پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 31 مرداد 1399 ، 36 : 21

کد خبر : 20424

از 0 نفر 0

دیدگاه مراجع عظام تقلید درباره برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در شرایط کرونا

دیدگاه مراجع عظام تقلید  درباره برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در شرایط کرونا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، در این زمینه بیانات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید می‌تواند راه را برای دوستداران و عاشقان این مجالس هموارتر کند. + تحلیل 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، در این زمینه بیانات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید می‌تواند راه را برای دوستداران و عاشقان این مجالس هموارتر کند.
مقام معظم رهبری:
مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند: در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر آنچه لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیات، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.
آیت‌الله نوری همدانی:
ما عزاداری را در چهارچوب اجرای دستورات مسئولان متدین و متعهد ستاد ملی کرونا اقامه می‌کنیم و رعایت مسائل بهداشتی مثل فاصله‌گذاری و زدن ماسک و... با عزاداری قابل جمع است و متدینین باید برای حفظ سلامت خود و دیگران به توصیه‌های متخصصات بهداشت و درمان ملزم باشند.
آیت الله سیستانی:
افزایش قابل‌توجه در پخش مستقیم مجالس حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضاهای اینترنتی؛ برای این منظور شایسته است که مراکز و مؤسسات دینی و فرهنگی، با خطیبان برجسته و مداحان توانا هماهنگی به عمل آورند و نیز مؤمنان را تشویق کنند تا در خانه‌های خود و جاهایی مانند آن، به برنامه‌های سخنرانی و مداحی گوش فرا داده و از آنها استفاده کنند.
آیت‌الله علوی گرگانی:
در شرایط فعلی که ویروس کرونا گسترش یافته است، لازم است با سیاه‌پوشی و نصب پرچم‌های عزاداری و مراقبت نفس، مجالس عزاداری به روش‌های سنتی با رعایت نکات بهداشتی یا به طریق نوین و ابتکاری انجام شود.
آیت‌الله وحید خراسانی:
شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام و خصوصاً اقامه عزای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، نباید تعطیل شود، ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه که متخصصین امر توصیه می‌کنند.
آیت‌الله جعفر سبحانی:
مسئولان سلامت جامعه باید برنامه‌ریزی کنند که عزاداری انجام بگیرد و سلامت جامعه هم محفوظ بماند.

تحلیل خبر

کمتر کسی را پیدا می‌کنید که به ویژگی محرم امسال و لزوم رعایت کامل شیوه‌نامه‌های اعلام‌شده عزاداری ازسوی متولیان بهداشتی وقوف نیافته و از نظرات مراجع دینی و مذهبی نیز اطلاع نداشته باشد؛ اما انگشت‌شماری که یا از روی ریا و یا ناآگاهی تلاش می‌کنند دیگران را مخالف عزاداران و محبان اهل‌بیت (ع) نشان دهند و بین جامعه شکاف ایجاد کنند، به‌گونه‌ای سخن می‌گویند و رفتار می‌کنند که گویی رعایت اصول بهداشتی در مکتب حسینی از هیچ‌گونه اهمیتی برخوردار نیست و حفظ سلامتی از نگاه شرعی جایگاهی
ندارد!
این‌گونه اذهان منسوخ و مطرود شده همواره به برپایی مجالس عروسی اشاره و این امر نکوهیده در دوران کرونا را با مجالس عزاداری قیاس می‌کنند، گویی همگان بر راه‌اندازی محافلی که در آن‌ها بهداشت و حفظ سلامتی بی‌اهمیت شمرده می‌شود، صحه گذاشته و بر آن تأکید دارند!
با این اوصاف می‌توانیم بگوییم که در زمانه فعلی نیز امام حسین (ع) مظلوم واقع شده و مورد سوءاستفاده هم کاسبانِ دین و هم هجمه غافلان قرار گرفته است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها