پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 29 تیر 1398 ، 58 : 17

کد خبر : 19017

از 0 نفر 0

وجود 400 مدرسه خشت و گلی در ایران نصف مدارس گِلی در سیستان و بلوچستان

وجود 400 مدرسه  خشت و گلی در ایران نصف مدارس گِلی در سیستان و بلوچستان

30 درصد فضاهای آموزشی کشور فرسوده است...

30 درصد فضاهای آموزشی کشور فرسوده است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بابیان اینکه از سال ۹۷ تاکنون حدود ۵۰۰ مدرسه خشت و گلی کشور برچیده شده است، گفت: در حال حاضر ۴۰۰ مدرسه خشت و گلی در کشور وجود دارد.
به گزارش عصر ایران به نقل از ایسنا، مهرالله رخشانی مهر در آئین کلنگ‌زنی مجتمع فرهنگی محله سادات شهر دوگنبدان افزود: میزان اعتبار نوسازی مدارس کشور که در سال ۱۳۹۶ پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود امسال به ۳۰ هزار میلیارد ریال افزایش‌یافته است.
وی افزود: امسال نسبت به سال ۱۳۹۶ این میزان اعتبار نوسازی مدارس کشور حدود ۶ برابر شده است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: سال گذشته بالغ‌بر ۱۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به نوسازی و توسعه مدارس کشور تخصیص یافت. هم‌اکنون ۹۰ درصد از طرح‌های عمرانی حوزه نوسازی مدارس فعال است. وی ادامه داد: ۳۰ درصد فضاهای آموزشی کشور فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد و ۸۰۰۰ طرح حوزه عمرانی مدارس کشور در دست اجراست.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۷ تاکنون حدود ۵۰۰ مدرسه خشت و گلی کشور برچیده شده است.
رخشانی مهر در پایان گفت: مدارس خشت و گلی کشور در حال حاضر ۴۰۰ واحد است که از این تعداد ۲۰۰ مدرسه در استان سیستان و بلوچستان و بقیه در سایر
استان‌هاست.

تحلیل خبر

برای کشور اسلامی ما با تأکید اسلام بر اولویت‌های فرهنگی و با پیشینه تمدنی و فرهنگی سه‌هزارساله ایرانی، زیبنده نیست که در عصر علم و تکنولوژی و پیشرفت، هنوز صدها مدرسه خشت و گلی و 30 درصد فضاهای آموزشی فرسوده داشته باشیم. ما که سالیان دراز است بر منابع عظیم خدادادی نفت و گاز و ذخایر روزمینی و زیرزمینی نشسته‌ایم و همه اجزای کشورمان از زمین و هوا و دریا، به‌صورت بالقوه و بالفعل، ثروت‌های متنوعی را در خود دارد و مردم کشورهای دیگر از این سفره خدادادی ما استفاده می‌کنند، چرا هنوز باید فرزندانمان از امکانات اولیه فضای آموزشی در برخی نقاط کشور -خصوصاً نقاط محروم- بهره‌مند نباشند؟ به قول رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، آنها که توانسته‌اند از سال 97 تاکنون بساط 500 مدرسه خشت و گلی را برچینند، چرا در دهه گذشته و زودتر، بساط همه این‌گونه مدارس را جمع نکردند؟ آیا کم‌کاری بوده یا بودجه، صرف اولویت‌های مهمتر شده؟ اگر کم‌کاری بوده باید افراد ذی‌ربط مؤاخذه شوند و اگر اولویت‌های مهمتری بوده، مشخص کنند کدام اولویت در 40 سال گذشته مهمتر از نجات جان دانش‌آموزان از ساختمان‌های سست گلی و خشتی و مدارس فرسوده کشور بوده است؟! اگر بخشی از پول‌های اختلاس شده در اختیار آموزش‌وپرورش و سازمان نوسازی مدارس قرار گیرد در مدت کوتاهی بسیاری از این مدارس تجدید بنا خواهد شد و خانواده‌های دانش‌آموزان را از نگرانی نجات خواهد داد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها