چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403 4/24/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 18 آذر 1398 ، 14 : 18

کد خبر : 19075

از 0 نفر 0

آمار نهایی داوطلبان دکتری اعلام شد کاهش متقاضیان دکتری

آمار نهایی داوطلبان دکتری اعلام شد کاهش متقاضیان دکتری

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت‌نام بیش از ۱۷۵ هزار...

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت‌نام بیش از ۱۷۵ هزار نفر در آزمون دکتری سال ۹۸ خبر داد و گفت: این تعداد نسبت به آمار ۱۹۶ هزار و ۶۴۶ نفر داوطلب آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) نیمه‌متمرکز سال ۹۸ «کاهش» را نشان می‌دهد.
حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: آزمون دکتری تخصصی PHD سال ۹۹ در هشت گروه آموزشی و ۳۴۵ کد رشته امتحانی شامل ۱۶۳ کد رشته گروه آزمایشی علوم انسانی، ۴۵ کد رشته علوم پایه، ۶۰ کد رشته گروه فنی و مهندسی، ۳۵ کد رشته گروه کشاورزی، ۷ کد رشته هنر، ۲۶ کد رشته دامپزشکی و ۹ کد رشته زبان‌های خارجی، برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، شبانه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی، غیر دولتی و همچنین پردیس خودگردان دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.
توکلی از ثبت‌نام بیش از ۱۷۵ هزار و ۱۰۰ داوطلب در آزمون دکتری ۹۹ خبر داد و خاطر نشان کرد: این تعداد نسبت به آمار ۱۹۶ هزار و ۶۴۶ نفر داوطلب آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۹۸ «کاهش» را نشان می‌دهد.
توکلی بابیان اینکه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون روز سه‌شنبه، ۶ اسفند ماه آغاز می‌شود و این مهلت تا روز پنج‌شنبه ۸ اسفند ادامه دارد، گفت: پس از برگزاری آزمون دکتری، نتیجه اولیه برای حاضرین در جلسه آزمون به‌صورت کارنامه در هفته اول اردیبهشت ماه ۹۹ منتشر می‌شود و انتخاب رشته برای مجازین از طریق سایت سازمان سنجش نیمه اول اردیبهشت ماه ۹۹ صورت می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، آزمون دکتری سال ۹۹ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی روز جمعه نهم اسفند ماه سال ۹۸ در حوزه‌های امتحانی تعیین‌شده برگزار می‌شود.

تحلیل خبر

با نگاهی به آمار داوطلبان کنکور دوره دکتری متوجه می‌شویم که امسال نسبت به سال قبل 546/21 نفر «کمتر» ثبت‌نام کرده‌اند. معنای این عدم استقبال از ورود به دوره دکتری چیست؟ معمولاً همیشه روند ثبت‌نام این‌چنین بوده که هرسال استقبال بیشتری نسبت به سال قبل داشته‌اند اما چرا به روند معکوس برخورد کرده‌ایم؟ در تحلیل این عدم استقبال می‌توان به چند عامل اشاره کرد:
یکی اینکه انگیزه علم‌آموزی در سطح عالی تحت‌تأثیر عوامل جانبی و مشکلات جامعه قرارگرفته است. مشاهده بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دکتری، هم امید به یافتن شغل دلخواه در آینده را کم‌رنگ کرده و هم جایگاه و ارزش این مدرک و مدارج علمی را با افت مواجه کرده است.
اوایل انقلاب هرکسی دانشجوی دوره کارشناسی می‌شد به دید مثبت و والایی به او نگاه می‌کردند آن‌چنان‌که اعضای خانواده و حتی اقوام او به دانشجو بودنش افتخار می‌کردند اما امروز لیسانس کمتر از دیپلم آن زمان ارزش اجتماعی دارد و در سال‌های اخیر نیز به‌آرامی فوق‌لیسانس هم به همان سمت حرکت می‌کند و لذا بر آخرین مرتبه علمی که دکتری است اثر منفی گذاشته و متأسفانه می‌رود تا جایگاه دکتری هم شکسته شود.
اصل ماجرا صرفاً به دست آوردن شغل معتبر نیست بلکه جایگاه خود علم است که تحت‌تأثیر وقایع روزمره و مشکلات جامعه، قرارگرفته و اولویت همگان تأمین نیازهای جسمانی و مادی (همچون خوراک، پوشاک، مسکن، دارو و درمان، ازدواج، رفاه و...) شده است. پس علل عدم استقبال از کنکور دوره دکتری را باید در «مجموعه عوامل بازدارنده اجتماعی و اقتصادی» جستجو کرد. اگر علم و مدارج علمی در یک جامعه سقوط کند هیچ صعودی نمی‌تواند جای آن را پر کند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها