پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 8 دی 1398 ، 02 : 18

کد خبر : 19096

از 0 نفر 0

رشد چشمگیر پذیرش گردشگری سلامت ایران در سال ۹۹

رشد چشمگیر پذیرش گردشگری سلامت ایران در سال ۹۹

ایرنا نوشت: مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۵۰ بیمارستان و ۵۰ شرکت تسهیلگر گردشگری سلامت امسال...

ایرنا نوشت: مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۵۰ بیمارستان و ۵۰ شرکت تسهیلگر گردشگری سلامت امسال مجوز گرفتند و با توجه به تغییر نرخ ارز، سال آینده سال گسترش چشمگیر گردشگری سلامت در ایران خواهد بود.
محسن اسدی لاری در نشست توسعه گردشگری سلامت ایران و افغانستان در هتل آزادی افزود: از شش ماه پیش که وزیر بهداشت آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های تسهیلگر گردشگری سلامت را ابلاغ کرد تحولات زیادی در این حوزه انجام شده، ۱۵۰ بیمارستان دولتی و خصوصی مجوز جذب گردشگر سلامت گرفتند و ۵۰ شرکت تسهیلگر توریست درمانی نیز با اخذ مجوز از وزارت بهداشت تأسیس شد.
تعداد بیماران خارجی و گردشگران سلامت ایران رو به افزایش است
وی ادامه داد: تعداد بیماران خارجی و گردشگران سلامت که ایران را به‌عنوان مقصد انتخاب می‌کنند رو به افزایش است و علاوه بر کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان و همسایه‌های شمالی که بیشترین گردشگران سلامتی هستند که به ایران می‌آیند حتی از شمال آفریقا و اروپا نیز بیماران برای درمان برای درمان به ایران سفر می‌کنند.
اسدی لاری گفت: تفاوت قیمت ارز از سال گذشته که رشد سه برابری داشته، قیمت خدمات پزشکی را در ایران رقابتی‌تر و تحریم‌ها نیز انگیزه مراکز درمانی را برای جذب بیمار خارجی بیشتر کرده و ظرفیت بزرگی را برای صادرات دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد کرده که باید از این فرصت استفاده کرد البته این ظرفیت تا حدی باید مورداستفاده قرار گیرد که خدشه‌ای به خدمات درمانی موردنیاز مردم کشور وارد نشود.
مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت افزود: جمهوری اسلامی ایران رتبه ۱۶ را در تولید علم در دنیا دارد و در منطقه رتبه اول را دارد و امکان تبادل علمی و آموزشی به‌خصوص درزمینه دارو و تجهیزات پزشکی زمینه افزایش همکاری وجود
دارد.
اسدی لاری افزود: ۵۹۰ دانشجوی افغانستانی اکنون در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال تحصیل هستند ازجمله ۴۰ دانشجوی علوم پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ۵۰ درصد تخفیف تحصیل می‌کنند.

تحلیل خبر

رونق گرفتن حوزه گردشگری سلامت یک کشور و افزایش ورود گردشگران خارجی به آن کشور با اهداف درمانی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.
وجود پزشکان حاذق و خدمات پزشکی با کیفیت می‌تواند یکی از مهمترین این دلایل باشد. وجود تکنولوژی‌های برتر و به روز دیگر دلیلی است که می‌تواند باعث افزایش رونق گردشگری سلامت در یک کشور شود. ارزان بودن خدمات حوزه درمان و سلامت نیز می‌تواند دیگر دلیل اقبال خارجی‌ها به استفاده از ‍سیستم درمانی و سلامت کشوری دیگر باشد.
اگر چه رونق گردشگری را در کشور می‌توان برآیند سه عامل فوق دانست، اما نباید از این مهم غافل شد که کدام‌یک از این سه عامل و چگونه در این زمینه نقش داشته‌اند. نیک می‌دانیم که پزشکان حاذق ایرانی سال‌هاست در سیستم درمان و سلامت کشور حضور دارند، از طرفی علی‌رغم اینکه امکانات و تجهیزات پزشکی کشور نسبت به سال‌های قبل بهبود فراوانی داشته، اما اذعان متولیان این حوزه، گواهی است بر کمبودها و نقصان در این بخش. از طرفی با افت ارزش پول ملی در سال‌های اخیر، می‌توان به این نتیجه رسید که بیش از آنکه برنامه‌ریزی‌ها و تقویت دو عامل اول چنین رونقی ایجاد کرده باشد، عامل سوم در این زمینه تأثیرگذار بوده است.
البته اینکه حوزه درمان و سلامت باعث جذب گردشگر خارجی شود، فارغ از علت آن می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند، از این جنبه، افزایش ورودی گردشگران سلامت را می‌توان به فال نیک گرفت؛ اما نباید از روی دیگر سکه غافل شد. اقبال گردشگران خارجی به استفاده از امکانات درمانی و سلامت کشور به‌ویژه در بخش دارویی زنگ خطری است که نباید از آن غافل شد، چراکه بخش قابل‌توجهی از داروها و تجهیزات کشور وارداتی است و اتفاقاً چون این قبیل کالاها و خدمات در دسته کالاهای ضروری و حیاتی قرار می‌گیرد، دولت به آنها ارز 4200 تومانی و یارانه (مطابق مصوبه آخرین جلسه هیئت دولت در آذرماه) تخصیص می‌دهد، بنابراین در عمل ممکن است گردشگران خارجی از خدمات و کالاهای پزشکی با تعرفه دلار 4200 تومانی بهره ببرند!
نکته حائز اهمیت دیگر این است که با توجه به جیب پر این گردشگران، ممکن است تمایل پزشکان و سیستم درمانی به سرویس‌دهی به آنها بیشتر شده و درنتیجه آنها را در اولویت قرار دهند؛ درحالی‌که بدون شک، اولویت این حوزه باید پاسخگویی به نیاز داخلی و ارتقای سلامت مردم کشور خودمان باشد.
بنابراین زمانی می‌توان با خیال آسوده رونق گردشگری سلامت را به رخ کشید که دو عامل اول وزن اصلی را در جذب گردشگران خارجی داشته باشند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها