پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 1 بهمن 1398 ، 31 : 16

کد خبر : 19113

از 0 نفر 0

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس تأکید کرد؛ تأثیر مهم سواد و افزایش آگاهی افراد در پیشگیری از وقوع جرم

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس تأکید کرد؛ تأثیر مهم سواد و افزایش  آگاهی افراد در پیشگیری از وقوع جرم

به گزارش ایسنا معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس بر تأثیر مهم سواد و افزایش آگاهی افراد...

به گزارش ایسنا معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس بر تأثیر مهم سواد و افزایش آگاهی افراد در پیشگیری از وقوع جرم تأکید کرد و گفت: بدون شک شناسایی عوامل خطرزا و تقویت عوامل حمایتی و مداخله به‌موقع در پیشگیری از وقوع جرم و بزه، نقش تعیین‌کننده‌ای در جلوگیری از پایداری افراد در بزه‌کاری دارد.
بهزاد نوروزی چگینی در بازدید از مرکز یادگیری محلی سوادآموزی زندان مرکزی شیراز، ضمن برشمردن دستاوردهای مهم و ارزشمند سوادآموزی در طول ۴۰ سال که منجر به باسواد شدن بیش از ۹۰ درصد مردم شده است گفت: در کنار این عوامل آنچه بیش از هر چیز دیگری باعث کاهش چشمگیر آمار و ارقام بزه و بزه‌کاری در جامعه می‌شود، سواد و افزایش سطح علم و آگاهی شخصی افراد است و مراکز یادگیری محلی در زندان‌ها با همین هدف دایر شده است. او با اشاره به نظریه‌های مختلف جامعه شناسان در بررسی علل و عوامل بزه و بزه‌کاری، گفت: به‌عنوان‌مثال در بحث کنترل اجتماعی مواردی همچون تعهد اجتماعی فرد، وابستگی شخصیتی او و باورهایش موردبررسی و پژوهش قرار می‌گیرد  و یا در نظریه افتراق میزان بزه‌کار بودن یا نبودن نزدیکان و هم سن و سالان یک فرد موردمطالعه قرار می‌گیرد که همه این مؤلفه‌ها به‌طور مستقیم باسواد و آگاهی فرد ارتباط مستقیم دارد.
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس استفاده عملیاتی از دانش و آموخته‌ها را در توفیق فردی و اجتماعی هر فرد تعیین‌کننده دانست و افزود: در دنیای کنونی تعاریف مختلفی از سواد شده و می‌شود اما یکی از آخرین تعریف‌هایی که از سواد شده این است فرد باسواد کسی است که بتواند از آموخته‌ها و دانسته‌های خود در راستای ایجاد تغییر مثبت در زندگی خود استفاده کند. جهانگیری، مشاور اداره کل زندان‌های مرکز شیراز نیز ضمن تشریح مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی که در مراکز یادگیری محلی سوادآموزی در زندان مرکزی انجام‌شده است، گفت: علم‌آموزی از ارکان مهم هدایت انسانی و سلامت جامعه محسوب می‌شود.

تحلیل خبر

افزایش سواد و آگاهی مردم، آثار مثبت زیادی دارد. تردیدی نیست که در فضای جهل و ناآگاهی، مردم به‌راحتی مورد سوءاستفاده دیگران قرار می‌گیرند و در تشخیص حق از باطل و درست از نادرست، زودتر به خطا می‌روند. بالاخره انسان یا باید با تکیه‌بر علم و آگاهی، مسائل و موضوعات مختلف را درک کند و به طرفداری یا عدم طرفداری از آنها روی بیاورد یا به علت جهل و ناآگاهی به سمت القائات دیگران برود و عقربه جانبداری یا عدم جانبداری را با احساسات و تحریکات دیگران تنظیم کند.
یکی از زمینه‌هایی که جرم تولید می‌شود در همین فضای ابهام‌آمیز جهل و نادانی با القائات سوءاستفاده‌کنندگان است. البته هر علمی به‌تنهایی الزاماً جلوی جرم را نمی‌گیرد. چه‌بسا افراد باسواد و آگاهی که با تکیه‌بر دانسته‌های خویش، دست به جرائم و جنایات بزرگ‌تر و پیچیده‌تر می‌زنند. علم به‌تنهایی نمی‌تواند مانع وقوع جرم شود بلکه اعتقادات درونی افراد و ارزش‌های اخلاقی که به آن پایبند هستند می‌تواند از ارتکاب جرم مانع شود. این اعتقادات هم مسلمان، مسیحی، یهودی، زرتشتی و... نمی‌شناسد چراکه در بین همه پیروان این ادیان، انسان‌های بزهکار و گناهکار به‌وفور دیده می‌شود و معمولاً تعداد گنه‌کاران بیشتر از انسان‌های بی‌گناه یا کم گناه است، بلکه شخصیت، صفات درونی اخلاقی و رشد وجدان و انصاف و درونی شدن ارزش‌های مثبت و صفات پسندیده (تقوا) در افراد است که مانع وقوع جرم می‌شود نه علم تنها. ولی درمجموع «آگاهی» بهتر از «جهل» است و آگاهی متعهدانه بهتر از آگاهی بدون
تعهد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها