پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 18 آبان 1398 ، 19 : 16

کد خبر : 19056

از 0 نفر 0

در بازارهای جهانی رخ داد؛ بزرگترین افت هفتگی قیمت طلا در ۲.۵ سال اخیر

در بازارهای جهانی رخ داد؛ بزرگترین افت هفتگی  قیمت طلا در ۲.۵ سال اخیر

تحولات تجاری مثبت بین چین و آمریکا، ریسک‌پذیری در بازار را بالا و تقاضا...

تحولات تجاری مثبت بین چین و آمریکا، ریسک‌پذیری در بازار را بالا و تقاضا برای سرمایه امن را پایین آورد تا قیمت طلا ۲ درصد سقوط کند.
به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، درحالی‌که تحولات تجاری مثبت بین چین و آمریکا ریسک‌پذیری در بازار را بالابرده، تقاضا برای سرمایه امن پایین آمد و قیمت طلا دو درصد سقوط کرد.
پس‌ازاین که مقامات خبر دادند چین و آمریکا توافق کردند تعرفه‌های وضع شده بر یکدیگر را به‌عنوان بخشی از توافق تجاری فاز یک خود بردارند، سهام جهان جهش کرد و دلار تقویت شد.
قیمت خرید نقدی هر اونس طلا (شاخص اسپات‌گلد) تا ۱۴۶۸.۵۱ دلار سقوط کرد تا بزرگترین افت هفتگی قیمت از ماه می ۲۰۱۷ تاکنون را رقم بزند. بر این اساس، قیمت این شاخص در معاملات تا پایین‌ترین سطح یک‌ماهه خود افت کرده بود.
قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا، پس از سقوط دو درصدی، ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۴۶۹.۸۰ دلار رسید.

تحلیل خبر

اصولاً در دنیای تجارت، ریسک کردن و خطر پذیرفتن امری اجتناب‌ناپذیر است چراکه هرلحظه با تصمیمات سیاستمداران جهان، فرازوفرود می‌یابد. اگر در کشورهای جهان برای تجّاری که در سطح بین‌المللی تجارت می‌کنند، روابط خارجی دولت‌ها مهم است برای تجّار ایرانی علاوه بر شرایط جهانی، شرایط داخلی نیز شدیداً غیرقابل‌پیش‌بینی است. به‌عبارت‌دیگر تجّار ایرانی در معرض ریسک به‌مراتب بالاتر و سخت‌تری قرار دارند. در این میان بعضی کالاها همانند نفت، طلا، ارز و... که جایگاه جهانی دارند با تصمیم دولت‌های مهم در انعقاد قراردادها و توافقنامه‌ها و یا لغو آنها، با نوسان مواجه می‌شوند و سقوط و صعود ارزش آنها، نه‌تنها دولت‌ها و حکومت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه تجّار بخش خصوصی نیز در شرایط مثبت یا منفی قرار می‌گیرند. بر همین اساس تحولات تجاری مثبت بین چین و آمریکا، ریسک‌پذیری در بازار را بالا برد و تقاضا برای سرمایه امن را پایین آورد و باعث شد که قیمت طلا دو درصد سقوط کند. البته در داخل ایران مردمی که خریدار انبوه‌وار طلا هستند تاجر محسوب نمی‌شوند بلکه نقش دلالی و واسطه‌ای ایفا می‌کنند؛ اما همین‌ها هم با سقوط و صعود قیمت طلا در سطح جهان، گاهی به منافعی و زمانی به ضررهایی سنگین می‌رسند که بعضاً نتیجه یک‌ عمر دسترنج آنها را می‌بلعد. سرمایه‌گذاری بر روی طلا و سکه و ارز در کشور ما ریسک بالاتری نسبت به کشورهای دیگر دارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها