پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 26 فروردین 1399 ، 41 : 18

کد خبر : 20184

از 0 نفر 0

وزیر بهداشت: احتمال موج سنگین کرونا در پاییز و زمستان همه باید برای روزهای سخت‌تر آماده باشند

وزیر بهداشت:  احتمال موج سنگین کرونا در پاییز و زمستان همه باید برای روزهای سخت‌تر آماده باشند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال بازی شطرنج با ویروس کرونا هستیم. رفتارهای بعدی این ویروس قابل پیش‌بینی نیست و احتما...

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال بازی شطرنج با ویروس کرونا هستیم. رفتارهای بعدی این ویروس قابل پیش‌بینی نیست و احتمال اینکه با موج سهمگین این بیماری در پاییز و زمستان مواجه شویم وجود دارد.
به گزارش ایرنا سعید نمکی در اجلاس مدیران سازمان بیمه سلامت که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: گر چه تاکنون اپیدمی کرونا را به شکل مدبرانه‌ای مدیریت کرده‌ایم و به اقدامات انجام شده افتخار می‌کنیم؛ اما تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱.۶ به هزار نفر است و از همه کشورهای اروپایی مثل فرانسه با ۶.۶ تخت به ازای هزار نفر جمعیت کمتر است بنابراین آنچه در این بحران به داد ما رسید فقط تخت بیمارستانی و طرح تحول سلامت نبود بلکه کمک بخش بهداشت و غربالگری بیماران بود و که بیمارستان‌های کشور زیر بار کرونا له می‌شدند.
با کرونا شطرنج‌بازی می‌کنیم
وزیر بهداشت گفت: البته سازمان‌های دیگر مثل تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح هم به کمک وزارت بهداشت آمدند اما باید خودمان را برای موج‌های سهمگین بعدی کرونا آماده کنیم زیرا هنوز ویروس کرونا را نمی‌شناسیم. من به رئیس‌جمهوری نیز گفتم ما کرونا شطرنج‌بازی می‌کنیم و مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز نمی‌تواند آینده کرونا را پیش‌بینی کند.
احتمال موج سنگین کرونا در پاییز و زمستان
نمکی افزود: ویروس کرونا جدید است و با همه کروناهای قبلی فرق می‌کند. فقیر و غنی هم نمی‌شناسد و نمی‌دانیم با گرم شدن هوا مهار می‌شود یا نه و نمی‌دانیم با ما در ایران و جهان چه خواهد کرد. امیدواریم اواخر اردیبهشت یا در خرداد موج اول این اپیدمی را مهار کنیم و از این طوفان بلا عبور کنیم اما خیال نکنیم این ویروس چموش ما را رها می‌کند. ممکن است موجب جدید این اپیدمی را در پاییز و زمستان داشته باشیم و باید خودمان را برای روزهای به‌مراتب سخت‌تر آماده کنیم.
وزیر بهداشت گفت: اگر شرایط بهتر شد که خدا را شکر اما کادر بهداشتی و درمانی و همه مردم باید روزهای سخت‌تر آماده باشند.
نمکی افزود: واکسن کرونا دو سال دیگر به ما نمی‌رسد. اگر کسانی تولید کنند خیلی هنرمند باشند برای خودشان تولید می‌کنند. ما هم باید در این مسیر تلاش کنیم اما نمی‌توانیم با نگاه خوش‌بینانه کار کنیم. در نیمه دوم امسال کرونا را همچنان خواهیم داشت شاید کرونایی نجیب‌تر و آرامتر از ویروس فعلی اما همزمان آنفلوانزا را هم خواهیم داشت. درآمد نفتی هم کم شده است. احتمال تغییر ویروس هم هست بنابراین باید برای سخت‌ترین شرایط آماده باشیم.
وی ادامه داد: ممکن است کرونا مزمن شود مثل سارس و مرس اما پیک‌ها و موج‌های بعدی آن وحشتناک و چموش نخواهد بود اما پیک‌های دیگری خواهد بود.
وزیر بهداشت گفت: سال گذشته بسیار سخت گذشت. با سیلاب‌های سنگین شروع شد، بعدازآن پوشش مراسم اربعین حسینی را داشتیم خدمات لازم در این مراسم به ۳.۵ میلیون نفر داده شد بعدازآن آنفلوانزا را داشتیم و زائران مشکلی پیدا نکردند. وی گفت: با شروع کرونا و مشکلات بیماری کووید ۱۹، توانستیم بخش مهم معوقات بیمارستان‌های دولتی و مراکز طرف حساب را تا پایان آذر ۹۸ پرداخت کنیم. بسیاری از مطالبات پرداخت شده است و بقیه را هم پرداخت می‌کنیم و به‌زودی معوقات را به صفر می‌رسانیم.
وزیر بهداشت افزود: با مدیریت منابع که انجام شد، در سال ۹۹ مانند سال‌های گذشته کسری جدید نداریم. زمانی که ما در سازمان برنامه بودم یکی از مشکلات جدی سازمان بیمه سلامت و حفره کسری بودجه آن بود که مدام افزایش پیدا می‌کرد با مدیریت منابع و تلاش سازمان بیمه سلامت و کمک‌هایی که در آخر سال گذشته انجام شد و به سطح مطلوب‌تری ازنظر گردش مالی و مطالبات با بخش دولتی و خصوصی رسیده‌ایم.
بیماران کرونا در قرنطینه خانگی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند
وی اعلام کرد: در ستاد ملی کرونا مصوب کردیم، بیمارانی که در قرنطینه‌ها هستند تحت پوشش یک بیمارستان حامی قرار گیرند و اسناد آنها تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.
نمکی گفت: بیمه کردن بیماران کووید ۱۹ در تخت بیمارستان برای کاهش هزینه‌های آنها نیز انجام شد و در ستاد ملی کرونا مصوب کردیم که بیمارانی که در قرنطینه هستند نیز تحت حمایت یک بیمارستان قرار گیرند و هزینه‌های آنها تحت پوشش بیمه باشد.
وی افزود: امیدوارم در سال ۹۹ در کنار هم بتوانیم نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک را به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم به سرانجام برسانیم. راهنماهای بالینی را که به‌شدت هزینه‌های بیهوده را کنترل می‌کند نیز اجرا کنیم و بتوانیم سیستم پزشک خانواده را امسال اجرا کنیم. وزیر بهداشت گفت: بیمه سلامت مقتدر زمانی خواهد بود که پرونده الکترونیک سلامت را همه‌جا داشته باشیم. در پایان بهار سال گذشته طبق وعده‌ای که داده بودیم پرونده الکترونیک سلامت را اجرایی کردیم. ریل‌گذاری مطلوبی اجرا شد و امروز که بسیج ملی کرونا و فشارخون را انجام دادیم برای این است که ۸۰ میلیون پرونده الکترونیک سلامت داریم.
تأکید وزیر بهداشت بر توسعه تله مدیسین
وزیر بهداشت گفت: چند اتفاق جالب در این دوره شکل گرفت. یکی اینکه توسعه خدمات الکترونیک و تله مدیسین و پزشکی از راه دور در حال ساماندهی است و با استفاده از ظرفیت‌های موجود به سمت تله مدیسین می‌رویم.
وی افزود: دلیلی ندارد یک فرد دیابتی مبتلا به فشارخون یا خیلی از افراد دیگر را هر روز به مطب بکشانیم تا کنترل شود. خدمات پزشکی از راه دور بسیاری از این خدمات را پوشش می‌دهد و باید به سمت نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک برویم.
مراقبت در منزل تقویت شود
نمکی ادامه داد: اقدام بسیار مهم دیگر که باید گسترش پیدا کند، خدمات مراقبت در خانه است. بسیاری از بیماران بیش از ۷۲ ساعت به خدمات بیمارستانی نیاز ندارد و بقیه مراقبت‌ها با کیفیت و اثربخشی بهتر در خانه قابل انجام است و دلیل ندارد یک بیمار ۲۵ روز تا یک ماه در بیمارستان بماند و متحمل عفونت و هزینه‌های زائد بشود.
وزیر بهداشت گفت: طرح هر خانه یک پایگاه سلامت هم که قرار بود امسال در کل کشور اجرا شود، نیمه‌تمام مانده و به علت موج کرونا متوقف شده است و اگر اجرا شود چقدر امروز در بحران کرونا به کمک ما می‌آمد. این طرح هم باید تکمیل و اجرا و شد.
نمکی افزود: بیمه‌های موفق دنیا برای خدمات پیشگیری و بهداشتی به‌عنوان سرمایه‌گذاری هزینه می‌کنند. اگر بیمه‌ها مردم را تشویق کنند به باشگاه ورزشی بروند و برای آن امتیاز قائل شوند حتماً در آینده بار بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت کم می‌شود.
ورزش و بیمه دندانپزشکی، هزینه‌های سلامت را کم می‌کند
وی از ایجاد ۳۲۰۰ یونیت دندانپزشکی و به‌کارگیری ۳۶۰۰ دندان‌پزشک در مراکز دولتی خبر داد و گفت: امروزه مشخص شده است که عامل بسیاری از بیماری‌های گوارشی، داخلی و قلبی و عروقی مشکلات سلامت دهان و دندان است و رسیدگی و پیشگیری از این مشکلات بخش مهمی از بار بیماری‌های دیگر را کم می‌کند و حتماً در بیمه‌ها گسترش خدمات دهان و دندان را پیگیری
می‌کنیم.

تحلیل خبر

گرچه به‌طورقطع و یقین نمی‌توان در مورد آینده بشر و جهان بشری نظر داد ولی جزیره ثباتی که خصوصاً در صد سال اخیر بشر برای خودساخته بود با پیدایش ویروس کرونا، به ‌هم ‌ریخت و آن ثبات و اطمینان و آرامش، دستخوش دگرگونی شد به‌طوری‌که امروز همه دانشمندان دنیا، در مقابل این موجود ریز مداخله‌گر، انگشت تعجب و ناتوانی به دندان گرفته‌اند.
از صحبت‌های پراکنده صاحب‌نظران، این‌طور برمی‌آید که عده‌ای معتقدند جامعه بشری رو به نابودی گریزناپذیر است و دیر یا زود عواملی همچون کرونا می‌تواند پایان تاریخ عمر بشر را اعلام کند.
گروه دوم دیدگاه دیگری دارند و معتقدند که بشر، خود را با شرایط جدید سازگار می‌کند هرچند تا رسیدن به سازگاری‌های جدید، شاید میلیون‌ها انسان جان خود را از دست بدهند.
وجه مشترک این دو نظر مخالف، بروز و ظهور پدیده‌های ناشناخته و غیرقابل‌کنترل و سرکوب گریز، حداقل در دوره‌های قابل تکرار است که باید از همین حالا، دانشمندان و محققان به فکر طرح نو و جدیدی برای رویارویی با این پدیده‌های احتمالی ناشناخته در آینده باشند. البته کار بسیار پیچیده و سختی است چراکه بشر با مجهول در مجهول طرف است. اینک که یک ویروسش خود را نشان داده به قول وزیر بهداشت، کشورهای جهان خیلی هنر کنند بتوانند تا دو سال دیگر واکسن آن را شناسایی و در حد کشور خود تولید کنند آن هم به شرطی که این ویروس با تغییرات جهشی مواجه نشود. فعلاً همه مات و مبهوت در تلاش‌اند تا راهی بیابند و جلوی این کشتارجمعی انسان‌ها را بگیرند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها