پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 18 اسفند 1399 ، 11 : 18

کد خبر : 22616

از 0 نفر 0

آیا ویروس کرونا از طریق سطوح منتقل می‌شود؟

آیا ویروس کرونا  از طریق سطوح منتقل می‌شود؟

اخیراً مطالبی با تکیه بر داده‌های یک پژوهش نه چندان به روز، دست به دست می‌شود که تمام تلاش‌ها و زحمات برای ضدعفونی کردن سطوح به منظور جلوگیری از ابتلا به کرونا را زیر سؤال می‌برد.+ تحلیل خبر

اخیراً مطالبی با تکیه بر داده‌های یک پژوهش نه چندان به روز، دست به دست می‌شود که تمام تلاش‌ها و زحمات برای ضدعفونی کردن سطوح به منظور جلوگیری از ابتلا به کرونا را زیر سؤال می‌برد.
به گزارش ایسنا، چند روزی است که برداشت‌هایی از یک مقاله منتشر شده در یکی از معتبرترین مجله‌های علمی دنیا، تمام زحمات و حساسیت‌ها را برای حفظ بهداشت سطوح به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا، زیر سؤال برده است.
در مقاله‌ای که جولای ۲۰۲۰ (تیرماه) در مجله پزشکی لنست انتشار یافت، بیان شد که احتمال انتقال کووید ۱۹ از طریق سطوح بی‌جان بسیار ناچیز است و تنها در مواردی که فرد آلوده روی سطح سرفه یا عطسه کند و شخص دیگری بلافاصله پس از سرفه یا عطسه (در طی یک تا دو ساعت) آن سطح را لمس کند، احتمال انتقال وجود دارد.
به گزارش نیچر سازمان بهداشت جهانی (WHO) در آخرین رهنمود همگانی خود که در اکتبر گذشته (مهرماه) بروز رسانی شد، توصیه می‌کند:
از تماس با سطح‌ها خودداری کنید، به ویژه در محیط‌های همگانی، زیرا فرد مبتلا به کووید-۱۹ می‌تواند پیش از شما سطح را لمس کرده باشد. سطح‌ها را به طور منظم تمیز کنید.

تحلیل خبر

بدون تردید حواشی و پیامدهای گوناگون پاندمی کووید 19 به‌مراتب بیشتر از خود این ویروس مرموز، انسان‌ها را در این کره خاکی آزرده و مورد تأثیرات منفی قرار داده است.
ضدونقیض‌گویی‌ها، شایعات گوناگون به‌ویژه در فضای مجازی، سخنان و اظهارنظرهای متفاوت و حتی متضاد مسئولان و متخصصان و .... ذهن و فکر آدم‌ها را دچار تشویش، ابهام و تردید کرده و قدرت تصمیم‌گیری قاطعانه را از آنان ستانده است.
گاهی فرد بدون صلاحیتی، ذهن جماعتی را به روغن گل بنفشه مشغول می‌کند و هنگامی دیگر هزاران مدعیِ تخصص و تبحر در این مورد سر برمی‌آورند و با ادعاهای عجیب و غریب، شماری از خلایق را سرگرم موهومات می‌کنند.
اینک نیز کارشناس مسئولی بر مبنای یک تحقیق مُندَرِس، ناگهان اعلام می‌کند که ویروس کووید 19 قادر به ادامه حیات بر روی سطوح نیست و شمار بسیاری از مردم را به خشم می‌آورد، چراکه این تصور را می‌کنند که تاکنون به بیراهه و گمراهه رفته و خود را در عذاب و آزارِ نکات بهداشتیِ سخت قرار داده‌اند! و این درحالی است که از سوی دیگر انسان‌های پیرو مقررات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی، مورد هجوم و تهدید ناآگاهانی قرار گرفته‌اند که به لحاظ سواد بهداشتی در پایین‌ترین سطح قرار دارند و در کوچه و خیابان، بانک و اداره، فروشگاه و بازار و ... اضطراب، نگرانی و وحشت را در دل آنان می‌کارند و زندگی‌شان را تلخ و سخت می‌کنند.
با این اوصاف مطمئن‌ترین مرجع، سازمان بهداشت جهانی است که توصیه‌های این سازمان می‌تواند عاقلانه‌ترین راه و روش برای اتخاذ تصمیم در مقابله با کرونای عالم‌گیر باشد، حتی با این توجیه که «عزای عمومی به‌نوعی عیش است».


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها