پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 1 شهریور 1398 ، 05 : 16

کد خبر : 19026

از 0 نفر 0

احمدی لاشکی عنوان کرد؛ تقویت اقتصاد گردشگری و حراست از نفت برای نسل‌های آینده

احمدی لاشکی عنوان کرد؛ تقویت اقتصاد گردشگری و حراست از نفت برای نسل‌های آینده

عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در ایران با این تنوع اقلیم یقیناً می‌توان نفت...

عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در ایران با این تنوع اقلیم یقیناً می‌توان نفت را برای نسل‌های بعد حراست کرد و برای تقویت اقتصاد گردشگری می‌توان سهمی از درآمدها را برای تشویق تورها استفاده کرد.
قاسم احمدی لاشکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه ایران جزء 5 کشور اول دنیا ازنظر جاذبه گردشگری است گفت: گردشگری ایران نیاز به کار و برنامه‌ریزی بیشتر دارد.
ظرفیت گردشگری ایران بسیار بالا و جزء چند کشور دنیا ازنظر جاذبه است
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: ظرفیت گردشگری ایران بسیار بالا و جزء چند کشور دنیا ازنظر جاذبه گردشگری است. ایران همچنین ازنظر منابع خدادادی و کارهایی که در تاریخ،  پیشینیان و بزرگان انجام دادند و فضایی که در روزهای اخیر متولیان و مسئولان توانستند انجام دهند بسیار پیشرفته است. ایران  ازنظر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و اکو توریسم و فرهنگ گردشگری بسیار قوی و غنی است.
گردشگران می‌توانند فرهنگ فعالیت‌های اقتصادی کشور را تغییر دهند
وی ادامه داد: از اصفهان تا شیراز و شمال ایران ازنظر جذب گردشگر بسیار غنی است. تعداد گردشگران عربی بسیار بالا است و این‌ها می‌توانند فرهنگ فعالیت‌های اقتصادی کشور را تغییر دهند. به جرأت می‌توان گفت که چند ده هزار خارجی در حوزه شمال ایران هستند و در کلاردشت، نوشهر و چالوس جمعیت قابل‌توجهی از گردشگران وجود دارد که می‌توانند ظرفیت بزرگ اقتصادی محسوب شوند. عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مجلس عنوان کرد: چنانچه برای این گردشگران برنامه‌ای وجود نداشته باشد و گردشگران صرفاً به جنگل‌های شمال بروند و یا در کنار رودخانه بنشینند و چای بخورند و بروند، نشان‌دهنده این است که ایران نتوانسته از این ظرفیت‌ها استفاده کند.
باید افرادی عاقل و لایق را به‌عنوان مدیر انتخاب کرد
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس گفت: باید افرادی عاقل و لایق را به‌عنوان مدیریت انتخاب کرد تا این افراد بتوانند با افکار خوب و بلندی که بتواند اقتصاد را به چرخش درآورد، فعالیت کنند و امیدوارم روزی فرارسد که کشور به‌اندازه‌ای از رونق صنعت گردشگری برخوردار شود که دیگر نگران فروش نفت در تحریم‌های آمریکا نباشیم. رئیس فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی بابیان اینکه یک‌میلیون و 648 هزار و 195 کیلومترمربع وسعت و با این تنوع اقلیم یقیناً می‌توان نفت را برای نسل‌های بعد حراست کرد، تصریح کرد: از طریق ظرفیت‌های گردشگری می‌توان فضای خوب و رو به رشدی را برای کشور فراهم کرد.

تحلیل خبر

سال‌هاست که بسیاری از مسئولان بلندپایه کشور، کارشناسان و اساتید دانشگاه تأکید دارند که توسعه صنعت گردشگری می‌تواند کشور را از صادرات نفت بی‌نیاز کند؛ اما چرا در عمل با وجود پتانسیل‌ها و جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری این اتفاق رخ نداده است؟ «توسعه زیرساخت‌های گردشگری» کلیدواژه‌ای است که به‌عنوان پاسخ این پرسش مهم مطرح می‌شود. اگرچه زیرساخت واژه‌ای کلی است و طیف حوزه‌های زیادی را شامل می‌شود، اما می‌توان بررسی کرد که عملکرد متولیان در مهمترین ارکان زیرساختی حوزه گردشگری (اعم از داخلی و خارجی) چگونه بوده است.
شاید بتوان گفت وجود و کیفیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل مسافر (به‌صورت ویژه گردشگر) در همه کشورهای موفق دنیا در حوزه گردشگری، یکی از مهمترین ارکان است و در این میان حمل‌ونقل ریلی نقش و جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. از خیلی سال قبل بسیاری از کشورهای موفق گردشگری در اروپا و آسیای شرقی توسعه خطوط ریلی را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار داده‌اند چراکه خوب می‌دانند گردشگران به دلیل به‌صرفه بودن استفاده از سیستم حمل‌ونقل ریلی، حساب ویژه‌ای روی آن باز می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از این کشورها وسعت چندانی ندارند، اما توسعه خطوط ریلی باکیفیت در ایران به‌عنوان یک کشور وسیع که جاذبه‌های گردشگری آن در نقاط مختلف پراکنده شده و فواصل زیادی دارد، ضرورتی دوچندان دارد. البته علاوه بر شرایط فعلی خطوط ریلی در کشور، سیستم حمل‌ونقل هوایی و زمینی هم وضعیت چندان جالبی ندارد و این مسئله یک چالش مهم در صنعت گردشگری کشور محسوب می‌شود.
نبود امکانات مناسب و به‌روز در نقاط گردشگری دیگر چالش مهمی است که باعث می‌شود تا خاطره چندان خوبی برای گردشگران به یادگار نماند. مواردی مانند تابلوهای راهنمای مناسب، سرویس بهداشتی مناسب، تجهیزات متناسب با جاذبه گردشگری و... مواردی است که همگان به‌خوبی از آن آگاهند و همواره گزارش‌های متعددی در این زمینه چه از سوی منابع داخلی و چه از سوی گردشگرانی که به این مناطق آمده‌اند منتشر می‌شود.
مسئله فوق‌العاده مهم دیگر، بحث تبلیغات است. بحثی که همچنان مغفول مانده و باعث می‌شود تا بسیاری از گردشگران پس از حضور در منطقه گردشگری شگفت‌زده شوند. پرواضح است که در دنیای امروز تبلیغات و استفاده از ظرفیت رسانه لحظه‌به‌لحظه نقش پررنگتری پیدا می‌کند، اما متأسفانه عملکرد متولیان در این زمینه اصلاً مطلوب نیست. ناتوانایی در تولید محتوای مناسب، یکی از مهمترین مسائل این حوزه است، به‌طوری‌که در بخش گردشگری خارجی، در مورد بسیاری از جاذبه‌های کشور به‌سختی می‌توان اطلاعات جامع و مفیدی حتی به زبان انگلیسی پیدا کرد، حال‌آنکه باید برای هر جاذبه گردشگری محتواهای مناسب با تمام زبان‌های زنده دنیا تولید و منتشر شود. شاید زمانی بهتر می‌توانیم به عمق مشکل آگاه شویم که می‌بینیم یکی از گردشگران با حداقل امکانات و با بودجه شخصی مثلاً یک کلیپ زیبا و جذاب را تولید و منتشر کرده و در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و مورد استقبال قرار می‌گیرد اما متولیان عرصه گردشگری کشور از تولید و انتشار چنین محتواهایی هم ناتوانند!
در کنار همه این موارد فرهنگ‌سازی را به هم به‌عنوان یک اصل مهم و حیاتی نباید فراموش کرد. نیک می‌دانیم که گردشگران سفیرانی هستند که می‌توانند درزمینه تبلیغات کاری را که شاید ما نتوانسته‌ایم انجام دهیم، انجام دهند؛ بنابراین لازم است تا درزمینه فرهنگ‌سازی توریسم برنامه‌ریزی جدی و عملی صورت
گیرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها