پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 16 اسفند 1399 ، 08 : 18

کد خبر : 22598

از 0 نفر 0

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: واکسیناسیون گروه دوم از فروردین و با واکسن‌های کووکس

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: واکسیناسیون گروه دوم از فروردین و با واکسن‌های کووکس

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آغاز واکسیناسیون گروه دوم اولویت‌های تزریق واکسن خبر داد.+ تحلیل خبر

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آغاز واکسیناسیون گروه دوم اولویت‌های تزریق واکسن خبر داد.
دکتر علیرضا رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص تأمین واکسن آسترازنیکا از سبد کووکس، گفت: تاریخ حدودی که برای ارسال واکسن به ما اعلام شده است به ترجمه فارسی و تقویم ایران مابین ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ تا ۸ فروردین ۱۴۰۰ است. میزان واکسنی که در این موعد قرار است به دستمان برسد حدوداً یک میلیون دوز است که برای گروه دوم اولویت تزریق می‌شود.
آغاز واکسیناسیون گروه دوم اولویت از فروردین ماه
رئیسی با بیان اینکه به این ترتیب با رسیدن این واکسن‌ها، واکسیناسیون دومین گروه اولویت مشخص شده در سند ملی، آغاز می‌شود، تأکید کرد: در فاز دوم به ترتیب افراد بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال، بالای ۷۰ و بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه‌ای ۱۶ تا ۶۴ سال واکسن دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: با احتساب تولید واکسن ایرانی کرونا از تیرماه به بعد، حجم بسیار زیادی واکسن به دستمان می‌رسد. هدف اول ما در واکسیناسیون کاهش میزان مرگ و میر است که با واکسیناسیون گروه آسیب‌پذیر محقق می‌شود. هدف دوم نیز قطع زنجیره ویروس است.

تحلیل خبر

به‌طور معمول و معقول در بسیاری از نقاط مختلف جهان، بنابر نظرات پزشکی و با هدف جلوگیری از مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا، از میان اقشار مختلف جامعه، گروه‌هایی را در اولویت تزریق واکسن قرار می‌دهند و برابر همین اولویت‌ها یک برنامه زمانبندی را تدوین و به‌طور رسمی اعلام می‌کنند؛ اما از آنجا که متأسفانه در مواقع متعددی در کشور ما رابطه بر ضابطه حاکمیت می‌یابد و اولویت‌ها به سمت‌وسوی قدرت‌های بانفوذتر کشیده می‌شود، باور اینکه بر اساس گفته‌های سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا این امر مهم و حیاتی صورت گیرد، سخت و یا غیرممکن می‌نمایاند.
هنوز واکسن‌های درنظر گرفته شده به کشور وارد نشده بود که برخی سوار بر محور پوپولیسم، برای اینکه از این نمد برای خود کلاهی را بدوزند، حضرات به‌اصطلاح سلبریتی را اولویت نخست برشمردند و برخی دیگر شغل و حرفه خود را تافته جدا بافته از دیگران دانستند و موجی هراسناک از اولویت‌خواهیِ به‌دور از منطق و استدلال به راه افتاد و حق اقشار مظلومی که بنابر ملاک و معیارهای پزشکی جهانی به‌واقع در اولویت هستند، مورد تاخت‌وتاز گروه‌های ویژه‌پندار قرار گرفت. این درحالی است که هنوز اعتماد و اطمینانی نسبت به واکسن‌های وارداتی در سطح جامعه ایجاد نشده و در این رابطه هر روز چه به‌طور رسمی و چه غیررسمی سخنان و شایعاتی منتشر می‌شود و بسیاری از مردم بنابر سابقه حدود یک قرنی واکسن‌سازی در کشورمان، در انتظار نهایی و قطعی شدن واکسن ایرانی هستند.
با این اوصاف باید از خود بپرسیم که آیا روزی فرا خواهد رسید که فرهنگ خودخواهی و هول زدن و پیشی‌گرفتن‌های از سرِ خودمحوری از برخی در جامعه ما رخت بربندد تا بتوانیم همزیستی شیرین و پیش‌رونده و متعالی داشته باشیم؟!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها