پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 26 شهریور 1399 ، 57 : 17

کد خبر : 21499

از 0 نفر 0

انباشت یک میلیون موتورسیکلت توقیفی در پارکینگ‌های کشور طرح جدید برای اعمال قانون راکبان متخلف

انباشت یک میلیون موتورسیکلت توقیفی در پارکینگ‌های کشور  طرح جدید برای اعمال قانون راکبان متخلف

رئیس پلیس راهور فاتب با بیان اینکه هم‌اکنون در کل کشور قریب به یک میلیون موتورسیکلت در پارکینگ‌ها انباشت و توقیفی داریم، گفت: می‌خواهیم در اعمال قانون برای راکبان متخلف به یک روش جدیدتر متوسل شویم.+ تحلیل 

رئیس پلیس راهور فاتب با بیان اینکه هم‌اکنون در کل کشور قریب به یک میلیون موتورسیکلت در پارکینگ‌ها انباشت و توقیفی داریم، گفت: می‌خواهیم در اعمال قانون برای راکبان متخلف به یک روش جدیدتر متوسل شویم.
به گزارش تسنیم؛ سردار محمدحسین حمیدی با اشاره به طرح پلیس راهور برای ساماندهی موتورسیکلت‌سواران اظهار کرد: از زمانی که موتورسیکلت تولید و به بازار عرضه شد، طرح‌های متنوعی برای ساماندهی موتورسیکلت‌سواران در ادوار مختلف توسط دولت و مجلس، تصویب، قانون، ابلاغ و اجرایی شد.
انباشت یک میلیون موتورسیکلت توقیفی در پارکینگ‌های کشور
رئیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به نتیجه اجرای طرح‌های متنوع در راستای ساماندهی موتورسیکلت‌سواران در دوره‌های مختلف زمانی افزود: محصول اجرای طرح‌های متنوع را در ادوار مختلف مشاهده کردیم و می‌بینیم، هم‌اکنون در کل کشور قریب به یک میلیون موتورسیکلت در پارکینگ‌ها انباشت و توقیفی داریم، در حالیکه در شهر تهران بیش از 60 هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌ها به دلیل تخلفات راکبان توقیف شده است.
اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلت‌سواران در سال‌های گذشته منتج به نتیجه مطلوب نشد
این مقام انتظامی با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم در مقابل بی‌قانونی چشم‌پوشی کنیم و کوتاه بیاییم، یادآور شد: طرح ساماندهی موتورسیکلت‌سواران در سال‌های گذشته اجرایی شده و اما منتج به نتیجه مطلوب نشده است، لایه‌های محسوسی از عدم نتیجه‌یابی مطلوب را می‌توان در اجرای این طرح‌ها دید که موجب انباشت شمار زیادی موتورسیکلت در پارکینگ‌ها شده، از طرفی متأسفانه حجم تخلفات موتورسیکلت‌سواران بالا است و شاهد نارضایتی عمومی از رفتارهای پرخطر موتورسیکلت‌سواران هستیم بنابراین باید به راهکار نو اندیشید.
در اعمال قانون راکبان متخلف به روشی جدیدتر متوسل می‌شویم
حمیدی خاطرنشان کرد: امروز می‌خواهیم در اعمال قانون برای راکبان متخلف به یک روش جدیدتر متوسل شویم؛ به نحوی که هزینه‌های اعمال قانون را در این حوزه اعم از توقیف و ارجاع به پارکینگ و از این دست نتایج کاهش و در عین حال، آموزش و رضایت‌مندی عمومی و رفتارهای ترافیکی را ارتقاء دهیم و شاهد تخلفات کمتر و کمتر موتورسیکلت‌سواران در آینده باشیم.
وی بیان کرد: در نظر داریم با توقیف موتورسیکلت فرد متخلف در همان محل، بدون اینکه وسیله نقلیه موتوری به پارکینگ منتقل شود، در اختیار راکب ابزار ترافیکی قرار داده و فرد در یک بازه زمانی مشخص مثلاً دو ساعته در محدوده‌ای که تخلف را مرتکب شده در کنار همکاران ما مانع تخلفات موتورسواران دیگر شود.

تحلیل خبر

به‌طورمعمول دو گروه از افراد جامعه ما از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، یکی قشر ضعیف و با درآمد کم که اغلب نیز این وسیله اصلی‌ترین ابزار و وسیله شغلی و حرفه‌ای آنان است و گروه دیگر اشخاصی که موتورسیکلت را به وسیله تفریح و یا نمایش‌دادن‌های پرخطر خود در سطح خیابان‌ها و معابر مبدل کرده‌اند.
در این اوضاع و احوال، بیشتر اقشارِ ضعیف، ازجمله مُوزع‌های روزنامه‌ها در دسترس پلیس قرار می‌گیرند و به اصطلاح اعمال قانون می‌شوند، اما گروه دیگر در ساعت‌هایی از شبانه‌روز و در محل‌هایی جولان می‌دهند که کمتر در معرض دید پلیس واقع می‌شوند.
برای طبقه ضعیف موتورسیکلت‌سوار، روش جدیدترِ مورد اشاره رئیس پلیس راهور فاتب، به‌مراتب سودمندتر و اثرگذارتر خواهد بود و می‌تواند به‌نوعی حمایت‌کننده افراد کم‌درآمد باشد.
دادن کلاه ایمنی و دیگر ابزار لازم در استفاده از موتورسیکلت به‌صورت رایگان و ارائه آموزش‌های مربوطه به طبقه ضعیف، بخشی از کاستی‌ها را جبران و از بروز تصادفات جلوگیری
می‌کند.
نکته قابل‌تأمل در این زمینه که باید به‌جّد مورد توجه و دقت مسئولان و مجریان قانون قرار گیرد، استفاده شماری از اتباع بیگانه از موتورسیکلت در حواشی و اطراف شهرهاست، چراکه به‌صورت قانونی نمی‌توانند موتورسیکلت تهیه و از آن استفاده کنند، بنابراین هم از این وسیله تندرو سوءاستفاده‌های گوناگون می‌کنند و هم در هنگام بروز تصادف‌هایی که منجر به جرح و یا مرگ می‌شود، موتورسیکلت را رها و اقدام به فرار می‌کنند تا از چنگال قانون رهایی یابند!

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها