پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 9 شهریور 1399 ، 50 : 18

کد خبر : 20459

از 0 نفر 0

خبر خوش برای هواداران محیط زیست؛ غرفه تحویل ضایعات الکترونیکی در تهران راه‌اندازی شد

خبر خوش برای هواداران محیط زیست؛  غرفه تحویل ضایعات الکترونیکی  در تهران راه‌اندازی شد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت که برای اولین بار در کشور ۲۸ غرفه تحویل ضایعات الکترونیکی در پایتخت راه‌اندازی می‌شود.+ تحلیل خبر

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت که برای اولین بار در کشور ۲۸ غرفه تحویل ضایعات الکترونیکی در پایتخت راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، صدرالدین علیپور با اشاره به دلایل راه‌اندازی این غرف اشاره کرد و گفت: آمارهای موجود نشان می‌دهد که سال گذشته روزانه ۳۷ تن و در ۴ ماهه اول امسال روزانه ۵۲ تن ضایعات الکترونیکی در تهران جمع‌آوری شده که تحت این شرایط، آمار سالیانه این نوع پسماند عدد قابل توجهی است.
وی با بیان اینکه پسماندهای الکترونیکی (الکتروکاپ) از جمله پسماندهایی هستند که دفن آن‌ها با عواقب جبران‌ناپذیری برای محیط زیست همراه است، اضافه کرد: این زباله‌ها به دلیل داشتن فلزات سنگین مانند سرب موجب از بین بردن گیاهان، آلودگی منابع آب زیرزمینی و تهدید سلامت شهروندان می‌شوند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با راه‌اندازی غرف الکتروکاپ، مدیریت این نوع زباله‌ها را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم و امکان فعالیت زباله گردها و عوامل غیرمجاز را در این زمینه محدود کنیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به شیوه فعالیت این غرف گفت: مانند غرفه‌های پسماند خشک، شهروندان با مراجعه به غرفه‌های الکتروکاپ، ضایعات الکترونیکی خود را تحویل می‌دهند و به اندازه ارزش ریالی هر کیلو، مبلغی را دریافت می‌کنند.

 

تحلیل خبر

بنابر ضرب‌المثلِ متداولِ «فُلانی خواست ابروی بَهمانی را بردارد، چشمانش را هم کور کرد»، حال موضوع پسماند و چگونگی عملِ شهرداری نیز مصداق آن شده است، چراکه اجرای طرح جمع‌آوری پسماندهای قابل بازیافت، به ترویجِ اعتیاد و تأمین کمک‌هزینه مواد مخدر و همچنین ایجاد مناظر چندش‌آور و غیربهداشتی در معابر منجر شد و بر شدت نارضایتی شهروندان در این زمینه افزود.
این درست که بسیاری از مواد زائد و پسماندهای شهری می‌تواند آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد کند، اما رفع این مشکل نباید منجر به ایجاد مشکلات آسیب‌زاتر و زیان‌بارتر شود.
در معابر عمومی شهر به‌خوبی قابل‌مشاهده است که پس از قرار دادن کیسه‌های زباله شهروندان در خارج از منازل، دیری نمی‌پاید معتادانی که به زباله‌دزد شهرت یافته‌اند، بلافاصله اقدام به پاره کردن کیسه‌ها می‌کنند و پس از برداشتن مواد مورد نظرشان، دیگر پسماندها را به‌شکل زننده و غیربهداشتی پهن و رها می‌کنند و هنگامی‌که خودروهای ویژه حمل زباله مراجعه می‌کنند، با مشاهده کیسه‌های پاره‌شده، پسماندها را نمی‌برند و درمقابل اعتراض شهروندان نیز اظهار می‌دارند که «وظیفه ما بردن کیسه‌های بسته و گره‌خورده است و ما نسبت به جمع‌آوری زباله‌های رها و پخش‌شده، مسئولیتی نداریم!»
با این اوصاف، نه‌تنها ابروی بهمانی توسط فلانی درست و خوب برداشته نمی‌شود، بلکه چشمانش هم کور می‌شود!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها