پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 6 اسفند 1398 ، 50 : 14

کد خبر : 19145

از 0 نفر 0

افزایش ۵۸ درصدی زنان سرپرست خانوار افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار به سه میلیون نفر

افزایش ۵۸ درصدی زنان سرپرست خانوار افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار به سه میلیون نفر

نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، گفت: در حال حاضر سه میلیون زن...

نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، گفت: در حال حاضر سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که این آمار نسبت به ۱۰ سال گذشته ۵۸ درصد افزایش داشته است.
به گزارش ایلنا، معصومه آقاپور علیشاهی، افزود: افزایش زنان سرپرست خانوار به دو عامل درونی و بیرونی بستگی دارد؛ علت بیرونی ضعف شرایط اقتصادی خانواده‌ها و از دلایل درونی می‌توانیم فقر فرهنگی را نام ببرم که هر دو عامل در مناطق محروم مثل شهرستان‌ها و روستاها بیشتر است.
این نماینده مجلس دهم تأکید کرد: اگر بخواهیم کلی به ماجرا نگاه کنیم زنان سرپرست خانوار می‌توانند مادر تمام آسیب‌های اجتماعی در کشور باشند؛ زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی در حال حاضر معضلی است که در آینده‌ای نه‌چندان دور منجر به شکل‌گیری بحران‌های جدی در حوزه مسائل اجتماعی خواهد
شد.
وی خاطرنشان کرد: رسیدگی به شرایط زنان سرپرست خانوار و توجه به آنها می‌تواند اقدام مؤثر در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد آنچه در این میان باید موردتوجه قرار گیرد، شرایط اقتصادی این زنان مبنی بر اشتغال، بیمه و حتی مسکن این گروه از زنان آسیب‌دیده است بدون شک باید موردتوجه مسئولان این حوزه قرار
بگیرد.

تحلیل خبر

آسیب‌های اجتماعی رفته رفته در کشور ما به بحران تبدیل شده و یا در حال تبدیل شدن به بحران‌های اجتماعی هستند. با اینکه در سال‌های اخیر کشور ما دچار بحران‌های متعددی مانند کروناویروس، ملخ‌های صحرایی، سیل، زلزله، آتش‌سوزی‌های گسترده، ریزگردها، آلودگی هوا، خشکسالی و... شده، اما این بحران‌ها مقطعی هستند، اگرچه هرکدام به‌نوبه خود آسیب‌ها و ضررهای هنگفتی به کشور وارد کرده‌اند و هنوز هم تکرار شده و خسارت به بار می‌آورند ولی در قیاس با بحران‌های اجتماعی و فرهنگی از اهمیت کمتری برخوردار هستند. بحران‌های اجتماعی و فرهنگی بحران‌هایی ریشه‌ای هستند که شاید خیلی به چشم نیایند، اما ضربه‌هایی به‌مراتب مهلک‌تر بر پیکره جامعه وارد می‌کنند و درمان آن‌ها هم به‌مراتب زمان‌بر، مشکل‌تر و پیچیده‌تر است.
بسیاری از معضلات و بحران‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، به‌صورت زنجیره‌ای به هم متصل هستند و هرکدام باعث به وجود آمدن آسیب و بحران دیگری می‌شوند. به‌عنوان‌مثال بحران اقتصادی منجر به بیکاری، بیکاری منجر به افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق و...، ناهنجاری‌های اجتماعی منجر به افزایش جرم و به همین ترتیب هر آسیب یا بحران منجر به ایجاد بحران یا آسیبی دیگر می‌شود. مع‌الاسف بعضی بحران‌ها ایجاد یک چرخه (حلقه) می‌کنند که هرکدام از اجزای حلقه باعث تقویت دیگر اجزا به‌صورت نامتناهی می‌شوند. به‌عنوان‌مثال یک چرخه کوچک را مرور می‌کنیم: فرض کنید بحران اقتصادی باعث بیکاری فردی شود، فرد برای معاش خود قاچاق کند (وقوع جرم)، ازیک‌طرف قاچاق باعث تشدید بحران اقتصادی می‌شود، از طرفی ممکن است براثر قاچاق افرادی که به کار تولید اشتغال داشته‌اند بیکار شوند؛ بنابراین این بار این چرخه قدرتمندتر و قوی‌تر از قبل خواهد بود و تکرار آن بازهم باعث بدتر شدن (تقویت) بحران اقتصادی و بحران‌های اجتماعی می‌شود! در مسئله زنان سرپرست خانوار هم‌چنین شرایطی وجود دارد. یک آسیب اجتماعی (مثلاً طلاق) منجر به بروز یک آسیب اجتماعی دیگر (زنان سرپرست خانوار) شده و همان‌طور که این نماینده مجلس گفته‌اند به‌مرور آسیب دیگری (زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی) متولد شده و طبق آمار اعلامی، روزبه‌روز شاهد تقویت این آسیب‌ها هستیم تا جایی که بسیاری از آسیب‌ها امروز به بحران تبدیل شده‌اند.
اینکه این آسیب‌ها مولود چیست و چگونه باید آن‌ها را از بین برد، بحثی مفصل و علمی است که متخصصان باید به آن بپردازند؛ اما قبل از هر چیز باید بپذیریم که کشور ما، امروز درگیر بحران‌های متعدد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است؛ به عقیده جامعه‌شناسان، یک جامعه مدت زیادی نمی‌تواند بااین‌همه بحران کنار بیاید، پس اگر فکری به حال این بحران‌ها نشود، ممکن است شاهد فروپاشی بسیاری از ارکان اجتماع باشیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها