پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 7 بهمن 1398 ، 38 : 13

کد خبر : 19117

از 0 نفر 0

شهاب‌الدین بی‌مقدار: از نمایندگی مجلس، شرمندگی برایمان مانده است

شهاب‌الدین بی‌مقدار: از نمایندگی مجلس، شرمندگی برایمان مانده است

بی‌مقدار می‌گوید: تصور من بر این است که مجلس یازدهم به دست اصولگرایان تندرو خواهد افتاد...

بی‌مقدار می‌گوید: تصور من بر این است که مجلس یازدهم به دست اصولگرایان تندرو خواهد افتاد و از طرفی یک پیش‌بینی هم وجود دارد که اصولگرایان می‌خواهند به‌مرور همه کرسی‌های قدرت را به دست بگیرند و سپس راه مذاکره با غرب را برای از بین بردن سایه جنگ و تحریم از سر کشور دنبال کنند و بعد به جامعه القا کنند که ما مملکت را از بحران خارج کردیم.
به گزارش رویداد ۲۴ کمتر از یک ماه دیگر تا انتخابات مجلس یازدهم باقی‌مانده و هنوز اصلاح‌طلبان به‌واسطه رد صلاحیت‌های گسترده در بلاتکلیفی بسر می‌برند. تا روز ۱۲ بهمن  فرصت برای بررسی اعتراض‌ها توسط شورای نگهبان وجود دارد. البته در همه دوره‌ها عرف به این صورت بوده که تا شب آغاز تبلیغات، نتایج تغییر کرده و نامه تأیید صلاحیت برخی نمایندگان دقیقاً شب آغاز تبلیغات به دست آنها رسیده است.
نماینده تبریز یادآور شد: اگر وضعیت رد صلاحیت‌ها به همین منوال ادامه داشته باشد نباید خیلی انتظار مشارکت حداکثری مردم در شهرهای بزرگ را داشت، اما معتقدم در شهرهای کوچک انتخابات به‌مانند گذشته پرشور برگزار خواهد شد، زیرا نگاه مردم در آن مناطق بیشتر قومی و قبیله‌ای است و کمتر مسائل سیاسی را مدنظر قرار می‌دهند.
بی‌مقدار با اشاره به اینکه پیش‌بینی چنین رد صلاحیت‌های گسترده‌ای را داشته است، عنوان کرد: از مهرماه به این‌طرف که جنب‌وجوش‌ها برای انتخابات شدت پیدا کرد، احساس کردم که رد صلاحیت‌ها به این‌گونه باشد. مصاحبه و اظهارنظر برخی افراد تأثیرگذار کشور این حس را در من ایجاد کرد که قرار است جلوی حضور بسیاری از اصلاح‌طلبان برای ورود در انتخابات مجلس گرفته شود.
همه کرسی‌ها در اختیار اصولگرایان قرار می‌گیرد تا بعد از مذاکره بگویند ما مشکلات را حل کردیم
وی افزود: تصور من بر این است که مجلس یازدهم به دست اصولگرایان تندرو خواهد افتاد و از طرفی یک پیش‌بینی هم وجود دارد که اصولگرایان می‌خواهند به‌مرور همه کرسی‌های قدرت را به دست بگیرند و سپس راه مذاکره با غرب را برای از بین بردن سایه جنگ و تحریم از سر کشور دنبال کنند و بعد به جامعه القا کنند که ما مملکت را از بحران خارج کردیم.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در پاسخ به اینکه چطور اصولگرایان مسیر مذاکره با غرب را در پیش خواهند گرفت درحالی‌که مرتب برای همین موضوع به اصلاح‌طلبان و دولت ایراد می‌گیرند؟ گفت: در زمان جنگ هم شعاری بود که می‌گفت «جنگ، جنگ تا رفع فتنه از جهان»، اما در همان زمان هم مذاکره برای آتش‌بس صورت گرفت.
بی‌مقدار در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی من بر این است که ۱۲ بهمن‌ماه هم خیلی اتفاق خاصی نخواهد افتاد و شاید تعدادی اندک از افراد تأیید و از آن‌طرف، برخی از افرادی که تابه‌حال تأییدشده بودند، رد صلاحیت شوند.

تحلیل خبر

برخی از نمایندگان و مسئولان، شهامت اعلام شرمندگی و عذرخواهی را دارند گرچه شاید آنها به‌عنوان «یک فرد» بیشتر ازآنچه انجام داده‌اند، در دایره اختیاراتشان نبوده و سایر شرایط پیرامونی آنها باعث شده که در عمل «ناتوان» باشند. یک یا چند نماینده هرقدر هم قوی و لایق باشند در جمع 270 نفری که صاحب رأی هستند عملاً ناتوانند. مجلس شواری اسلامی زمانی می‌تواند قدرتمند طبق خواسته‌های مردم عمل کند که حداقل 200 نفر آنها افراد شجاع، صادق، متخصص، پاک و گره‌گشا باشند.
اینکه نماینده‌ای با یک نهیب از ترس به خود بلرزد، به درد نمایندگی خانواده خودش هم نمی‌خورد و در مقابل خواسته‌ها و سؤالات زن و فرزندان خویش نیز کم می‌آورد. البته اگر نماینده‌ای بخواهد با شجاعت و شهامت اظهارنظر کند و بر رأی و نظر صحیح و مردمی خویش پای بفشرد باید هیچ نقطه‌ضعف اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، دینی و عرفی نداشته باشد تا بتواند طبق ضرب‌المثل معروف «بهلول و خرقه، نون جو و سرکه» پا به صحنه مبارزه با غارتگران بیت‌المال، گردن‌کلفت‌ها، زیاده‌خواهان، امتیازطلبان و ... بگذارد. نمایندگانی که از خود نقاط ضعف مختلف به‌جای می‌گذارند، افرادی بزدل و ترسو هستند و با یک نهیب و یا ترس ردصلاحیت در دوره بعد، بله‌قربان‌گو می‌شوند و همه مصالح و منافع کشور و حوزه انتخابیه خویش را به‌راحتی معامله می‌کنند. این افراد بااینکه از نقاط ضعف و عملکرد بسیار ضعیف خود در مجلس آگاه هستند اما نه شهامت اظهار شرمندگی دارند و نه حاضر به ترک پست و استعفا از موقعیت خویش هستند. اکثر نمایندگان خصوصاً در چند دوره آخری نتوانستند از کیان و جایگاه مجلس و حقوق ملت به‌خوبی و آن‌طور که شایسته است دفاع کنند و قوانینی برای حل مشکلات جامعه را طرح و به تصویب برسانند لذا مشکلات دوره به دوره بر روی ‌هم جمع شد و مردم را در تنگناهای شدید قرارداد. اینکه دوره‌های بعدی چگونه خواهد بود، نامعلوم است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها