جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 29 بهمن 1398 ، 19 : 14

کد خبر : 19139

از 0 نفر 0

ورود پزشکی قانونی به پرونده‌های قصور طب سنتی

ورود پزشکی قانونی به پرونده‌های قصور طب سنتی

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از ورود سازمان پزشکی قانونی...

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از ورود سازمان پزشکی قانونی به پرونده‌های قصور طب سنتی خبر داد. مهدی فروزش در گفت‌وگو با ایسنا درباره نحوه ورود پزشکی قانونی به قصورات ناشی از طب سنتی اظهار کرد: یکی از وظایف سازمان پزشکی قانونی، رسیدگی به شکایات و پرونده‌های ناشی از قصورهای پزشکی است و قاعدتاً هر موضوعی اگر از طریق مراجع قضایی به کمیسیون‌های پزشکی ارجاع شود قابل‌بررسی است و در این میان  طب سنتی هم از این مجموعه مستثنی نیست. وی بابیان اینکه طی ۱۰ ماهه گذشته حدود ۳۲ کمیسیون درخصوص رسیدگی به قصور مدعیان طب سنتی تشکیل شده است، گفت: با توجه به اینکه طب سنتی رشته نوپایی است و شمار اعضای جامعه پزشکی عضو طب سنتی هنوز به تعداد زیادی نرسیده است و نیز با توجه به اینکه اکثر این موارد ازنظر پزشکی، تهاجمی نبوده و بیشتر درمانی، دارویی و مراقبتی است بنابراین قصور زیادی در این رشته وجود ندارد. مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درخصوص در اینکه آیا تأثیرات بلندمدت داروهای طب سنتی در آزمایش‌های پزشکی قانونی مشخص خواهد شد یا خیر گفت: اگر فوت مشکوکی اتفاق بیفتد و در معاینات ظاهری و کالبدگشایی علتی برای آن پیدا نشود یکی از راه‌های تعیین علت پنهان موارد فوت  بررسی موارد آزمایشگاهی سم‌شناسی و آسیب‌شناسی است.

تحلیل خبر

مدت‌هاست که مطرح شدن طب سنتی و ارائه نظراتی که اکثراً در تعارض با علوم پزشکی است، مردم را سردرگم کرده و اوضاع بهداشت و درمان جامعه را به‌هم‌ریخته است. قصد قضاوت کردن بین طب سنتی و علوم پزشکی را نداریم و نمی‌خواهیم بگوییم که کدام‌یک می‌تواند سلامتی را به طرز جامع به مردم هدیه کند ولی مسلماً بدترین حالت، سردرگمی مردم به خاطر تعارض طبابت و آموزش‌های عمومی بین این دو نوع طب است. یکی می‌گوید فلان غذا را بخورید و دیگری می‌گوید نخورید، یکی می‌گوید نحوه پیشگیری از بیماری چنین باشد، دیگری می‌گوید چنان باشد، یکی می‌گوید روش و عناصر درمان فلان است و دیگری نظری مخالف را می‌دهد. اختلاف در نظرات این دو نوع طب قدیم و جدید، باعث افزایش استرس، نگرانی و ناامیدی در مردم می‌شود و بدین‌سان علاوه بر بهداشت جسمانی، بهداشت روانی جامعه را شدیداً به خطر می‌اندازد. مشکل زمانی حادتر می‌شود که مردم به‌صورت انضمامی عمل ‌کنند، یعنی بخشی از درمان را از طب قدیم بگیرند و بخشی از طب جدید و نتیجه آن بدتر شدن شرایط بیماری آنها شود و یا در پیشگیری و بهداشت به نتیجه معکوس
برسند.
 بیماران موقعی که برای درمان، نظر چند پزشک را جویا می‌شوند و اختلاف فاحش در بین نظرات آنها می‌بینند مضطرب و نگران شده و با سردرگمی نمی‌دانند به نظر کدام‌یک عمل کنند، حال اگر نظر چند پزشک طب سنتی نیز با اختلافات درونی بین آنها بر آن افزوده شود، تصور کنید که مریض چه حالی پیدا می‌کند! در این تعارضات، وزارت بهداشت و علوم پزشکی که مسئول نظام سلامت جامعه است باید ورود کند و این اختلافات که سلامت مردم را تهدید می‌کند به وحدت رویه و اتفاق‌نظر تبدیل کند وگرنه سردرگمی مردم، بر امواج بیماری‌های جسمی و روانی خواهد افزود و نظام سلامت را با بحران مواجه خواهد ساخت.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها