» است. بی‌عدالتی در آموزش‌وپرورش هم گریبان معلمان و هم دانش‌آموزان را گرفته است.
معلمانی که مشغول امر مقدس تعلیم و تربیت فرزندان یک ملتند، با مدارج تحصیلات عالی لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا با حقوق بسیار ناچیز، مجبورند در شرایط سختی زندگی کنند تا حقوق و مزایای 20 میلیون تومانی و بالاتر سایرین که یک زمانی شاگرد همین معلمان بوده‌اند را تأمین کنند، این «بی‌عدالتی» حتی با تحقق نظام رتبه‌بندی معلمان نیز رفع نمی‌گردد؛ بلکه ر‌تبه‌بندی فقط بین خود معلمان و فرهنگیان، اختلاف جزئی در پرداخت، ایجاد
می‌کند. تا زمانی که این بی‌عدالتی، رفع نشود مشکلات آموزش‌وپرورش به‌جای خود باقی است.
نه‌فقط معلمان بلکه دانش‌آموزان کشور در نقاط مختلف نیز از امکانات آموزشی عادلانه برخوردار نیستند؛ به‌طوری‌که بعضی از آنها در مدارس کپری و فرسوده و نداشتن وسایل کمک‌آموزشی و آزمایشگاهی و با سرانه فضای نامناسب و... و برخی در بهترین نقاط با عالی‌ترین ساختمان‌ها، فضای آموزشی، تفریحی، ورزشی، رفاهی با امکانات مدرن آموزشی و کمک‌آموزشی و آزمایشگاهی و... مشغول تحصیل هستند و این توزیع ناعادلانه امکانات از مهدکودک، کودکستان، دبستان تا دبیرستان به‌وضوح به چشم می‌خورد. از بحران‌های «چندوجهی» دیگر به سطحی بودن تعلیم و تربیت و خروجی افراد کم‌سواد از نظام آموزشی کشور، عدم آشنایی با آموزه‌های اعتقادی، دوری از سیر مطالعاتی و انجام پژوهش، بحران هویتی و... را می‌توان نام برد که تحلیل هرکدام از این‌ها به فرصت دیگری نیاز دارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها