پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 9 اسفند 1399 ، 28 : 17

کد خبر : 22544

از 0 نفر 0

وکالت، کسب‌وکار است

وکالت، کسب‌وکار است

نماینده مجلس با بیان اینکه ایجاد انحصار در هیچ کسب و کاری پذیرفته نیست، گفت: وکالت هم یکی از آن‌ها است. وکالت کسب وکار است و نباید در آن انحصار باشد.+ تحلیل خبر

نماینده مجلس با بیان اینکه ایجاد انحصار در هیچ کسب و کاری پذیرفته نیست، گفت: وکالت هم یکی از آن‌ها است. وکالت کسب وکار است و نباید در آن انحصار باشد.
محمد حسن آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره لزوم مقابله با اعمال ظرفیت عددی در اخذ پروانه وکالت گفت: مبارزه با تعارض منافع کمک فراوانی به اعتمادسازی نزد مردم، جلوگیری از رانت و سوءاستفاده‌های موجود می‌کند. قانون تعارض منافع اگر در کشورمان تصویب شود جلوی خیلی از اقدامات، سوءاستفاده‌ها و رانت‌خواری‌ها گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: ایجاد انحصار در هیچ کسب و کاری پذیرفته نیست، وکالت هم یکی از آن‌ها است. وکالت کسب وکار است و نباید در آن انحصار باشد. کانون وکلا صلاحیت علمی را باید مبنای اخذ پروانه وکالت قرار دهد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه صلاحیت علمی باید جایگزین ظرفیت‌های عددی در اخذ پروانه وکالت شود: سالانه تعداد زیادی از دانشجوهای که فارغ‌التحصیل رشته حقوق هستند به دلیل ظرفیت‌های عددی موجود نمی‌توانند پروانه وکالت اخذ کنند.
وی در پایان تصریح کرد: درصورتی که صلاحیت علمی مبنا و معیار اخذ پرونده وکالت باشد، اشتغال‌زایی زیادی صورت می‌گیرد و شاهد رقابتی و باکیفیت‌تر شدن بازار وکالت خواهیم بود.

تحلیل خبر

به طورکلی و به یقین هرگونه انحصاری، سوءاستفاده، اجحاف و فساد را در پی خواهد داشت و از انحصار در هر موردی می‌توان به‌عنوان زورمداری و ویژه‌خواهی یاد کرد.
امروز مردم در مواردی که دچار انحصار شده است، با مشکلات و فشارهای سنگینی مواجه شده‌اند و توان دستیابی به خواسته‌های برحق خود را از دست داده‌اند.
وجود محدودیت در گسترش مراکز، مشاغل و مجامعی که با زندگی روزمره مردم بستگی تنگاتنگی دارد، انحصار در پروانه دفاتر اسناد رسمی، دفاتر وکالت و .... جامعه را هم با تنگنا و سختی و هم نارضایتی و احساس ناخوشایندِ در بن‌بست قرار گرفتن، مواجه کرده است که پیامدهای تلخ آن را می‌توانیم به‌روشنی ملاحظه و مشاهده کنیم.
بدون تردید بدیهی‌ترین پیامد انحصار، گرانی و هزینه‌های سرسام‌آوری است که بخش عمده‌ای از جامعه را نسبت به پیگیری خواسته‌های شرعی و قانونی خود ناامید و ناتوان می‌کند و موجب تجمع و تراکم خشم و نفرت می‌شود که آثار آن را در تجمعات اعتراضی و انبوه اظهارات مردم در فضای حقیقی و مجازی می‌بینیم.
از دیگر پیامدهای منفی انحصار، محو شدن و نابودی رقابت‌های سالمی است که اصلی‌ترین رکن رشد و توسعه به شمار می‌رود، چراکه جامعه بدون رقابت، جامعه‌ای منجمد است که انگیزه حرکت به سمت پیشرفت و تعالی را ندارد و خود را در چارچوبی بسته و محدود، حس
می‌کند.
نمونه بارز این وضعیت، انسداد و انجماد در صنایع خودروسازی ما و انحصاری است که رقابت را در بازار خودرو از میان برداشته و به‌جای آن تحمیل را به وجود آورده است و تا زمانی که این بازار رقابتی و متنوع نشود، همچنان باید از خودروهایی استفاده کنیم که درعین‌حال گرانیِ کاذب، هر روز و هر ساعت جان شمار بالایی از هموطنان ما را می‌ستاند و خانواده‌های بسیاری را داغدار و شکسته می‌کند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها