پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 8 بهمن 1399 ، 48 : 18

کد خبر : 22353

از 0 نفر 0

معاون هماهنگ کننده یگان‌های ویژه ناجا تأکید کرد؛ پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی در گرو افزایش سواد رسانه‌ای

معاون هماهنگ کننده یگان‌های ویژه ناجا تأکید کرد؛ پیشگیری از آسیب‌های  فضای مجازی در گرو افزایش سواد رسانه‌ای

معاون هماهنگ کننده یگان‌های ویژه ناجا گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که فناوری‌های نوین، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی همه جا را فرا گرفته است. از این رو باید تلاش کنیم با بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای، آگاه‌سازی، بصیرت و دشمن‌شناسی، از آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی جلوگیری کنیم.+ تحلیل خبر

معاون هماهنگ کننده یگان‌های ویژه ناجا گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که فناوری‌های نوین، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی همه جا را فرا گرفته است. از این رو باید تلاش کنیم با بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای، آگاه‌سازی، بصیرت و دشمن‌شناسی، از آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی جلوگیری کنیم.
سرهنگ پاسدار سلمان قلی زاده در جمع فرماندهان، معاونان و کارکنان یگان‌های ویژه ناجا با تأکید بر لزوم بالا بردن سواد رسانه‌ای تصریح کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی در راستای استفاده بهینه و آگاهانه در فضای مجازی یکی از ضرورت‌های اجرایی برای بیمه کردن افراد در فضای مجازی است.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که فناوری‌های نوین، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی همه جا را فرا گرفته است. از این رو باید تلاش کنیم با بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای، آگاه‌سازی، بصیرت و دشمن‌شناسی، از آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی جلوگیری کنیم و در واقع تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم.

تحلیل خبر

متأسفانه ورود به عرصه فضای باز مجازی درعین‌حال نبود و یا کمبود سواد لازم آن در اقشاری از جامعه، موجب شده است که برخی بدون آنکه خود متوجه عملکردشان در این فضا باشند، به گماشته‌های بدون مزد و مواجبی مبدل شوند که نه‌تنها برای بازنشرهای متعدد و مکرر مطالب و موارد، هیچ‌گونه دستمزدی نمی‌گیرند و سودی نمی‌برند، بلکه هزینه مصرف اینترنت را نیز از جیب خود پرداخت
می‌کنند!
هیچ‌گونه توجهی به منابع مطالب، خبرها و اظهارات در این فضا نمی‌شود و در نگاه این افراد، میان راست و دروغ، درست و نادرست، شایعه و واقعیت و .... تفاوتی وجود ندارد.
به‌ طور معمول منتشرکننده‌های شایعه، دروغ و .... از غلبه هیجان بر مخاطب‌ها، سوءاستفاده کرده و با نشر مطالبی که به «تُند و چَکشی» شهره یافته است، منویات خود را به ذهن و فکر آنان تحمیل می‌کنند و این روال آنچنان تداوم می‌یابد که شماری از مخاطبان بدون آنکه حتی تا پایان مطلب، فیلم و .... را دنبال کنند، به‌یک‌باره اقدام به بازنشر آن در گروه‌های متعدد و گوناگون می‌کنند و به‌گونه‌ای این تصور در آنان ایجاد می‌شود که درحال تخلیه منویات هیجانی و خواسته‌های درونی خود هستند!
مشاهده می‌کنیم که در فضای مجازی هیجان بر منطق، بررسی و دقت، غلبه می‌یابد و فضای غبارآلود و گمراه‌کننده‌ای ایجاد می‌شود که نادرستی‌ها جای درستی‌ها را تصرف و در خروجی آن امیال و اهداف تولیدکننده‌های محتواهای اولیه محقق می‌شود.
اما فضای مجازی درعین‌حالِ آسیب‌رسانی خطرناک و مخوف خود، می‌تواند روشنگر تاریکی‌ها، کنارزننده پرده‌های ریا و تزویر و ... باشد، البته درصورتی که سواد رسانه‌ای را به همراه خود داشته باشد و ورودکننده‌ها به این فضا از دانش و بینش لازمه آن برخوردار باشند.
متأسفانه نه‌تنها در دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها، مدارس و رسانه‌های رسمی و ملی ما نسبت به این مهم بی‌توجهی شده و می‌شود، بلکه سخنان بی‌پایه و اساس و جهت‌دار شماری از مسئولان نیز بر تیرگی و تاریکی این فضا افزوده و به سردرگمی‌ها و نابسامانی‌های آن دامن زده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها