پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 18 فروردین 1399 ، 04 : 17

کد خبر : 19177

از 0 نفر 0

رئیس‌کل بانک مرکزی:‌ جبران تمام آسیب‌های کرونا مقدور نیست

رئیس‌کل بانک مرکزی:‌  جبران تمام آسیب‌های کرونا مقدور نیست

همتی با تأکید بر حداکثر همراهی و کمک نظام بانکی به فعالان گردشگری، گفت: اینکه فکر کنیم همه آسیب‌های کرونا قابل جبران باشد، مقدور نیست....

همتی با تأکید بر حداکثر همراهی و کمک نظام بانکی به فعالان گردشگری، گفت: اینکه فکر کنیم همه آسیب‌های کرونا قابل جبران باشد، مقدور نیست.
به گزارش تابناک،‌ عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی خود که پس از جلسه با فعالان گردشگری منتشر کرد، نوشته است:
در معیت معاون اول رئیس‌جمهور، در جلسه فعالان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی شرکت کردم.
وی نوشت: مسئولان بخش‌های مختلف و نیز رؤسای اتحادیه‌های صنفی مسائل و مشکلات ناشی از شیوع کرونا در اوج فعالیت‌هایشان را تشریح کردند. انصافاً هتل‌ها، مراکز گردشگری، صنایع‌دستی و دفاتر مسافرتی اوج فعالیت و بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری و تدارکاتشان ایام عید است که کلاً متوقف شدند.
رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: در مورد تعویق اقساط تسهیلاتشان و نیز دوره تنفس تسهیلات جدیدی که برای جلوگیری از آسیب بیشتر و حفظ اشتغالشان قرار است، بگیرند،‌ پیشنهاد‌هایی داشتند که قابل‌توجه بود.
همتی افزود: این نکته را تأکید کردم مهمترین لطمه و آسیب این ویروس، گرفتن جان بسیاری از هم‌وطنان است که آثار اقتصادی، در مقایسه با آن ضایعات تأسف‌بار، اهمیت بسیار کمتری دارد. البته آثار مالی و اقتصادی آن‌هم مهم است ولی با توجه به مشکلات جدی بودجه‌ای دولت به خاطر فشار تحریم‌ها، اینکه فکر کنیم همه آسیب‌های وارده قابل جبران باشد، مقدور نیست.

تحلیل خبر

شاید بسیاری از آسیب‌ها و صدماتی که ویروس کرونا بر جوامع انسانی تحمیل کرده در کوتاه مدت به چشم نیاید و با گذشت زمان ، خود را نشان دهد و شاید برخی از آن‌ها نیز آثاری «برای همیشه پنهان»، بر زندگی مردم به جای گذارد که هیچکس متوجه نشود که اینها معلول نفوذ کرونا بوده است! آنچه ما اینک می‌بینیم این است که این ویروس جان عده‌ای را می‌گیرد، جمعی را در شرایط سخت بیماری و درد قرار می‌دهد، تعدادی را مبتلا و در خانه قرنطینه می‌کند، انبوهی را بدون علامت و به صورت خفیف مبتلا کرده و بدون اطلاع خود فرد و بدون درمان دارویی با اندکی رسیدگی، درمان می‌کند، افراد سالم را در اکثر نقاط جهان خانه‌نشین، کارها و فعالیت‌های شغلی را تعطیل، خسارتهای اقتصادی تریلیون دلاری را بر کشورها تحمیل، عده زیادی را با نداری، فقر و تنگدستی مواجه، صاحبان مشاغل و حرف را با بدهی و ورشکستگی همراه کرده، و مشاغلی همچون پزشکی، پرستاری وحرفه های  وابسته به علوم پزشکی را در نظر مردم، خطرناک و ترسناک و در خط مقدم جنگ با ویروس‌ها و میکروب‌های ناشناخته جلوه داده و هر کس را به طریقی تهدید می‌کند. اینها و امثال اینها بخش پیدا و آشکار آثار مخرب و آسیب‌زای ویروس کروناست اما متاسفانه این ویروس ویرانگری و آسیب‌های نهفته و ناپیدایی هم دارد که شاید الان به چشم نیاید ولی قطعا آثار نامیمون خود  را در آینده  خواهد گذاشت. افسردگی کم و زیاد، دغدغه‌ها، استرس‌ها و فشارهای روحی و روانی ناآشکار، ماندن در خانه و عدم ورزش و تحرک خصوصا برای کسانی که به دیابت، فشار خون، چربی خون، بیماری قلبی وعروقی و... مبتلا هستند و نیاز به پیاده‌روی و ورزش و تحرک دائمی دارند، آثار دراز مدتی دارد که هم باعث کاهش عمر و هم پیدایش بیماری‌های جسمی و روانی دیگر در افراد شده و بدون اینکه مردم در آینده بدانند که ریشه بسیاری از بیماری‌های آنها به ویروس کرونا برمی‌گردد، تاوان این میهمان تحمیلی را  متاسفانه خواهند داد. بحث تغییر در نگرش‌ها، بینش‌ها، فرهنگ‌ها، اعتقادات، باورها، روحیات، عواطف، پیوستگی‌ها و گسستگی‌ها و... مسایل دیگری است که مجال تحلیل دیگری را می‌طلبد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها