پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 24 دی 1399 ، 35 : 17

کد خبر : 22254

از 0 نفر 0

تعهد مسئولان، مشارکت مردم؛ شعار امسال هفته هوای پاک

تعهد مسئولان، مشارکت مردم؛ شعار امسال هفته  هوای پاک

امسال روز هوای پاک با شعار هوای پاک «تعهد مسئولان، مشارکت مردم» نامگذاری شده است.+ تحلیل خبر

امسال روز هوای پاک با شعار هوای پاک «تعهد مسئولان، مشارکت مردم» نامگذاری شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ۲۹ دی ماه در تقویم ایران روز هوای پاک نامگذاری شده است، روز هوای پاک اجازه می‌دهد تا افراد و جوامع در سراسر کشور نسبت به مجموعه اقدامات ایجاد هوای پاک، مشارکت و همراهی بیشتری کنند.
شعارهای ایام هفته هوای پاک جمعه (۲۶ دی ماه) روز آموزش و هوای پاک، شنبه (۲۷ دی ماه) روز صنعت و هوای پاک، یکشنبه (۲۸ دی ماه) روز طبیعت و هوای پاک، دوشنبه (۲۹ دی ماه) روز قانون و هوای پاک، سه شنبه (۳۰ دی ماه) روز مدیریت منابع آلاینده و هوای پاک، چهارشنبه (1 بهمن ماه) روز مشارکت مردمی و هوای پاک و پنجشنبه (2 بهمن ماه) روز تعهد مسئولان و هوای پاک تعیین شده است.

تحلیل خبر

بر هیچ فردی پوشیده نیست که اساسی‌ترین و اصلی‌ترین نیاز هر موجود زنده‌ای هواست. چنانچه این ماده حیاتی با مخاطراتی مواجه شود، برآورده کردن هر نیاز دیگری از ارزش و فایده می‌افتد و دیگر برای ما انسان‌ها قابل توجه نخواهد بود.
به‌راستی در قبال آلوده کردن هوای تنفسی خود، چه چیزی را به دست آورده‌ایم که توانسته باشد ارزش چنین نیاز حیاتی را داشته باشد و یا حداقل با آن برابری کند؟!
آنان که نفس کشیدن موجودات زنده به‌ویژه انسان‌ها را قربانی اهداف و امیال خود کرده‌اند، چگونه می‌توانند از خود دفاعی داشته باشند و حتی پیش وجدان خود آسوده بمانند؟!
هر سال که موضوعات روز هوای پاک به میان می‌آید، داغ شهروندان شیرازی تازه می‌شود و خاطره تلخ و زهرآلود کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌هایی را در اذهان زنده می‌کند که برخی چگونه خودکامانه و مستبدانه چکمه‌های آهنین خود را بر گلوی اجرای طرح محدوده ترافیکی هسته مرکزی شیراز گذاشتند و آن را خفه کردند.
اینان به‌راستی چگونه می‌توانند پاسخگوی این عمل کُشنده و نابودکننده سلامتی مردم باشند و چطور می‌خواهند در پیشگاه مردم فرهیخته شیراز، سر بلند کنند؟! سرانجام روزی فرا خواهد رسید که باید به محکمه عدل و انصاف احضار شوند و تاوان کَرده‌های خود را بپردازند.
مسئولان شهری و انتظامی و .... کنونی باید این مهم را همواره مدنظر داشته باشند که حفظ و حراست نکردن از بهترین و ارزشمندترین سرمایه این شهر که «هوای پاک» است، گناهی نابخشودنی محسوب می‌شود که جبران آن ناممکن خواهد
بود.
امروز این شهر نیاز مبرم به اجرای طرح محدوده ترافیکی هسته مرکزی و گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری و کمتر استفاده کردن از وسایل نقلیه آلوده‌کننده هوا دارد. مسئولان شهری از هم‌اکنون باید به جد و مصمم، نسبت به برقی کردن خودروها و موتورسیکلت‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.
مسئولان شهرداری شیراز باید محکم و استوار در مقابل مانع‌تراشی‌ها و لجبازی‌های برخی ناآگاه و یا مغرضی که نمی‌خواهند دوچرخه به‌عنوان یک مد حمل‌ونقلی پاک و بی‌خطر رواج یابد بایستند و به هر قیمتی که شده، با ارائه آموزش‌های لازم و ایجاد مسیرهای ایمن، فرهنگ استفاده از دوچرخه را گسترش دهند تا با یاری خدای دانا و توانا، در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد بیشتر شدن تعداد دوچرخه‌ها از خودروها در سطح کلان‌شهر شیراز باشیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها