پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 19 آبان 1398 ، 20 : 18

کد خبر : 19058

از 0 نفر 0

واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری: تبدیل اقتصاد سنتی به دانش‌بنیان یک ضرورت است اگر فن‌آوری‌های نوین وارد عرصه اقتصاد کشور نشود به‌سرعت عقب می‌افتیم

واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری: تبدیل اقتصاد سنتی  به دانش‌بنیان یک  ضرورت است  اگر فن‌آوری‌های نوین وارد عرصه اقتصاد کشور نشود به‌سرعت عقب می‌افتیم

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: تبدیل اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش‌بنیان، شعار نیست بلکه یک ضرورت است...

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: تبدیل اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش‌بنیان، شعار نیست بلکه یک ضرورت است.
محمود واعظی در نشست با فن‌آوران و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین استان یزد افزود: اگر فن‌آوری‌های نوین وارد عرصه اقتصاد کشور نشود به‌سرعت عقب می‌افتیم و مجبوریم با هزینه بالا و بهره‌وری اندک به مردم خدمات‌رسانی کنیم.
وی اظهار داشت: اگر قرار است در بازارهای مختلف، کالاهای ایرانی قابل‌رقابت باشد چاره‌ای جز این نیست که به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم.
به گفته وی اگر دولت روحانی این‌همه فشارها را تحمل کرد برای این بود که فضای مجازی را گسترش دهد، نه اینکه فقط فیلم ببینند بلکه اساس آن چیزی بود که در سال ۹۲ در وزارت ارتباطات برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بود چون اعتقاد داشتیم آی سی تی پیش‌ران توسعه کشور است.
واعظی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه‌های ما باید از دانشگاه‌های آموزش محور یا تئوری محور به دانشگاه‌های مهارت محور تبدیل شوند و با مرور زمان دانشگاه می‌تواند با فضای فناوری‌های نوین به مرکز تولید و خلق ثروت تبدیل شوند.
وی افزود: دانشگاه‌هایی که با کارهای فنی و صنعت مرتبط هستند در بسیاری از کشورهای دنیا به خودکفایی رسیده‌اند ازاین‌رو دانشگاه‌های ما حتماً باید به این سمت حرکت کنند به‌گونه‌ای که هر صنعت و هر بخش و حتی ما سیاسیون وقتی با یک مشکل و معضلی مواجه می‌شویم برای رفع آن به سراغ دانشگاه‌ها برویم.
واعظی در مورد قانون شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بابیان اینکه این قانون مدت‌ها تصویب شده و خاک می‌خورد تصریح کرد: این قانون در دولت آقای روحانی، احیا و به بهترین نحو از آن استفاده شد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: در دنیای امروز در هیچ حوزه‌ای نمی‌توانیم رقابت کنیم و اگر فناوری‌های نوین را وارد این بخش‌ها نکنیم به‌سرعت عقب می‌افتیم درحالی‌که با هزینه بالا و راندمان کم می‌توانیم به مردم سرویس بدهیم.
واعظی در مورد سیستم بروکراسی هم گفت: ما از این سیستم رنج می‌بریم اما وقتی می‌خواهیم آن را اجرا کنیم، گیر لشگری می‌افتیم که ۴۰ تا ۵۰ سال همین رویه را اجرا می‌کرده است و به همین دلیل دولت الکترونیک یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید بوده است؛ دولت الکترونیک هم یعنی شفافیت بدون تبعیض و جلوگیری از رشوه و
صرفه‌جویی.
وی یادآور شد: رئیس‌جمهور برای پیاده‌سازی دولت الکترونیک، دستور آماده شدن زیرساخت‌ها را داد تا هر کس در وزارتخانه خودش از آن استفاده کند اما نباید ارتباط ارباب‌رجوع با آدم‌های پشت‌میزنشین قطع شود؛ آن‌هایی که مخالف دولت الکترونیک هستند تصور می‌کنند بیکار می‌شوند درحالی‌که این‌طور نیست.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما نباید خسته و ناامید شویم، اگر راهمان درست و هدفمان مقدس است بدانیم که همه با هم کمک می‌کنیم و به اهداف تعیین شده می‌رسیم.
واعظی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که هیچ چاره‌ای جز حمایت از این بخش نداریم و حتی اگر تحریم هم نداشتیم باید به نیروهای نخبه و کارآفرین و دانش‌بنیان اعتماد می‌کردیم زیرا برای موفقیت کشور و آبادانی آن راهی جز رسیدن به فناوری‌های روز نیست.
وی اضافه کرد: علاوه بر این اعتقاد، الزام بر این است که اکنون‌که تحریم هستیم و خیلی راه‌ها بر ما بسته است باید با سرعت، میان‌بر بزنیم و آنچه نیازمندی‌های کشور است علاوه بر تولید داخل به بازارهای منطقه هم صادر کنیم و اگر مسئولان کشور ما کیفی باشند در جا نمی‌زنند و متوقف نمی‌شوند.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور در این مراسم، از بخش‌های مختلف پارک علم و فن‌آوری یزد و شرکت‌های دانش‌بنیان استان یزد بازدید کرد.

تحلیل خبر

در چند سال اخیر، مسئولان کشور تا اندازه‌ای به اهمیت مقوله «دانش‌بنیان‌ها» پی برده‌اند و در سخنان و بازدیدهایشان توجه خاصی به آن دارند. «اقتصاد دانش‌بنیان»، «شرکت‌های دانش‌بنیان»، «مشاغل دانش‌بنیان»، «محصولات و تولیدات دانش‌بنیان» و... که مجموعاً آنها را «دانش‌بنیان‌ها» می‌نامیم در کشورهای پیشرفته به‌سرعت بسیار خیره‌کننده‌ای، جایگزین «نمونه‌های سنتی» آنها شده به‌طوری‌که شرایط زندگی فردی و اجتماعی و مدیریت‌ها در تمام ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی و... دگرگون ساخته است. اینکه رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفته «اگر فن‌آوری نوین وارد عرصه اقتصاد کشور نشود به‌سرعت عقب می‌افتیم» حرف درستی است؛ اما باید خیلی زودتر گفته می‌شد و برای آن برنامه‌ریزی شده، وارد فاز اجرا می‌گردید. متأسفانه باید گفت کشور ما در مقوله اقتصاد دانش‌بنیان نه فقط به‌سرعت عقب می‌افتد بلکه عقب‌افتاده است و باید خیلی سریع‌تر از «هشدار دادن‌ها» به «میدان عمل» وارد شد. اقتصاد ما نه‌فقط سنتی است بلکه سنتی غیرسازمان‌یافته و بی‌هویت است که در هیچ‌کدام از مکاتب اقتصادی قابل‌تعریف نیست چه برسد به شکل دانش‌بنیان آن!
قانون شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1388 تصویب شد و چهار سال طول کشید تا آیین‌نامه داخلی آن تنظیم و نوشته شود. چرا در دنیایی که دقیقه‌ها و ثانیه‌ها مهم هستند باید چند سال طول بکشد تا آیین‌نامه قوانین مصوب، نوشته شود؟ این حرکت‌های لاک‌پشتی و بسیار کند به درد دنیای امروز که به‌سرعتِ برق در حال تحول و توسعه است نمی‌خورد. به چه کسانی بگوییم و فریاد بزنیم که زودتر بجنبید و سرعت عبور پیشرفت کشورهای دیگر را در جلو چشمان خودتان ببینید و دست از تلف کردن وقت بردارید.
امام علی (ع) در 1400 سال پیش فرمود: «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب...- فرصت‌ها مانند ابر می‌گذرد پس آنها را غنیمت شمارید و از آنها استفاده کنید» متأسفانه استراتژی ما نه مبنای علمی دارد نه دینی و لذا در همه‌جا عقب می‌مانیم.
پس از تصویب قانون شرکت‌های دانش‌بنیان و آماده شدن آیین‌نامه اجرایی آن که در آن حمایت‌های مختلف و همه‌جانبه‌ای از این نوع شرکت‌ها شده، در عمل می‌بینیم که بسیاری از این حمایت‌ها صورت نمی‌گیرد و یا بسیار کُند انجام می‌شود و لذا آن بهره‌وری و آثار مورد انتظاری که پیش‌بینی شده، تحقق نمی‌یابد. باید برای سرعت‌بخشی به این امر مهم، برنامه‌ریزی جدی صورت پذیرد وگرنه روزها و ماه‌ها و سال‌ها می‌گذرد و همچنان «دانش‌بنیان‌ها» اندر خم کوچه اول خواهند بود. البته خود این شرکت‌ها هم باید به سمت «نوآوری، ابداع، اختراع و تولیدات جدید» بروند و خود را در حد کارآفرینان سنتی تقلیل و تنزل ندهند. بدون شک ما برای پیشرفت در استان‌ها و کشور نیاز به یک انقلاب فناورانه و علمی داریم تا از دنیا بیش‌ازاین عقب نمانیم و بتوانیم با جهان جدید و پرشتاب، هم‌سفر شویم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها