جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 23 اسفند 1399 ، 26 : 18

کد خبر : 22643

از 0 نفر 0

بافت‌های ناکارآمد جدید و حاشیه‌نشین مورد بررسی قرار می‌گیرد

بافت‌های ناکارآمد  جدید و حاشیه‌نشین مورد بررسی قرار می‌گیرد

بیست و نهمین جلسه کارگروه مرکزی پیش بینی و پیشگیری از رشد و گسترش بافت‌های ناکارآمد جدید و حاشیه نشین، امروز ۲۳ اسفند ماه در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار می‌شود.+ تحلیل خبر

بیست و نهمین جلسه کارگروه مرکزی پیش بینی و پیشگیری از رشد و گسترش بافت‌های ناکارآمد جدید و حاشیه نشین، امروز ۲۳ اسفند ماه در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و نهمین جلسه کارگروه مرکزی پیش‌بینی و پیشگیری از رشد و گسترش بافت‌های ناکارآمد جدید و حاشیه‌نشین به ریاست فرزاد فرهادی‌راد مستشار قضائی و مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و با حضور اعضای ستاد، امروز شنبه ۲۳ اسفندماه برگزار خواهد شد.
در این جلسه ضمن ارائه گزارش درخصوص آخرین وضعیت سکونت‌گاه‌های غیررسمی در روستاهای حریم شهرها، پیش‌نویس آئین‌نامه جدید کارگروه مرکزی نیز مورد بحث، بررسی و تبادل نظر اعضا قرار خواهد گرفت.

تحلیل خبر

آن‌گونه که مشاهده می‌شود، موضوعیت پیشگیری و سازمان‌ها، معاونت‌ها، ارگان‌ها و .... شکل‌گرفته رسمی و غیررسمی در این زمینه، تنها در مرحله شعاری خود باقی مانده و برنامه‌ریزی، اقدامات راهبردی و بازدارنده واقعیِ جرم و تخلف در موضوعات گوناگون، همچنان دوران ایستایی و بی‌اثری را سپری می‌کنند.
در مورد سکونتگاه‌های غیررسمی که قرار است در بیست و نهمین جلسه کارگروه مرکزی پیش‌بینی و پیشگیری از رشد و گسترش بافت‌های ناکارآمد جدید و حاشیه‌نشین، مورد بحث قرار گیرد، تاکنون بدون آنکه به اصل و ریشه پیدایش آن‌ها پرداخته شود و چرایی شکل‌گیری این‌گونه سکونتگاه‌ها مورد کنکاش قرار گیرد، تنها مشاهده‌گر اِعمال برخوردهای به‌اصطلاح بازدارنده که در مقام عمل و اقدام بی‌اثری آن‌ها به اثبات رسیده است، بوده‌ایم و دریافته‌ایم که این‌گونه مسائل با دیدگاه‌های افرادی که بیشتر به اعضای کمیته انضباطی شبیه هستند تا دارندگان نگاه‌های ریشه‌ای و عمیق کارشناسی به پیشگیری اصولی و اساسی، هرگز قابل حل‌وفصل نبوده و نخواهد بود.
هنوز به این سؤال پاسخ داده نشده است که چرا سکونتگاه‌های غیررسمی باید شکل گیرد تا در پی آن، مجبور شویم بر سر «چند راه چه کنم؟!» قرار گیریم و درنهایت نیز راهی جز به‌اصطلاح «ضعیف‌کُشی» را در پیش نگیریم؟! و اندوخته اندک محروم‌ترین و درعین‌حال مظلوم‌ترین اقشار جامعه را قلع‌وقمع کنیم؟!
در حاشیه شهرها شاهد پیدایش سکونتگاه‌های غیررسمی ایجاد شده از سوی رانده شده‌ها از دیار خود هستیم. افرادی که بیکاری، فقر و .... آنان را از محل زندگی خود فراری داده و مجبور به پناهنده شدن به حلبی‌آبادهای حواشی شهرها و کلان‌شهرها با متولی‌گریِ ناخواسته شهرداری‌ها کرده است.
در حواشی روستاها نیز به‌گونه دیگری این‌گونه سکونتگاه‌ها شکل می‌گیرد که البته در ابتدا نطفه آن‌ها ازسوی قدرتمندانی بسته می‌شود که سودهای نامشروع کلانی را به جیب می‌زنند، اما پس از گذشته یک تا چند سال و حتی گاهی چند دهه، تازه سروکله متولی‌هایی که در این مدت خفته و خاموش بوده‌اند! پیدا می‌شود و می‌بینیم که هر از چندی پتک سهمگینِ اختیارات خود را بر سر درواقع مالباختگانی می‌کوبند که قربانی متصلان به مراکز قدرت شده‌اند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها