پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 14 اسفند 1398 ، 54 : 14

کد خبر : 19152

از 0 نفر 0

دو ماه تا دو سال حبس مجازات لیس زنندگان بقاع متبرکه

دو ماه تا دو سال حبس مجازات لیس زنندگان بقاع متبرکه

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس انتشار تصاویر و فیلم‌های رفتارهای نامتعارف اخیر در زیارت بقاع متبرکه را...

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس انتشار تصاویر و فیلم‌های رفتارهای نامتعارف اخیر در زیارت بقاع متبرکه را مصداق نشر اکاذیب و امر خلاف واقع علیه تصمیم نهادهای رسمی کشور دانست و گفت: در این خصوص مجازات از دو ماه تا دو سال زندان و تا ۷۴ ضربه شلاق برای افراد در نظر گرفته می‌شود.
حجت‌الاسلام حسن نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به برخی رفتارهای نامتعارف برخی افراد در زیارت بقاع متبرکه با توجه به شرایط فعلی کشور گفت: این موضوع از موارد نشر اکاذیب است چراکه نشر اکاذیب نشر دروغ علیه شخص یا نشر یک موضوع خلاف واقع در جامعه است که بتواند علیه افراد یا نهادهای رسمی تأثیر بگذارد. وی افزود: نشر این‌گونه اعمال که شاهد آن بودیم نشر یک کار خلاف واقع علیه نهاد رسمی یعنی دولت است، چراکه دولت تصمیم گرفته است با تشکیل ستادی از شیوع این ویروس در جامعه جلوگیری کند، پس افرادی که به این رفتارهای نامتعارف دست می‌زنند و این موضوع را منتشر می‌کنند با نشر این کذب و این امر خرافه علیه مقامات رسمی کشور کار خلاف واقع انجام می‌دهند؛ در این خصوص برای این افراد مجازات از دو ماه تا دو سال زندان و تا ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته می‌شود.
به گزارش ایسنا، اخیراً پس از شیوع ویروس کرونا در کشور نهادها و دستگاه‌های مرتبط از مردم خواستند که برای جلوگیری از شیوع بیشتر در منازل خود بمانند و از شرکت در تجمع‌ها و اماکن عمومی پرهیز کنند، این شرکت در تجمع‌ها خود می‌تواند شرکت در نمازهای جمعه و زیارت بقاع متبرکه را شامل شود، اما در پی این موضوع عده‌ای با راه‌اندازی یک چالش در فضای مجازی تصاویری را از زیارت نامتعارف ضریح این بقاع متبرکه منتشر کرده و مخالفت خود را با توصیه‌های بهداشتی نهادهای مسئول ابراز کردند.
البته در روزهای گذشته افرادی که مرتکب اقدام غیرمتعارف در حرم حضرت معصومه (س) و حرم امام رضا (ع) شده بودند، بازداشت شدند.

تحلیل خبر

در شرایطی که ویروس کرونا نه‌تنها مردم ایران بلکه کل مردم جهان را به‌طورجدی تهدید می‌کند و تاکنون در کشورمان و چندین کشور در 5 قاره جهان برخی از مبتلایان را به کام مرگ فروبرده است و اخبار سازمان بهداشت جهانی، گویای همه‌گیر و جهان‌شمول شدن این ویروس مرگ‌آفرین است، تعدادی از افراد متعصب ناآگاه برای اینکه خودی نشان دهند یا در توهم خویش، دین و مذهب را پاس بدارند، برخلاف توصیه‌های مراجع بهداشتی و حتی دینی، اقدام به لیسیدن ضریح حرم‌ها کرده و مردم را تحریک و تشویق به حضور در تجمعات زیارتی می‌کنند! متأسفانه در کشور ما هنوز تعداد اندکی از افراد خشک‌مقدس هستند که کاتولیک‌تر از پاپ‌اند. این‌ها خیال می‌کنند دین‌داری یعنی سر فروبردن در کج‌فهمی خویش، و می‌پندارند که اگر نماز جمعه از طرف مسئولان امر تعطیل شد باید پشت در مصلی حضور یابند و نماز جماعت اقامه کنند! این‌ها آبروریزی می‌کنند و در سطح جهان با پخش شدن اکیپ‌هایی از آنان، گسترده‌ترین تبلیغات سوء علیه اسلام را راه‌اندازی می‌کنند. بد دفاع کردن از دین به‌مراتب بدتر از مخالفت علنی با دین است.
ما نیاز به یک جامعه عاقل و ژرف‌نگر داریم که این‌گونه افراد را از تحجر و کج‌فهمی دینی خارج کند.
در مقاطعی از دهه‌های گذشته برخی حرکت‌های احساساتی در دفاع بد از دین، این افراد را پرورش داده و حتی آنها را تشویق کرده است تا جایی که مخالفان خود را کافر قلمداد می‌کردند اما طی دو سه سال اخیر که فضای مجازی بر زندگی مردم ایران و جهان حاکم شده و همه حرکات مذهبی‌ها زیر ذره‌بین است باید روش‌های غلط احساساتی گذشته، تبدیل به عقلانیت شود و در این مسیر علمای دینی باید پیشگام شوند تا دین مورد تمسخر قرار نگیرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها