پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 17 دی 1398 ، 50 : 12

کد خبر : 19104

از 0 نفر 0

پیام کشورهای عربی خلیج‌فارس به آمریکا: ما را درگیر جنگ نکنید

پیام کشورهای عربی خلیج‌فارس به آمریکا: ما را درگیر جنگ نکنید

یک خبرنگار انگلیسی نوشت که دولت سعودی با اعزام هیئتی به واشنگتن از ترامپ خواهد خواست تا کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس را وارد جنگ دیگری در منطقه نکند....

یک خبرنگار انگلیسی نوشت که دولت سعودی با اعزام هیئتی به واشنگتن از ترامپ خواهد خواست تا کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس را وارد جنگ دیگری در منطقه نکند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «لیز اسلای» خبرنگار انگلیسی روزنامه واشنگتن‌پست (مستقر در بیروت) در صفحه توئیتر خود نوشت که دولت سعودی قصد دارد هیئتی به آمریکا اعزام کند تا به نیابت از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس پیامی مهم را به سران واشنگتن
ببرد.
او نوشت که پیام مذکور این است: «لطفاً ما را از درد یک جنگ دیگر دور کنید».
در این راستا وبگاه بلومبرگ نیز نوشت که کشورهای عربی پس از ترور یکی از بزرگترین ژنرال‌های ایران به دست آمریکا، دست به اقدامات متعددی برای جلوگیری از ایجاد بحران میان تهران واشنگتن و تبدیل آن به یک رویارویی نظامی
می‌زنند.
دراین‌ارتباط ولی عهد سعودی، برادر کوچک و معاون خود در وزارت دفاع را در روزهای آتی به واشنگتن خواهد فرستاد تا مقامات آمریکایی را به خویشتن‌داری دعوت کند.
قطر نیز که از ژوئن ۲۰۱۷ در تنش با دولت سعودی به سر می‌برد در این موضوع هم‌نظر با ریاض است وزیر خارجه خود را به تهران فرستاده است تا دعوت به آرامش کند.
«عبدالخالق عبدالله» استاد علوم سیاسی و مشاور سابق ولیعهد امارات به بلومبرگ گفت: «پیام کشورهای خلیج [فارس] به آمریکا روشن است؛ آن‌ها از ترامپ می‌خواهند: لطفاً ما را از ورود به یک جنگ ویرانگر برای منطقه دورنگه دارد. امارات اولین کشوری خواهد بود که هزینه هرگونه درگیری نظامی را خواهد داد؛ بنابراین بسیار به نفع ما است که اوضاع را خارج از کنترل نبینیم.»
با شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به دست آمریکا و اعلام مقامات ایرانی مبنی بر انتقام سخت، دولت سعودی در تکاپو برای آرام کردن اوضاع افتاده است و سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان در تماس‌های جداگانه با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق خواستار کاهش تنش در منطقه شده‌اند.
«شورای همکاری خلیج» فارس به رهبری دولت سعودی نیز بیانیه‌ای صادر و طی آن بر حفظ آرامش و عدم تشدید تنش‌ها تأکید
کرد.

تحلیل خبر

کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس که به ترامپ پیام دادند که آنها را درگیر جنگ نکند، کار عاقلانه‌ای کردند. دیروز هم البرادعی به آنها پیام داده بود که در صورت وقوع جنگ، کشورهای عربی از ورود به جنگ خودداری کنند. به نظر می‌رسد تجارب تلخ جنگ سوریه، یمن، افغانستان و عراق برای کشورهای عربی عبرت شده و به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ، کار شوخی و راحتی نیست و حتی غول نظامی کشورهای عربی یعنی عربستان با متحدانش نتوانست از پس جنگ یمن برآید و هرروز تلاش می‌کند راه‌حلی بیابد تا آبرومندانه از این جنگ چندساله، خلاصی یابد. تا چند سال قبل این کشورها، خیال می‌کردند با وقوع جنگ در خلیج‌فارس، برگ برنده به دست آنها خواهد افتاد حتی امارات ادعای مالکیت و تصاحب چند جزیره ایران را داشت؛ اما امروز همگی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که با جنگ، هیچ طرفی به آب و نانی نمی‌رسد فقط سلاح‌های کشورهای غربی و شرقی به فروش می‌رسد و کارخانه‌های اسلحه‌سازی آنها رونق می‌گیرد. آنها دیدند که صدام حسین که خود را قهرمان اعراب می‌دانست در هشت سال جنگ نتوانست به پیروزی برسد بلکه قدرت و جان خود را از دست داد. با یک تحلیل دقیق به این نتیجه می‌رسیم که ترامپ نه‌فقط قصد دارد با راه انداختن جنگ علیه ایران، به کشور ما آسیب بزند بلکه هم‌زمان می‌خواهد همه‌ی کشورهای اسلامی خاورمیانه را درگیر جنگ کند و مسلمان‌کشی رقم بزند و مسلمان را به جنگ با مسلمان وادار کند. بدین ترتیب با متلاشی شدن و ضعیف شدن آنها، راحت‌تر و گسترده‌تر می‌تواند بر آنها تسلط پیدا کند. امید که کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس، از خواسته خود عقب‌نشینی نکنند و ترامپ را از جنگ جدید، منصرف نمایند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها