شنبه 16 تیر 1403 7/6/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 27 بهمن 1398 ، 49 : 17

کد خبر : 19137

از 0 نفر 0

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی فارس: فارس تنها پنج درصد در بازار تجارت الکترونیک کشور سهم دارد

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی فارس: فارس تنها پنج درصد  در بازار تجارت الکترونیک کشور سهم دارد

رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس با اشاره به پیشینه این استان و شهر شیراز در حوزه الکترونیک، سهم پنج...

رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس با اشاره به پیشینه این استان و شهر شیراز در حوزه الکترونیک، سهم پنج درصدی استان فارس از کل تجارت الکترونیک کشور را بسیار اندک و جایی برای طرح گلایه دانست.
 به گزارش روزنامه طلوع به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی استان فارس یلدا راهدار در جلسه کمیسیون فناوری، اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس گفت: درحالی‌که استان‌های خراسان رضوی و اصفهان بالای ۸ درصد در بازار تجارت الکترونیک و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان الکترونیک سهم دارند، سهم ۵ درصدی فارس با آن سابقه و برخورداری از نیروهای توانمند و متخصص، جای تأسف دارد.
او گفت: در حال حاضر تجارت الکترونیک یکی از مباحث مهم در حوزه کسب‌وکار در دنیا و کشور است که کشور چین و حوزه مد و پوشاک رتبه اول کسب‌وکارهای الکترونیک و تجارت الکترونیک در جهان را به خود اختصاص داده است. راهدار ادامه داد: بر اساس آمار تا پایان سال ۹۶ بیش از ۳۸ هزار کسب‌وکار فعال دارای نماد الکترونیک در کشور وجود داشته که شهر تهران رتبه برتر در حوزه تجارت الکترونیک در کشور را داراست.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: نیاز است علل حضور کم فارس در این بخش آسیب‌شناسی و بررسی شود و این در حالی است که تجارت الکترونیک روزبه‌روز در حال گسترش و فراگیر شدن است اما در کشور ما زیرساخت‌ها ازجمله اینترنت برای فرهنگ‌سازی عمومی از این مهم هنوز فراهم نیست.
او ادامه داد: یکی از مشکلات مهم در حوزه تجارت الکترونیک موضوع حمل کالا و همکاری و هماهنگی دستگاه‌های دولتی خدمات رسان در حوزه ارسال کالا ازجمله اداره پست و راه‌آهن است که این نیاز بخش خصوصی را به‌صورت کارشناسی دنبال می‌کنیم.
عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی فارس بابیان اینکه موضوع حمل کالا و مشکلات این بخش توسط دستگاه‌های دولتی خدمات رسان در حوزه ارسال کالا را بررسی و پس از کارشناسی در دستور کار شورای گفتگو قرار می‌دهیم، عنوان کرد: نحوه برخورد پلیس فنا و ارشاد با فعالان در حوزه تجارت الکترونیک نیز در دستور بررسی کمیسیون فناوری، اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس قرار خواهد
گرفت.
راهدار خاطرنشان کرد: همچنین برای رفع مشکلات بخش تجارت الکترونیک در استان به‌زودی نشست تخصصی ترویج و فرهنگ‌سازی تجارت الکترونیک و استانداردهای خدمات در این حوزه در بازارهای جهانی، مشکلات با پست استان و دستگاه‌های ارسال کالا و تهیه طرح پژوهشی با موضوع بررسی اکوسیستم فاوای استان و ارائه راهکارهای بهبود و ارتقای آن، در دستور کار ما در اتاق بازرگانی فارس قرار دارد.
او با تأکید بر لزوم تهیه سند حمایتی از تجارت الکترونیک در استان توسط بخش‌های دولتی مربوطه، افزود: پیش‌ازاین سازمان صنعت، معدن و تجارت اقداماتی در حوزه تجارت الکترونیک در استان انجام داده که نیاز است برای مشخص شدن وضعیت فعلی و نقشه حرکت استان در این بخش این استراتژی و راهبردها برای ما در اتاق بازرگانی فارس ارسال شود تا بخش خصوصی نظرات خود را در این خصوص ارائه کند. راهدار بابیان اینکه بخش دولتی باید به ایجاد شرایط مناسب برای نهادینه شدن تجارت الکترونیک در جامعه کمک کند، بیان کرد: در حوزه تجارت الکترونیک ضعف‌هایی ازجمله در حوزه قانون‌گذاری و حقوقی، ایجاد بسترهای مناسب ارتباطی به‌ویژه اینترنت، آموزش همگانی، ارتقای سطح دانش افکار عمومی و استفاده‌کنندگان تجارت الکترونیک وجود دارد که باید بر روی هر یک اقدامات عملیاتی انجام شود.
او با اشاره به بحث نرم‌افزارهای آزاد و حضور بخش خصوصی در این حوزه، اضافه کرد: بخش نرم‌افزارهای آزاد برای بسیاری از فعالان بخش خصوصی و دولتی ناشناخته و نامأنوس است لذا برای آشنایی و بهره‌گیری بخش خصوصی از این بخش در حال تدوین نشست تخصصی با موضوع نرم‌افزارهای آزاد برای فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی فارس هستیم.
مهرداد سهرابی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز گفت: امروز حوزه تجارت الکترونیک سهم قابل‌توجهی در فناوری و اقتصاد این بخش دارد که نگاه‌ها در کشور نسبت به این بخش باید به‌عنوان یکی از پارامترهای مهم توسعه‌ای و فعال باشد.
او بابیان اینکه نگاه دولت به تجارت الکترونیک حاکمیتی است افزود: دولت به‌عنوان بزرگترین پشتیبان از فعالیت‌های سازنده و کارآمد باید در حوزه تجارت الکترونیک به‌عنوان حمایت گر نقش‌آفرین باشد. سهرابی اظهار کرد: تجارت الکترونیک هنوز در کشور ما فرهنگ‌سازی نشده است و مشکلاتی ازجمله در حوزه پست برای فعالان این بخش وجود دارد که فعالان حوزه تجارت الکترونیک در استان می‌توانند مسائل و مشکلات خود را در سامانه ۱۹۵ به ما منتقل کنند.



محمد دانش نیا، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم گفت: این سازمان در حوزه تجارت الکترونیک در استان اقداماتی ازجمله تشکیل کمیته توسعه تجارت الکترونیک به‌عنوان زیرمجموعه کارگروه توسعه الکترونیک در استان بود که یکی از اهداف این کمیته شناسایی و احصای مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی فعال در این حوزه در استان بود که دستاوردهایی نیز داریم.
او بیان کرد: یکی از اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت در بحث حمایت از تجارت الکترونیک تشکیل میز تخصصی برق و الکترونیک در استان است که در این میز تخصصی سیاست‌های راهبردی تبیین خواهد شد.
دانش نیا خاطرنشان کرد: یکی از موضوع‌های مهم در حوزه تجارت الکترونیک اعتماد و فرهنگ‌سازی است لذا باید فعالان اقتصادی فعال و مجوز دار در این حوزه از سایرین تمیز داده شود تا ضمن ارائه حمایت از این افراد، در حوزه ارائه خدمات نیز بتوان شرایط بهتر و برنامه‌ریزی مناسب‌تری انجام شود.
او با تأکید برافزایش تعامل بخش دولتی و خصوصی برای رفع موانع و مشکلات بخش خصوصی، گفت: عمده فعالیت‌های اقتصادی در قالب تولید و بازاریابی و فروش دنبال می‌شود که در هر بخش مشکلاتی وجود دارد که تلاش می‌کنیم بتوانیم روند فعالیت در هر بخش اقتصادی را تسهیل کنیم.

تحلیل خبر

وضعیت استان فارس در بازار تجارت الکترونیک در حالی امروز به چنین شرایطی رسیده که در گذشته‌ای نه‌چندان دور فارس و شیراز از قطب‌های کشور در صنعت الکترونیک به شمار می‌رفت. وجود دانشگاه‌های معتبر و مطرح کشور در فارس و شرکت‌های معتبر الکترونیک و مخابراتی مانند صنایع الکترونیک شیراز و صنایع مخابرات راه دور و... فارس و شیراز را به جایگاه مهمی در کشور رسانده بود، اما امروز وضعیت به گونه دیگری است.
اگرچه هرروز بازار تجارت الکترونیک در کشور بیش‌ازپیش رونق می‌گیرد، اما متأسفانه شرایط در استان فارس در این بخش مطلوب نیست. باید پذیرفت حتی زیرساخت‌های سخت‌افزاری مطلوبی هم در حد و قواره استان فارس (در مقایسه با رقبا) وجود ندارد. از طرفی باید به این نکته توجه داشت که در سایر استان‌های مطرح کشور، این بخش خصوصی است که پیشرو ماجرا قرار دارد و نباید انتظار چندانی از بخش دولتی داشت؛ بنابراین باید شرایط برای بخش خصوصی به‌گونه‌ای فراهم شود که با جذب سرمایه‌گذار، دوباره استان فارس در زمره استان‌های نامدار کشور قرار گیرد.
می‌دانیم استان فارس، استانی صنعتی به‌حساب نمی‌آید و همچنان کشاورزی و تولید محصولات زراعی و باغی، وجه پررنگ‌تر دارد، اما بی‌شک تحقق کسب‌وکارهایی بر پایه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک، می‌تواند به حل معضل بیکاری که در فارس بسیار هم جدی است، کمک شایانی داشته باشد.
از سوی دیگر استان فارس به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیکی که دارد، می‌تواند لیدر جنوب کشور در صنعت آی‌تی باشد، چراکه همچنان استان‌های جنوبی‌تر و استان‌های غربی مجاور، در این حوزه شرایط بدتری از فارس دارند؛ بنابراین با سرمایه‌گذاری و تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در وهله اول و رونق و تقویت کسب‌وکارهای مبتنی بر این حوزه در مرحله بعد؛ می‌توان شرایط اقتصادی و اشتغال استان را دگرگون کرد.
نیک می‌دانیم که صنعت آی‌تی در همه جهان جزو پول‌سازترین صنایع محسوب می‌شود، از طرفی توسعه فناوری اطلاعات، می‌تواند منجر به توسعه، کیفیت‌بخشی و درنهایت رونق دیگر کسب‌وکارهای استان اعم از کشاورزی، صنایع، گردشگری، صنایع‌دستی و حتی هنر شود. خوشبختانه هنوز پتانسیل دانشگاهی و علمی در استان وجود دارد، بنابراین همان‌طور که گفته شد، اگر توسعه جدی فناوری اطلاعات و صنایع وابسته به‌عنوان یک هدف اساسی در استان فارس تعریف و پیگیری شود، قطعاً در آینده شرایط متفاوتی را شاهد خواهیم بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها