جمعه 7 اردیبهشت 1403 4/26/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 25 آبان 1398 ، 29 : 18

کد خبر : 19063

از 0 نفر 0

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه (رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه)؛ بنزین گران شد بنزین سهمیه‌ای لیتری ۱۵۰۰، آزاد ۳۰۰۰ تومان در دیدار عیدانه با برخی اعضای دولت و مسئولان کشور؛ روحانی: گرانی بنزین به نفع مردم است! نگذاشتیم بنزین پنج هزار تومان شود! واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری: اصلاح قیمت بنزین تصمیم و توافق همه مسئولان نظام است

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه (رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه)؛ بنزین گران شد بنزین سهمیه‌ای لیتری ۱۵۰۰، آزاد ۳۰۰۰ تومان در دیدار عیدانه با برخی اعضای دولت و مسئولان کشور؛ روحانی:  گرانی بنزین به نفع مردم است! نگذاشتیم بنزین پنج هزار تومان شود!  واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری: اصلاح قیمت بنزین تصمیم و توافق همه مسئولان نظام است

بنزین و حامل‌های انرژی سهمیه‌بندی شدند و قیمت‌های جدید آنها به‌طور رسمی اعلام شد...

بنزین و حامل‌های انرژی سهمیه‌بندی شدند و قیمت‌های جدید آنها به‌طور رسمی اعلام
شد.
به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ازاین‌پس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد سه هزار تومان شده است.
متن اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران درباره طرح مدیریت مصرف سوخت به شرح زیر است:
بسمه‌تعالی
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به اطلاع عموم هم‌وطنان عزیز می‌رساند که بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه‌بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین‌سوز به ترتیب بیان شده در این اطلاعیه انجام می‌شود.
میزان سهمیه بنزین هر نوع خودرو به ترتیب زیر است:
- قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان خواهد بود.
- قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.
- قیمت بنزین سوپر از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان خواهد بود.

به گزارش فرارو رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت و اهمیت اقدام دولت در افزایش نرخ بنزین و کمک به خانوارهای ضعیف و متوسط کشور از محل درآمد حاصل از آن، اظهار داشت: این کار به نفع مردم و اقشار تحت‌فشار جامعه بوده و می‌تواند در حل مشکلات آنان مفید و مؤثر باشد.
حسن روحانی روز جمعه در دیدار برخی اعضای دولت و مسئولان کشور به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع)، با اشاره به اقدام اخیر دولت در افزایش نرخ بنزین که از شب گذشته اجراشده است، گفت: دولت مدت‌ها به دنبال آن بود تا از طریقی بتواند از اقشار ضعیف کشور که به‌واسطه شرایط اقتصادی در فشار هستند، حمایت و به آن‌ها کمک کند، اما به دلیل کمبود منابع درآمدی و بودجه توان اجرای آن وجود نداشت.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز اقشاری در جامعه هستند که در زندگی خود با مشکلات مواجه هستند، گفت: فشارهای اقتصادی شدید در سال ۹۷ و ۹۸ به زندگی مردم وارد شد و دولت می‌خواهد در حد تأمین نیازمندی‌های ضروری، حمایتی از مردم کرده و به خانواده‌هایی که احساس می‌کنیم در فشار بیشتر هستند کمکی کرده باشیم.
روحانی بابیان اینکه برای تعیین اقشار ضعیف جامعه نیاز به آمار و ارقام دقیق داریم، اما در همین حدی که امکان تشخیص وجود دارد می‌توانیم جامعه را به دو بخش تقسیم کنیم، گفت: بر این اساس حدود ۷۵ درصد در شرایط فشار قرار دارند و حدود ۲۵ درصد هم شرایط زندگی‌شان خوب است و بر مبنای محاسبات ۱۸ تا ۱۹ میلیون خانوار و جمعیتی در حدود ۶۰ میلیون نفر مشمول طرح حمایتی دولت خواهند بود و این مبلغ هم کمک به فرد نبوده و کمک به خانوار به شمار می‌رود.
رئیس‌جمهور افزود: تلاش ما این است بتوانیم این مبلغ را ماهیانه به‌حساب خانوارها پرداخت کنیم و در اوایل آذرماه اولین نوبت آن پرداخت شود.
روحانی اظهار داشت: این اقدام برای اقشار مستضعف جامعه کمک کوچکی به شمار می‌رود و درمجموع اصل این کار ضروری است.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: برخی معتقد بودند که قیمت انرژی در ایران باقیمت آن در کشورهای منطقه فاصله زیادی دارد که البته این موضوع موجب ایجاد مفاسدی ازجمله قاچاق خواهد بود و اگر بخواهیم این معضل را از بین ببریم باید به‌گونه‌ای قیمت را افزایش دهیم که تقریباً باقیمت انرژی در کشورهای همسایه برابری داشته باشد و ما با آن مخالفت کردیم.
روحانی افزود: البته این اقدام از سوی دولت انجام نشد به خاطر این بود که معتقد بودیم این افزایش قیمت به نرخ‌هایی مثل ۵ هزار تومان برای هر لیتر بر زندگی مردم تأثیر مستقیم داشته و موجب افزایش تورم خواهد بود.
رئیس‌جمهور با اشاره به‌شدت مصرف انرژی در کشور و تأثیر آن بر آلودگی هوا، ادامه داد: انرژی که در ایران مصرف می‌شود با سایر کشورهای دنیا متفاوت و مقدار زیادی است که اصلاح این کار البته نیاز به فرهنگ‌سازی و تولید خودروی خوب دارد.
روحانی تصریح کرد: هدف اصلی از این اقدام این بود که ازیک‌طرف فشار زیاد به مردم وارد نشود و از سوی دیگر برای کسانی که مصرف روزانه معمول دارند نرخ بنزین گران نشود. به همین دلیل ۶۰ لیتر را با یک نرخ و نرخ آزاد را به گونه دیگر تعیین کردیم.
روحانی از وزرا و مسئولان ذی‌ربط خواست تا به‌طور شفاف اهمیت این اقدام را برای مردم به‌خوبی توضیح دهند و افزود: چهار سال است که دولت نسبت به تغییر نرخ بنزین اقدامی نکرده است و امروز بعد از چهار سال این اقدام انجام شده
است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید این را برای مردم توضیح دهیم که این اقدام به نفع آنان خواهد بود و دولت علیرغم مشکلات اقتصادی که دارد هرگز قصد برداشت از این پول را نداشته و هر چه درآمد از این محل عاید شود به خانوارها بازخواهد گشت.
روحانی افزود: هیچ‌کس تصور نکند، چون شرایط اقتصادی دولت سخت شده دست به این اقدام زده است تا بخواهد بودجه خود را جبران کند؛ هرگز این‌طور نیست و ریالی از این پول به خزانه نخواهد رفت.
رئیس‌جمهور گفت: این کار به نفع مردم و اقشار تحت‌فشار جامعه بوده و می‌تواند مفید و مؤثر باشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری عملیاتی شدن مصوبه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه درخصوص اصلاح قیمت بنزین را اقدام لازم و ضروری دانست و گفت: دولت پیش‌ازاین نیز در چند مقطع قصد داشت این تصمیم مهم را که موردتوافق همه مسئولان نظام است، اجرا کند که هر بار به دلایلی با تأخیر مواجه شد.
محمود واعظی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا بابیان اینکه بخش حمایت معیشتی از اقشار کم برخوردار و دهک‌های پایین از مزایا و اهداف طرح  اصلاح قیمت بنزین است، افزود: بحث اصلاح قیمت بنزین در جای خود موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند کشور را به تعادل منطقی در مصرف برساند،   آثار زیست‌محیطی خوبی داشته باشد و از همه مهم‌تر از قاچاق گسترده بنزین جلوگیری کند.
وی تصریح کرد: درعین‌حال این موضوع که  منافع مالی حاصل از این طرح مستقیماً میان مردم تقسیم می‌شود نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با یادآوری اینکه تقریباً ۵۰ درصد از مردم خودروی شخصی ندارند یا در شهرستان‌های کوچک و روستاها زندگی می‌کنند، گفت: این جمعیت زیاد چرا باید تاوان قیمت ارزان بنزین را بدهند و این خود یک بی‌عدالتی محسوب می‌شد البته به این معنی نیست که هرکسی که خودرو ندارد نیازمند حمایت معیشتی دولت است اما قاطبه این‌گونه است.
واعظی ادامه داد: با اجرای طرح حمایت معیشتی دولت که تقریباً ۶۰ میلیون نفر در قالب ۱۸ میلیون خانوار را در برمی‌گیرد، بخشی از این بی‌عدالتی جبران می‌شود و حتی اگر این اصلاح قیمت عوارضی هم در پی داشته باشد، با ارزیابی‌هایی که در بانک مرکزی و سایر نهادهای اقتصادی ما به‌عمل‌آمده خیلی چشمگیر نخواهد بود و همچنان برای اقشار پایین جامعه این رقم معنی خواهد داشت.
اصلاح قیمت بنزین  تصمیم همه ارکان نظام است
وی همچنین بابیان اینکه این تصمیم با اتفاق‌نظر سران سه قوه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی اتخاذ شد و به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست که تصمیم  دولت بوده باشد، گفت: در اصل اصلاح قیمت بنزین  تصمیم همه ارکان نظام بوده و همه در این تصمیم دخیل بوده‌اند و دولت صرفاً مجری این طرح است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها