پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 21 آبان 1398 ، 20 : 17

کد خبر : 19060

از 0 نفر 0

دبیر شورای عالی فضای مجازی: اپراتورهای VPN رسمی در کشور ایجاد می‌شوند طراحی سیستم‌عامل ملی برای موبایل و کامپیوتر

دبیر شورای عالی فضای مجازی: اپراتورهای VPN رسمی  در کشور ایجاد می‌شوند طراحی سیستم‌عامل ملی برای موبایل و کامپیوتر

دبیر شورای عالی فضای مجازی از تهیه دستورالعملی برای تعیین سطح دسترسی متفاوت افراد...

دبیر شورای عالی فضای مجازی از تهیه دستورالعملی برای تعیین سطح دسترسی متفاوت افراد به اینترنت در کارگروه فیلترینگ خبر داد و گفت: به‌زودی اپراتورهای VPN رسمی در کشور ایجاد می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، ابوالحسن فیروزآبادی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست صبحانه کاری در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: ما موافق تعریف سطوح مختلف دسترسی به اینترنت برای کاربران هستیم و در این رابطه پیشنهادی به کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ داده‌ایم. دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: این کارگروه در حال حاضر در حال تهیه آئین‌نامه و دستورالعملی برای تعیین سطح دسترسی به اینترنت و فیلترینگ است و امیدواریم در اسرع وقت این طرح به سرانجام برسد. فیروزآبادی گفت: ما می‌خواستیم این آئین‌نامه حدود سه ماه گذشته آماده شود اما متأسفانه جلسات این کارگروه دیربه‌دیر تشکیل می‌شود و شاهد مقداری کندی در تصمیم‌گیری‌ها هستیم. وی با اشاره به طرح موضوع وی پیان قانونی اظهار داشت: این موضوع از قدیم مطرح شده بود اما اجرا نشد و امیدواریم با توجه به اینکه اقتصاد وی پیان تبدیل به اقتصاد بزرگی شده است و سازمان‌ها و افراد زیادی از آن بهره‌برداری می‌کنند با مسئولیت دادستانی و وزارت ارتباطات بتوانیم اپراتورهای VPN رسمی در کشور شکل دهیم به این معنی که وی پیان طبق یک مقررات و با نظم مشخصی از طریق اپراتورهای رسمی واگذار شود و واگذاری آن بنا بر مواردی باشد که در کشور نیاز است از آن استفاده شود.  دبیر شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: به‌هرحال سازمان‌های خاصی بسته به فعالیتشان مانند سازمان‌های دولتی، بانک‌ها و سفارتخانه‌ها نیاز به استفاده از VPN دارند و در بعضی حوزه‌ها نیز شاهد تحریم آمریکا در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها هستیم که نیاز است کسب‌وکارها از VPN برای دسترسی استفاده کنند. ازاین‌رو این آئین‌نامه در حال تدوین است تا موضوع استفاده از VPN در کشور ساماندهی شود.
سیستم‌عامل ملی برای موبایل و دسکتاپ طراحی شود
دبیر شورای عالی فضای مجازی از توافق و تقسیم‌کار سه‌جانبه برای طراحی و تولید سیستم‌عامل ملی خبر داد. وی گفت: این توافق و تقسیم‌کار با همکاری وزارت ارتباطات، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و مرکز ملی فضای مجازی صورت گرفته و قرار است به‌زودی سندی امضا شود تا کار طراحی و تولید سیستم‌عامل ملی برای تلفن همراه و دسکتاپ را جلو ببریم. دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: طرح اندروید بومی که پیش‌ازاین مطرح شده بود بخشی از این طرح‌اند اما حرکت ما به سمت تولید سیستم‌عامل ملی خواهد بود که تمامی جوانب را در نظر بگیرد.

تحلیل خبر

دبیر شورای عالی فضای مجازی در حالی از طراحی سیستم‌عامل ملی برای موبایل و کامپیوتر سخن گفته که تجارب پیشین حکایت از عدم توفیق طرح‌های مشابه ملی دارد.
دولت سال‌ها قبل در نخستین اقدامات خود، طرح سیستم‌عامل لینوکس فارسی را به‌عنوان لینوکس ملی ارائه کرد که قرار بود تا سال 1384 توسط دانشگاه صنعتی شریف به نتیجه برسد، اما به دلایلی که هیچ‌گاه رسماً اعلام نشد، عقیم ماند. سال 1389 نیز بار دیگر سند سیستم‌عامل ملی را بر پایه سیستم‌عامل لینوکس به تصویب رساند که این طرح نیز مانند طرح قبلی به نتیجه نرسید.
به‌طورکلی تاکنون بارها طرح‌هایی درزمینه ارائه نرم‌افزار، اپلیکیشنهای تلفن همراه و سامانه‌های ملی برای جایگزینی با مشابه خارجی ارائه شده که اکثراً یا به نتیجه نرسیده و یا مورد اقبال عمومی قرار نگرفته است. ازجمله این موارد می‌توان به اپلیکیشن‌های پیام‌رسان داخلی که با جدیت دنبال شد اشاره کرد، اما همچنان سهم این اپلیکیشنها در میان مخاطبان بسیار ناچیز است. شاید تنها نمونه موفق کشوری را بتوان سامانه آپارات نام برد، سامانه‌ای که اتفاقاً بدون تبلیغ و سروصدا و به‌وسیله بخش خصوصی توسعه پیدا کرد.
مسئله‌ای که در این میان با قاطعیت می‌توان از آن سخن گفت، این است که با بررسی نمونه‌های موفق جهانی مشابه مشخص می‌شود که تمامی این موارد به‌وسیله بخش خصوصی مستقل از دولت توسعه داده شده است. آنچه مشخص است برای تقویت صنعت آی تی در کشور بیش از هر چیز حمایت از ایجاد شرکت‌های خصوصی توانمند و دادن فرصت به آنها برای ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با مردم و محدود نکردن آن‌هاست. صنعت آی تی جزو پول‌سازترین صنایع جهان به شمار می‌رود و اگر دولت زمینه مناسب را برای فعالیت فعالان این صنعت ایجاد کند، می‌تواند کمک بزرگی به دولت درزمینه افزایش درآمد ارزی و ریالی کشور، رشد شاخص‌های اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و کاهش وابستگی به نرم‌افزارها و سامانه‌های خارجی باشد، البته به‌شرط آنکه آمرانه و محدودکننده نباشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها