پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 15 دی 1398 ، 17 : 17

کد خبر : 19102

از 0 نفر 0

۲۲۴۴ سالمند در پنج ماهه نخست امسال وام ازدواج دریافت کرده‌اند وجود ۸۰ هزار سالمند مجرد که هیچ‌گاه ازدواج نکرده‌اند

۲۲۴۴ سالمند در پنج  ماهه نخست امسال وام ازدواج دریافت کرده‌اند وجود ۸۰ هزار سالمند مجرد که هیچ‌گاه  ازدواج نکرده‌اند

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور بابیان اینکه ۸۰ هزار سالمند مجرد در کشور داریم که تاکنون ازدواج...

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور بابیان اینکه ۸۰ هزار سالمند مجرد در کشور داریم که تاکنون ازدواج نکرده‌اند، گفت: در پنج ماهه ابتدای سال جاری حدود ۲۲۴۴ سالمند وام ازدواج دریافت کرده‌اند.
«حسام‌الدین علامه» رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره افزایش ازدواج سالمندان در پی افزایش وام ازدواج گفت: آمارهای ارائه شده در این زمینه آمار دقیقی نیست، بلکه این آمارها معرف این است؛ کسانی که بیش از ۶۰ سال سن دارند و هیچ‌گاه پیش‌ازاین وام ازدواج نگرفته بودند، وام ازدواج دریافت کرده‌اند. در حقیقت افراد سالمندی که تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند نیز می‌تواند، برای اولین بار از این تسهیلات استفاده کرده و وام بگیرند. این افراد هم شامل سالمندانی است که تاکنون ازدواج نکرده‌اند، یا همسرشان فوت کرده و یا طلاق گرفته‌اند، اما تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند.
وی ادامه داد: افرادی که همسرشان فوت کرده است، مرد یا زن یا سالمندانی که طلاق گرفته‌اند، اگر قبلاً وام ازدواج دریافت نکرده باشد، چون در قانون اعلام شده برای دریافت وام ازدواج از سوی بانک مرکزی شرط سنی در نظر گرفته نشده است و تنها شرط این است که فرد تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده باشد، می‌توانند از وام ازدواج استفاده کنند.رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور خاطرنشان کرد: در پنج ماهه ابتدای سال جاری حدود ۲۲۴۴ سالمند وام ازدواج دریافت کرده‌اند. این آمارها نشان‌دهنده ازدواج اجباری یا صرفاً به معنای این نیست که سالمندی برای بار اول ازدواج‌کرده است، بلکه یک فرآیند طبیعی است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا پرداخت وام باعث افزایش ازدواج سالمندان شده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: من اطلاعی از زمان اجرای قانون بانک مرکزی درخصوص اعطای وام ازدواج بدون محدودیت سنی ندارم، از همین رو نمی‌توانیم بگوییم که ازدواج سالمندان افزایش داشته است یا خیر. همچنین مبلغ وام ازدواج نیز ممکن است بیشتر شده باشد یا اطلاع‌رسانی در این زمینه افزایش داشته و باعث شده است، افرادی که قصد ازدواج داشتند از این تسهیلات استفاده کنند.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور بابیان اینکه درمجموع سالمندان ما هرچند در سن باروری نیستند، اما بسیار مهم است که همدمی در این دوران داشته باشند، تصریح کرد: معتقدم می‌توانیم با اتخاذ سیاست‌های تشویقی سالمندان را به ازدواج در سنین بالا ترغیب کنیم تا بجای اینکه به مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان بروند و یا به‌صورت تنها بخواهند زندگی کنند، همدم و همسری داشته باشند که دوران سالمندی را در کنار هم سپری کنند و این یک سیاست بسیار خوب است. البته چنانچه اجباری در ازدواج سالمندان وجود داشته باشند می‌توانند به اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی اطلاع دهند تا مداخله صورت بگیرد.
علامه تأکید کرد: درمجموع ازدواج سالمندان یک امر مبارک است و کمک می‌کند به این امر که سالمندانی که تاکنون ازدواج نکرده‌اند یا طلاق گرفته‌اند و یا همسرشان فوت کرده است، تشویق شوند به اینکه دوران سالمندی را در کنار همسر بگذرانند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا آماری از مجموع سالمندانی که در سال جاری ازدواج‌کرده‌اند، دارید؟ گفت: در کشور ما متأسفانه آمار به‌صورت داده‌های ثبتی نیست، معمولاً ما از آمارهایی که به‌صورت پنج سال یک‌بار یا به‌صورت سالیانه توسط مرکز آمار ارائه می‌شود، استفاده می‌کنیم طبعاً در این بحث هم باید به‌صورت موردی از مرکز آمار ایران استفاده کرد.

تحلیل خبر

سن تجرد قطعی در جمعیت‌شناسی معمولاً برای مردان تا 49 سالگی و برای زنان تا 45 سالگی (به‌ندرت هم تا 40 سالگی) اطلاق می‌شود؛ یعنی از این سنین به بعد شانس ازدواج مجردها بسیار کاهش می‌یابد. آمار 80 هزار سالمند در کشور که تاکنون هیچ‌گاه ازدواج نکرده‌اند زنگ خطر است. در کشوری که 83 میلیون جمعیت دارد وجود 80 هزار نفر مجرد قطعی، زیاد است. در کشوری که دین اسلام را پذیرفته و پیامبر اسلام (ص) ازدواج را سنت خود دانسته و بر آن تأکید کرده است باید تحقیق کرد که چرا آمار کسانی که به سن تجرد قطعی رسیده‌اند این‌قدر زیاد است؟ علل فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... که در افراد مجرد درصد متفاوتی دارد باید بررسی شود و برای آنها راه‌حل عملی و منطقی پیدا شود. اگر موسسه‌ای مسئول این موضوع شود خدمات شایانی به افراد و جامعه خواهد کرد. هر علت یا عللی که مانع و سدی در مسیر ازدواج باشد می‌توان با مشارکت ملت- دولت کشف و علاج نمود؛ اما متأسفانه مشکلات جامعه ما این‌قدر زیاد و پیچیده و متعدد است که دولت فرصت رسیدگی به این موضوع اصلی و اساسی را پیدا نمی‌کند. مجلس شورای اسلامی نیز که باید اولویت‌ها را به دولت متذکر و یادآور شود و برای آن قوانین لازم را تصویب و دولت را مکلف به اجرای آن کند، نیز در این راستا ضعیف عمل کرده و گره‌گشا نبوده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها