پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 23 آذر 1399 ، 27 : 16

کد خبر : 22076

از 0 نفر 0

اولتیماتوم وزارت بهداشت به آزمایشگاه‌های تشخیص کووید ۱۹

اولتیماتوم وزارت بهداشت  به آزمایشگاه‌های تشخیص  کووید ۱۹

معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام کرد: در چهارچوب تشدید نظارت بر آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی، در هفته گذشته فعالیت یک آزمایشگاه در حوزه نظارتی دانشگاه علوم پزشکی ایران که بدون اخذ مجوز اقدام به پذیرش و انجام آزمایش تشخیص مولکولی کووید-۱۹ کرده بود، متوقف شد.+ تحلیل خبر

معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام کرد: در چهارچوب تشدید نظارت بر آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی، در هفته گذشته فعالیت یک آزمایشگاه در حوزه نظارتی دانشگاه علوم پزشکی ایران که بدون اخذ مجوز اقدام به پذیرش و انجام آزمایش تشخیص مولکولی کووید-۱۹ کرده بود، متوقف شد.
به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت، همچنین مجوز دو آزمایشگاه مجاز به انجام این آزمایش که در ثبت نتایج آزمایشگاهی در سامانه پرونده الکترونیک سطح یک سهل‌انگاری و تأخیر کرده بودند و یک آزمایشگاه به دلیل کسب نتایج نامطلوب در مهارت آزمایی، به دستور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تعلیق شدند.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طبق ابلاغ ۱۷ آذرماه دبیر و رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، تعرفه آزمایش تشخیص مولکولی کووید-۱۹ بر مبنای برآورد هزینه تمام شده خدمت با استفاده از محصولات تولید داخل، در بخش دولتی حدود ۲۳۸۴۰۰۰ ریال و در بخش خصوصی حدود ۳۰۲۰۰۰۰ ریال تعیین شد که از تاریخ ذکر شده لازم‌الاجرا است. این هزینه شامل پذیرش، نمونه‌گیری در محل آزمایشگاه، انجام آزمایش استخراج و RT PCR، گزارش و ثبت در سامانه وزارت بهداشت می‌شود.

تحلیل خبر

نظارت دقیق و مستمر بر چگونگی عملکرد نه‌تنها آزمایشگاه‌های مربوط به تشخیص مولکولی کووید-۱۹ بلکه سایر آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، امری حیاتی و بسیار مهم است، چراکه هم به سلامت عمومی و هم به مرگ و زندگی افراد بستگی تنگاتنگی دارد.
اعلام نظرهای گوناگون و متفاوتی که اغلب هم در فضای واقعی و ملموس و هم در سطح گسترده فضای مجازی ارائه و منتشر می‌شود، حاکی از وجود تناقض‌های بسیار در زمینه چگونگی کارکرد این‌گونه آزمایشگاه‌هاست. با این اوصاف رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی وظایف خطیری دارند که به تبیین و شفاف‌سازی در این زمینه بپردازند تا حیات انسان‌های بسیاری به مخاطره نیفتد و بار بیشتری را به هزینه ‌کردهای عادی و معمولی مردم تحمیل نکند.
بیمار و آزمایش‌دهنده که اغلب بنابر نسخه پزشکان به آزمایشگاه‌ها مراجعه می‌کند، لاجرم به اعتماد کردن به نتایج آزمایشاتی است که راه درمان را پیش روی پزشکان می‌گشاید و منجر به تصمیم‌گیری‌های حیاتی و اساسی می‌شود؛ اما سنجش صحت آزمایشات برعهده دستگاه‌های نظارتی گذاشته شده که در صورت بی‌توجهی می‌تواند مرگ‌آفرین و خسارت‌زا و غیرقابل‌جبران
باشد.
از سوی دیگر نیز نباید آزمایش‌هایی که هزینه‌های بالایی دارند و بنابر نظر بسیاری از پزشکان شرافتمند و انسان‌دوست ضرورتی ندارد و هزینه‌های سنگینی را بر مردم تحمیل می‌کند، به وسیله‌ای برای درآمدهای نادرست و ناروا مبدل شود و درد مضاعفی را بر رنج بیماران بیفزاید.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها