پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 15 تیر 1398 ، 28 : 16

کد خبر : 19009

از 0 نفر 0

سلیمانی با اشاره به نتایج قانون «از کجا آورده‌ای»: اموال نامشروع مسئولانِ ۴۰ سال گذشته، پس گرفته می‌شود

سلیمانی با اشاره به نتایج قانون  «از کجا آورده‌ای»: اموال نامشروع مسئولانِ ۴۰ سال گذشته، پس گرفته می‌شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: هر مسئولی،...

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: هر مسئولی، به هر نحوی از انحا اگر در این ۴۰ سال درآمد نامشروعی از هر طریقی به دست آورده باشد، از وی پس گرفته می‌شود.
حسن سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، درخصوص تصویب طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان، اظهار داشت: یکی از اموری که باید در حکومت اسلامی رعایت شود، سلامت مدیران است و برای تحقق این امر نیازمند سازوکار قانونی هستیم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان پس از بررسی‌های فراوان بالاخره در مجلس تصویب شد و احکام مندرج در آن باید اجرایی شود.
وی افزود: امیدواریم به بیانی که در قانون تعیین شده، افراد دارایی خود را اعلام کنند و نهادهای مربوطه نیز رسیدگی‌های لازم را انجام دهند.
سلیمانی ادامه داد: هر مسئولی، به هر نحوی از انحا اگر در این 40 سال درآمد نامشروعی به جهتی از جهات به دست آورده باشد، از وی پس گرفته می‌شود.
نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی گفت: اصل 49 قانون اساسی یعنی از کجا آورده‌ای؟ و کسب دارایی مبتنی بر جرم و سوءاستفاده از جایگاه و مقام و استفاده از بیت‌المال را موردتوجه قرارداده و شیوه برخورد را نیز تشریح کرده است.
سلیمانی اظهار داشت: در آئین‌نامه و قانون «از کجا آورده‌ای؟» سازوکار اعاده اموال نامشروع در مورد همه مسئولان گذشته، حال و آینده دیده شده است.

تحلیل خبر

چرا پس از 40 سال باید اموال نامشروع مسئولان از آنها پس گرفته شود؟ آیا در این 40 سال نظارتی بر جمع‌آوری این اموال نبوده؟ یا نظارت بوده و از دیدگاه ناظران، اموال گردآوری ‌شده مسئولان، وجاهت شرعی و قانونی داشته است؟ 40 سال مدت کمی نیست و اگر کسانی با ترفندهایی می‌خواسته‌اند جمع‌آوری اموال خود را قانونی و شرعی جلوه دهند، فرصت کافی در دست ارزیابان و ناظران بوده است تا حق را از باطل و مشروع را از نامشروع تشخیص دهند و با خاطیان برخورد مناسب نمایند.
کلیدی‌ترین و مبنایی‌ترین استحکام هر جامعه‌ای «اعتماد» مردم به مسئولان است. اگر این اعتماد، مخدوش شود به‌سختی می‌توان دوباره آن را برگرداند.
مردم اعتماد به مسئولان در دوره‌های مختلف کردند و اموال عمومی و بیت‌المال را در اختیار آنها گذاشتند تا بر اساس «عدل»، «انصاف» و «امانتداری» از آن محافظت نمایند. زیاده‌خواهی، رانت‌خواری و ویژه‌خواری هر مسئولی، ضربه هولناکی به اعتماد مردم است و نباید چنین مسئولانی جرأت می‌کردند که 40 سال در حاشیه امن به جمع‌آوری اموال نامشروع بپردازند. این گروه از مسئولان با آبرو و حیثیت مسئولان سالم و پاک‌دست هم‌ بازی می‌کنند و به همه مسئولان کشور چوب می‌زنند. اینکه چند درصد این‌گونه و چند درصد آن‌گونه‌اند، نمی‌دانیم ولی «بدها» حتی اگر درصد کمی هم باشند، باز
زیادند.
به‌هرحال امیدواریم این گفته عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس لباس عمل به خود بپوشاند تا شاید در قضاوت مردم و سطح اعتماد آنها تغییری رخ دهد و ازاین‌پس بقیه مسئولان، حساب کار خود را بکنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها