پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 18 مهر 1399 ، 04 : 19

کد خبر : 21667

از 0 نفر 0

معاون ستاد ملی مبارزه با کرونا: کل کشور باید قرنطینه شود

معاون ستاد ملی مبارزه با کرونا: کل کشور باید قرنطینه شود

رضا جلیلی خشنود، معاون ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: اگر بخواهیم آمار مبتلایان به ویروس کرونا را کاهش دهیم باید کل کشور را قرنطینه کنیم.+ تحلیل خبر

رضا جلیلی خشنود، معاون ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: اگر بخواهیم آمار مبتلایان به ویروس کرونا را کاهش دهیم باید کل کشور را قرنطینه کنیم.
رویداد۲۴ رضا جلیلی خشنود در گفتگو با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران درباره آمار ضد و نقیض فوتی‌های کرونایی شهر تهران اظهار داشت: آمار مرگ و میر در تهران طی روزهای اخیر به بالای ۱۲۰ نفر رسیده و حتی در برخی روزها این عدد از ۱۴۰ نیز عبور کرده است.
وی افزود: در حال حاضر در موج سوم کووید ۱۹ قرار داریم و این موج بسیار سهمگین‌تر و خطرناک‌تر از دو موج پیشین است. اکثر بیماران با وضعیت بالینی بسیار بدی به ما مراجعه می‌کنند و روند درمانی سخت و ترخیص دیر هنگام دارند.
معاون ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره محدودیت‌های تهران گفت: با توجه به وضعیت فوق قرمز موجود تهران، ستاد درخواست تمدید تعطیلات، اعمال دورکاری‌ها و تعطیلی مشاغل پرخطر را دارد. البته اجرایی شدن این درخواست‌ها ملزم بر امتناع شهروندان از رفتن به مسافرت‌های درون شهری و برون شهری است.
محدودیت‌ها باید به طور کامل اجرا شود
وی درباره کارآیی محدودیت یک هفته‌ای تهران اظهار داشت: محدودیت یک هفته‌ای تهران بی فایده نیست، ولی فایده مدنظر ما را هم ندارد مگر اینکه در قرنطینه‌ای باشد که تمام مشاغل تعطیل شوند؛ مردم از خانه‌هایشان بیرون نیایند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند؛ طرح ترافیک لغو شود و مراکز تجمعات نیز برای مدتی تعطیل شوند؛ زیرا ما در حال حاضر در اوج خطر این ۸ ماه قرار داریم.
خشنود با اشاره به اینکه دستورات تعطیلی اصناف به اتاق اصناف داده شده تأکید کرد: ستاد مبارزه با کرونا توانایی اجرای قوانین را ندارد و این وظیفه بر عهده قوه مقننه و قوه مجریه است و اگر کم‌کاری در زمینه رعایت قوانین و آگاهی‌رسانی و اجرایی شدن آن‌ها وجود دارد ارگان‌های مربوطه باید پاسخگو باشند.
مقامات بالادستی به پیشنهادهای ما توجه کنند
رئیس بیمارستان شهدای تجریش درباره اجباری شدن استفاده از ماسک از درب منزل و اعمال جرائم سنگین گفت: تا به این لحظه جرائمی برای متخلفین در نظر گرفته نشده و اینکه اگر کسی ماسک نزند حقوق شهروندان را نقض کرده است؛ اما طی روزهای آینده جلساتی با قوه قضاییه در خصوص تعیین جرائم متناسب با این جرم خواهیم داشت و اطلاعات آن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
معاون ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره جزئیات بیشتر اعمال دورکاری‌ها گفت: ما در حال حاضر از اسفندماه سال گذشته شرایط بدتری داریم و ستاد سعی دارد تا سخت‌گیری‌های بیشتری را اعمال کند. پیشنهادهای ما به مقامات بالاتر اعلام شده و نتیجه‌گیری بر اساس شرایط انجام می‌شود. امیدواریم شرایط قرنطینه سازی همانند فروردین ماه و حتی جدی‌تر اعمال شود؛ زیرا با ورود به فصل پاییز مقابله با این بیماری سخت‌تر خواهد شد؛ اما امیدواریم با پذیرش پیشنهادهای ما توسط مقامات بالادستی شیوع این بیماری در فصل پاییز کمتر شود.
قرنطینه به معنای واقعی؛ قرنطینه کل کشور است
وی با اشاره به ناکافی بودن قرنطینه کردن تهران گفت: با توجه به مشاهده وضعیت قرمز در اکثر شهرهای پرجمعیت ایران، قرنطینه کردن شهر تهران فایده‌ای نخواهد داشت؛ زیرا قرنطینه یک شهر در زمانی صورت می‌گیرد که با استفاده از قرنطینه بتوان بقیه شهرها را از آلودگی محافظت کرد و این طرح تنها در صورتی تأثیرگذار خواهد بود که قرنطینه در تمامی شهرهای ایران اجرایی شود منظور ما از اجرای قرنطینه در شهر تهران منع آمد و شد و جلوگیری از تجمعات در داخل شهر است.
خشنود افزود: اگر بخواهیم قرنطینه را به معنای واقعی داشته باشیم باید تمام شهرها درگیر شوند. تا زمانیکه مسافرت‌های غیرضروری برون شهری وجود دارد قرنطینه یک شهر کارآیی نخواهد داشت.
بسیاری از بیماران بدحال جوانند و بدون بیماری زمینه‌ای
رئیس بیمارستان شهدای تجریش در انتها با اشاره به اینکه بسیاری از مبتلایان بدحال بستری ۲۰ تا ۳۰ ساله هستند اظهار داشت: این بیماران دارای هیچ گونه بیماری زمینه‌ای نیستند و این بسیار نگران‌کننده است.
کرونا محدودیت سنی ندارد
وی افزود: همچنان می‌شنویم که اطفال کرونا نمی‌گیرند، ولی تأکید می‌کنم در بسیاری از مراکز اطفال ۲ تا ۳ ساله‌ای داریم که بسیار بدحالند؛ بنابراین لازم است تا مردم بدانند این بیماری محدودیت سنی ندارد و می‌تواند همه را حتی کسانی را که بیماری زمینه‌ای ندارند را درگیر کند.

تحلیل خبر

کاری که روز اول باید با قم می کردند و با قرنطینه کامل آن، جان مردم کشور را نجات می دادند، امروز می خواهند با کل کشور کنند. اما آیا قرنطینه کل کشور امکان پذیر است؟ دولتی که از نظر اقتصادی به شدت نحیف است و از اداره کردن امور جاری خود ناتوان، چگونه می خواهد کل کشور را در قرنطینه قرار دهد؟ قرنطینه به لحاظ قانون بین المللی آداب و شرایطی دارد و حداقل آن کمک رسانی به مردم و تامین خوراک و داروی آنهاست. آیا دولت می تواند همه مردم را در خانه هایشان نگه دارد و نان آنها را بدهد؟ اینک که مدت درازی است که با تحریم های
نفس‌گیر، درآمدهای نفتی کشور به شدت کاهش یافته، چه کسی است که نداند دست دولت در جیب مردم است تا از طریق افزایش مالیات، افزایش قیمت بنزین، فروش اموال، بورس و سهام فروشی، ارز و طلا و ... بتواند امور روزمره را اداره کند. پس دولت با چه امکانات مالی می تواند قرنطینه کشوری را اجرا کند؟ اگر قم که مرکز انتشار ویروس کرونا شد عاقلانه و عالمانه تحت کنترل و قرنطینه قرار می گرفت این قدر هر روز شاهد از دست دادن هموطنان‌مان در سراسر کشور نبودیم. همیشه ما عادت داریم در نقطه آغازین و کوچک هر مسئله، که خیلی راحت‌تر و
کم‌هزینه‌تر می توان جلوی آن را گرفت، اقدامی نکنیم و بعد که از همه طرف محاصره شدیم تازه به فکر راه چاره
می‌افتیم که در این مرحله هیچگاه موفق نبوده ایم و نخواهیم بود. الآن کرونا جان همه مردم ایران را تهدید می کند و با آمدن فصل سرما بر شدت مرگ و میر افزوده خواهد شد و وحشت عمومی، بهداشت روانی مردم را تهدید می کند. حال چگونه می توان در 5ماه پیش رو این مشکل پیچیده و همه گیر را حل و فصل کرد؟ به نظر می رسد فقط خود مردم باید به فکر خودشان باشند و همه دستورات بهداشتی را رعایت کنند و به چیز دیگری دل نبندند!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها