پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 2 اسفند 1398 ، 36 : 16

کد خبر : 19141

از 0 نفر 0

سخنگوی شورای نگهبان: پیش‌بینی ما این است در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت بالاتر از ۵۰ درصدی داشته باشیم مشارکت زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند

سخنگوی شورای نگهبان: پیش‌بینی ما این است در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت بالاتر از ۵۰ درصدی داشته باشیم مشارکت زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند

 سخنگوی شورای نگهبان گفت: پیش‌بینی ما این است در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت بالاتر از ۵۰ درصدی...

 سخنگوی شورای نگهبان گفت: پیش‌بینی ما این است در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت بالاتر از ۵۰ درصدی داشته باشیم.
به گزارش فرارو، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری در هتل لاله تهران پیش‌بینی ما این است مشارکت خوبی در انتخابات پیش رو داشته باشم و میانگین مشارکت معمولاً کمتر از ۵۰ درصد نبوده و در این انتخابات هم شاهد مشارکت بالاتر از ۵۰ درصدی خواهیم بود.
شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداها مواضع سیاسی آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و احیاناً قرار است که آیا قرار است مجلس آینده یک مجلس آمریکا ستیز باشد گفت: شورای نگهبان نگاه سیاسی ندارد و باشگاه سیاسی نیست، نمایندگان محترم هم در بیان اظهارات آزاد هستند و هیچ‌کس به خاطر آراء و نظرات در مجلس اجازه شورای نگهبان را لازم ندارد، اما سایر مواردی که در قانون آمده و شرایطی را برای نمایندگان لحاظ کرده طبیعتاً شورای نگهبان طبق قانون کار می‌کند.
۷۵ نماینده کنونی مجلس تأیید صلاحیت نشدند
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه از نمایندگان فعلی مجلس چه تعداد کاندید شدند و چه تعداد رد صلاحیت شدند؟ بیان کرد: ۲۴۸ نفر از نمایندگان ثبت نام کردند و ۷۵ نفر تأیید صلاحیت نشدند.
کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا امکان رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در صورت محرز شدن تخلف انتخاباتی وجود دارد گفت: در صورتی که تخلف یک نامزد در ایام انتخابات محرز شود امکان رد صلاحیت وی وجود دارد.

تحلیل خبر

اگر مشارکت در انتخابات 50 درصد یا زیر 50 درصد باشد، باید به‌طورجدی مسئولان به علل و چرایی آن بیندیشند و به‌آسانی از کنار آن رد نشوند.
انقلاب ما، انقلابی مردمی بود و با حضور و مشارکت نزدیک به صددرصدی مردم به پیروزی رسید و این حضور بی‌همتا، مایه فخر هر ایرانی در طول حیات سیاسی- اجتماعی است. در دهه اول پس از پیروزی انقلاب هم، مردم درصحنه‌های سیاسی- اجتماعی و مدنی حضوری معنادار و پررنگ داشتند.
حال چرا بعد از 41 سال باید سخنگوی شورای نگهبان به‌راحتی و آسانی، اعلام کند که پیش‌بینی آنها حضور بالاتر از 50 درصدی مردم در انتخابات است؟ مگر چه شده است که نصف ملت واجد شرایط رأی دادن، بنا به این پیش‌بینی، نمی‌خواهند در سرنوشت کشور خود مشارکت داشته باشند؟ قطعاً هر کس دلسوز کشور است به‌سختی و با ناراحتی به این ماجرا نگاه می‌کند. باید هرکدام از مسئولان و نهادهای کشور ببینند سهم هرکدام در دلسرد شدن مردم پس از چهار دهه عملکرد آنها چقدر است و پاسخگوی اعمال خود باشند. نباید همه چیز را عادی و طبیعی پنداشت و فرار روبه‌جلو داشت.
امروز بعد از 41 سال از پیروزی انقلاب، مردم ایران و جهان محبوبیت، مقبولیت و مشروعیت آن را در چه سطحی انتظار دارند؟ اینکه سخنگوی شورای نگهبان حتی مشارکت زیر 50 درصدی هم مغایر دمکراسی نمی‌داند جای تعجب است.
انقلاب مردم ایران از ابتدای پیدایش به ملاک‌های بالاتر 80 درصدی مشارکت مردم معتقد بوده و درحرکت‌های مدنی و مشارکت اجتماعی به بالاتر از مشروعیت دمکراتیک افتخار می‌کرده حال چه شده که ملاک‌های سنجش از مشروعیت اعتقادی و مردمی به مشروعیت دمکراتیک و حتی پایین‌تر از آن تنزل یافته است؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها