پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 18 آذر 1399 ، 30 : 15

کد خبر : 22040

از 0 نفر 0

رسانه‌ها به جای تشریح واقعه «خودکشی» چرایی آن را تحلیل کنند

رسانه‌ها به جای تشریح  واقعه «خودکشی» چرایی  آن را تحلیل کنند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ضمن تشریح چرایی خودکشی کودکان و نوجوانان می‌گوید: اگر خودکشی رخ می‌دهد رسانه‌ها باید به جای تشریح واقعه، موضوع را تحلیل کنند، زیرا خودکشی جزو آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود که جنبه یادگیری اجتماعی بالایی دارد. + تحلیل خبر

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ضمن تشریح چرایی خودکشی کودکان و نوجوانان می‌گوید: اگر خودکشی رخ می‌دهد رسانه‌ها باید به جای تشریح واقعه، موضوع را تحلیل کنند، زیرا خودکشی جزو آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود که جنبه یادگیری اجتماعی بالایی دارد.
سید حسن موسوی‌چلک در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عملکرد رسانه‌ها در خصوص انتشار اخبار خودکشی و با تأکید بر اینکه در حوزه خودکشی با فقدان سیاست رسانه‌ای در پرداختن به موضوع خودکشی مواجه هستیم، بیان کرد: عموماً در هر بحرانی با فقدان سیاست‌های رسانه‌ای روبه‌رو هستیم و همین موضوع می‌تواند موجب افزایش بحران‌ها شود.
وی ادامه داد: نمی‌توان گفت که رسانه‌ها به طور کلی نباید به موضوع خودکشی بپردازند، اما نوع پرداختن رسانه‌ها به موضوع خودکشی بسیار مورد اهمیت است. در برخی مواقع مشاهده می‌شود که رسانه‌ها از وقوع یک خودکشی تمام جزئیات را منتشر می‌کنند، اما طبیعتاً این موضوع عوارضی را با خود به همراه دارد، لذا درخصوص رسانه‌ای کردن خودکشی بیش از آنکه به سمت نشر روش‌ها و برجسته کردن فجایع واقعه حرکت کنیم، باید با رویکرد ایجابی و پیشگیری به صورت مستقیم و غیرمستقیم به موضوع خودکشی بپردازیم.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: اگر خودکشی رخ می‌دهد رسانه‌ها باید به جای تشریح واقعه، موضوع را تحلیل کنند، زیرا خودکشی جز آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود که جنبه یادگیری اجتماعی بالایی دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که رسانه‌ها تا چه میزان می‌توانند در افزایش و یا کاهش موارد خودکشی مؤثر باشند؟ بیان کرد: رسانه‌ها نقش بسزایی در موضوع خودکشی دارند، زیرا رسانه ظرفیتی برای آگاه‌سازی است. محتواهایی که رسانه‌ها تولید می‌کنند در پیشگیری و ارتقا سلامت روانی اجتماعی تأثیرگذار است.
موسوی چلک تصریح کرد: در واقع نوع مطالبه‌گری رسانه در حوزه نشاط و شادابی، سلامت روانی و اجتماعی فضا را برای توسعه کمی و کیفی خدمات و برنامه‌هایی که منجر به ارتقا سلامت روانی و اجتماعی می‌شود افزایش می‌دهد.

تحلیل خبر

بدون تردید در شرایط کنونی، رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های مکتوب باید به‌سمت ارائه تحلیل، یادداشت، مقاله و.... بروند تا بتوانند مخاطبان خود را حفظ و بر شمار آنان بیفزایند. اما ارتباط مراجع ذی‌ربطی که عهده‌دار وظایف اجتماعی هستند باید نسبت به برقراری ارتباط با رسانه‌ها اقدام تا بتوانند در مسئولیت خود به بهترین شیوه ممکن ایفای نقش کنند.
پیشنهاد و خواسته رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درصورتی عملی خواهد شد که به‌طورمثال همین انجمن امکان دسترسی رسانه‌ها را به کارشناسان و متخصصان خود به سهولت فراهم کند تا رسانه‌ها با اشتیاق در این زمینه با آنان همکاری کنند.
در مورد حوادث دیگر نیز چنانچه پلیس، دستگاه قضایی، اورژانس، آتش‌نشانی و.... نیز امکان دسترسی و ارتباط یادشده را فراهم کنند، رسانه‌ها نیز اشتیاق بسیاری از خود نشان خواهند داد و مجموعه‌های شکل‌گرفته در این زمینه می‌توانند اثرات سودمندی را برجای گذارند. همچنین چنانچه کارگروه ویژه‌ای در این زمینه در وزارت ارشاد و ادارات زیرمجموعه آن در سطح استان‌ها تشکیل شود، بی‌تردید جامعه از این امر سود بسیار می‌برد و شاهد کاهش چشمگیر حوادث و وقایع تلخ و زیان‌بار و جلوگیری از نابودی سرمایه‌های ارزشمند انسانی، مالی و ... خواهیم شد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها