پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 8 آذر 1399 ، 08 : 17

کد خبر : 21959

از 0 نفر 0

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی: پیشنهاد بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان به سران قوا

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی: پیشنهاد بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان  به سران قوا

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، گفت: پیشنهاداتی به مجلس و سران قوا مبنی بر بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان ارائه شده که در صورت تصویب اجرایی می‌شود.+ تحلیل خبر

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، گفت: پیشنهاداتی به مجلس و سران قوا مبنی بر بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان ارائه شده که در صورت تصویب اجرایی می‌شود.
مصطفی سالاری، در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان، افزود: در مورد بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان در حال ارائه پیشنهاداتی به مجلس هستیم و همچنین به ستاد هماهنگی سران قوا نیز به اتفاق ستاد تسهیل بر رفع موانع تولید پیشنهاد مشترکی امضا کرده و ارائه کرده‌ایم که بتوانیم در شرایطی جرائم سابق کارفرمایان را ببخشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا دوباره همان قانون قبلی بخشودگی جرائم اجرا می‌شود یا خیر، ادامه داد: تقریباً به نوعی آن را واضح‌تر کردیم که محل تفسیرهای مختلف نباشد و به هر دو مرجع پیشنهاد کرده‌ایم و اگر هر کدام تصویب کند آن را اجرایی می‌کنیم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص اینکه آیا هم اکنون کارفرمایان می‌توانند برای قسط بندی جریمه‌های خود به تأمین اجتماعی مراجعه کنند، تأکید کرد: الان خیر، چون قانونی که این اجازه را به ما می‌داد اردیبهشت پارسال منسوخ شد، به همین دلیل در حال حاضر نمی‌توانند این کار را انجام دهند.
سالاری ادامه داد: مگر اینکه ستاد هماهنگی اقتصادی فعلاً بخشودگی جرائم بیمه‌ای را مصوب کند و این اختیار را به ما بدهد تا بعداً قانونش مصوب شود.

تحلیل خبر

تشویق و تنبیه در نظام بیمه ای کارگری – کارفرمایی باید به نوعی تنظیم شود که به رونق «کسب و کار» بینجامد. همه متخصصین و
صاحب‌نظران «علم اقتصاد و مدیریت» بر این امر اتفاق نظر دارند که همه متغیرها و
مؤلفه‌های مؤثر بر «کسب و کار» باید به نوعی در برنامه ریزی لحاظ شود که زمینه ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار و از همه مهمتر افزایش کمی و کیفی تولید کالا و خدمات را در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات فراهم آورد. باید دید آیا جریمه چند برابری برای کارفرمایانی که در مقاطعی توانایی پرداخت حق بیمه را نداشته‌اند موجب رونق در کار و دلگرمی کارفرمایان و ماندگاری کارخانه ها و کارگاه ها می شود یا باعث تعطیلی و آسیب دیدن آنها؟
متأسفانه نظام اداری ما بیشتر بر جریمه و تنبیه استوار است تا تشویق و حمایت. اگر سازمان تامین اجتماعی به کارفرمایان خوش حساب که 11ماه در هر سال بدون تاخیر حق بیمه
می‌پردازند یک ماه تشویقی و معافیت از پرداخت حق بیمه دهد به مراتب بهتر است تا جریمه کردن بدحسابان. اگر به خوش حسابان، میزان وام و تسهیلات بیشتر و با درصد سود کمتر بدهند و از سایر مزایا و امتیازات دیگر آنها را برخوردار کنند، مطمئنا هم خوش
حساب ها تشویق به ادامه روش خوبشان می‌شوند و هم بدحسابان با دیدن این
معافیت‌ها و امتیازها به جمع خوش حسابان
می پیوندند.
از طرف دیگر کاش همانطور که مراجع تقلید تاکنون در مورد حرام بودن جریمه دیرکرد اقساط بانکی و ربای بانکی نظر داده اند، درمورد جریمه چند برابری کارفرمایان در امور
بیمه‌ای و غیره هم نظر می‌‌دادند تا کمکی به رونق کسب و کار در کشور شود و بدین طریق هم کارگران و هم کارفرمایان از حمایت آنها بهره‌مند شوند.
ثواب این حمایت در شرایط اقتصادی امروز ما، شاید کمتر از ثواب اعلام حرمت جریمه دیرکرد بانکی نباشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها