جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 2 دی 1399 ، 10 : 17

کد خبر : 22148

از 0 نفر 0

معاون محیط زیست: هوا را سیاسی نکنید

معاون محیط زیست: هوا را سیاسی نکنید

به‌دنبال انتقاد برخی اعضای شورای شهر تهران از سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌دلیل آلودگی هوای پایتخت، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوب است که اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم اعلام کنند که در چند سال اخیر چه اقدامی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت انجام داده‌اند؟ برای مثال آیا شورای شهر تهران بودجه‌ای را برای نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها اختصاص داده است یا خیر؟+ تحلیل خبر

به‌دنبال انتقاد برخی اعضای شورای شهر تهران از سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌دلیل آلودگی هوای پایتخت، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوب است که اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم اعلام کنند که در چند سال اخیر چه اقدامی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت انجام داده‌اند؟ برای مثال آیا شورای شهر تهران بودجه‌ای را برای نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها اختصاص داده است یا خیر؟
به گزارش ایسنا زهرا نژاد بهرام - عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران - ضمن تأکید بر لزوم پاسخگویی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد چرایی آلودگی هوا اظهار کرده بود که این سازمان مسئول اصلی هوای پاک است اما می‌بینیم که درصدد توجیه برمی‌آید و از مردم انتظار دارند. باید بگویم این سازمان هیچ‌وقت پاسخگو نیست و به دغدغه‌های نمایندگان در پارلمان محلی توجه نکرده و هیچ وقت پاسخ نداده است اما ما توقع داریم که به انتظار از مردم برای کاهش آلودگی پایان دهد.
مسعود تجریشی در گفت و گو با ایسنا ضمن انتقاد از شورای شهر تهران، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست همواره پاسخگوی دغدغه‌ها در زمینه آلودگی هوا بوده و برنامه‌هایی را برای دستگاه‌های اجرایی کشور مشخص کرده است. شورای شهر تهران به‌راحتی می‌تواند با پیگیری از اداره کل محیط زیست استان تهران، محیط زیست شهرداری تهران و یا حتی شرکت کنترل کیفیت هوا از برنامه‌های ما برای کنترل آلودگی هوا مطلع شود. به‌هرحال تأکید بر این است که شورای شهر متشکل از نمایندگان منتخب مردم است و نباید محفلی سیاسی باشد. از سوی دیگر مسئله آلودگی هوا نیز موضوعی مردمی است و نباید با آن برخوردهای سیاسی شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ازنظر من سازمان محیط زیست به‌عنوان دستگاه ناظر حتی فراتر از مسئولیت‌های قانونی خود برای مدیریت آلودگی هوا عمل کرده است، گفت: ما مسئولیت خود را بسیار سنگین می‌دانیم و سلامت مردم برای ما مهم است. خوب است که اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم اعلام کنند که در چند سال اخیر چه اقدامی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت انجام داده‌اند؟

تحلیل خبر

هر زمان که بحث آلودگی هوا در کلان‌شهرها مطرح می‌شود، نگرانی شدید شیرازی‌ها را در اذهان مرور می‌کند و شکست سخت شورای شهر پیشین را در ناتوان ماندن از اجرایی کردن طرح محدوده ترافیکی این کلان‌شهر که بنابر مصوبه شورای عالی ترافیک کشور، سرانجام پس از طی شدن هفت‌خوان رستم و گذر از پیچ‌های تند و راه‌های سنگلاخی دشواری که سیاست‌بازان ایجاد کرده بودند و سال‌ها به‌طول انجامید را به یاد می‌آورد.
همان‌گونه که در تحلیل‌های پیشین نیز عنوان کردیم، برند تاریخی شیراز که در سطح کشور و جهان، همواره زبانزد بوده و وضعیت آب و هوای کم‌نظیر این شهر پرآوازه را بر سر زبان‌ها انداخته است، در سال‌های اخیر با تهدیدهای جدی مواجه شده است و لزوم جلوگیری از نابودی این ثروت و داشته ارزشمند را گوشزد
می‌کند.
بدون تردید و بر همین اساس، نگاه به هوای شیراز باید بسیار متفاوت‌تر از دیگر کلان‌شهرها باشد و نباید اجازه داد که سیاست‌بازانی که همواره پشت ادعای ملاحظات موهوم و تاریک خود پنهان شده و می‌شوند، چنین داشته‌ای که طی سال‌های طولانی و با درایت و تلاش پیشینیان ما به‌دست آمده است را به یغما برند و قربانی امیال تباه خود کنند.
بی‌شک اصلی‌ترین اقدام شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر در مسیر اجرای طرح انسان‌محورانه، دقت‌نظر و حساسیت بالا در زمینه حفظ و مراقبت از پاکی هوای شیراز است، چراکه درغیراین‌صورت هیچ اقدام انسان‌محوری نمی‌تواند تحقق واقعی یابد.
نگاه‌های ترافیکی و انتظامی صِرف و به‌دور از ملاک و معیارهای زیست‌محیطی، برند اصلی این کلان‌شهر را قربانی خود کرده که حداقل زیان آن، توقف ورود گردشگران داخلی و خارجی و آسیب رساندن به اقتصاد شیراز خواهد بود.
شهروندان شیراز به امید روزی هستند که شهرشان از گزند سیاسی‌کاری‌ها و سیاست‌بازانی که هیچ مسئولیتی جز صرفه و صلاح گروه، دسته، جناح و .... خود ندارند، رهایی یابند و این شهر از آلودگی‌های هوایی، سیاسی و.... مصون و محفوظ بماند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها