جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 13 اسفند 1399 ، 47 : 17

کد خبر : 22580

از 0 نفر 0

مأموریت جدید شبکه‌های استانی برای حفظ منابع طبیعی

مأموریت جدید  شبکه‌های استانی برای حفظ منابع طبیعی

معاون امور استان‌های صدا و سیما گفت: شبکه‌های استانی صدا و سیما برنامه جامعی برای فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ منابع طبیعی تدوین و اجرایی خواهند کرد.+ تحلیل خبر

معاون امور استان‌های صدا و سیما گفت: شبکه‌های استانی صدا و سیما برنامه جامعی برای فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ منابع طبیعی تدوین و اجرایی خواهند کرد.
به گزارش روابط عمومی صدا و سیما، علی دارابی معاون امور استان‌های صدا و سیما در دیدار با رئیس و معاونان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری،
وی به برنامه‌سازی در صداوسیما برای فرهنگ‌سازی در حوزه حفاظت از محیط زیست و نگهداری منابع طبیعی اشاره و خاطرنشان کرد: استفاده از ساختارهای متنوع در این خصوص امری بدیهی است به ویژه قالب فیلم و نمایش که تأثیرگذاری بالایی دارد.
معاون امور استان‌های صدا و سیما ادامه داد: نقش شبکه‌های استانی در برجسته‌سازی موضوعات مربوط به منابع طبیعی و هشدار دادن نسبت به مخاطرات بسیار پررنگ است در واقع رسانه رسالت امر به معروف و نهی از منکر را در این خصوص بر عهده دارد البته نهادهای متولی و نظارتی هم در جایگاه خود باید نقش‌آفرین باشند.
در این نشست، تفاهم‌نامه‌ای با هدف ترویج فرهنگ حفظ و حمایت، احیای توسعه و بهره‌برداری اصولی از سرمایه‌های ملی کشور بین معاونت امور استان‌ها و سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور به امضا رسید.

تحلیل خبر

بدون تردید تدوین و اجرایی کردن یک برنامه جامع از سوی شبکه‌های استانی صدا و سیما برای فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ منابع طبیعی اقدامی پسندیده است، اما فعالیت‌های فرهنگی درصورتی می‌تواند اثرگذار و درنهایت، نتایج آن ملموس باشد که در مرتبه نخست، مردم منفعت عمومی را در قوانینی که به آنان در این زمینه اعتماد و اطمینان می‌بخشد، حس و لمس کنند و ضوابط موجود که جز ایستایی و نابودی انگیزه‌ها، خروجی دیگری را نداشته و ندارد، از سر راه عموم برداشته شود.
در شرایطی که اقشار جامعه قادر به بهره‌مندی از منابع طبیعی خداداد نیستند و دستگاه‌های متولی این امر نیز جز تکیه بر نگهداری وضع موجود و بلااستفاده نگه داشتن این منابع، طرح و برنامه دیگری را ندارند، انگیزه‌ای برای مشارکت همگانی در حفظ و حراست از این منابع باقی نمی‌ماند و تنها نتیجه آن، باز گذاشتن دست نفوذ و سودجویی گروهی خاص است که همه چیز را در انحصار خود می‌خواهند و جز رانت‌خواری و خالی کردن جیب مردم، هنر دیگری ندارند.
مسئولان منابع طبیعی باید به این پرسش بی‌پاسخ‌مانده، جواب دهند که چرا در زمانی که هیچ اداره و ارگانی به‌عنوان متولی قانونی این امر وجود نداشت، جامعه شاهد این‌همه تخریب و نابودی جنگل‌ها و سایر عرصه‌های منابع طبیعی نبود و خود مردم، هم بهترین و کارآمدترین محافظان آن و هم ماهرترین بهره‌برداران از این ثروت‌های خداداد بودند؟
به‌راستی چه شد که پس از پیدا شدن متولی و مدعی، هرساله شاهد کاهش چشمگیر عرصه جنگل‌ها هستیم و تخریب‌ها و آتش‌سوزی‌ها در این زمینه، مدام روح و روان مردم را می‌آزارد و امید را در دل‌ها به یاس مبدل می‌کند؟
بنابراین درصورتی برنامه‌های تدوین‌شده شبکه‌های استانی صدا و سیما می‌تواند اثرگذار باشد که پیش از هر اقدامی، مردم را در منافع منابع طبیعی که حق مسلم و خداداد آنان است سهیم و شریک کنند و این عرصه را از رکود و ایستایی و خطرات تخریب و تجاوز نجات دهند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها