پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 25 فروردین 1400 ، 43 : 17

کد خبر : 22723

از 0 نفر 0

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه: آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی ایران

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه:   آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی ایران

سید عباس عراقچی که برای ادامه گفت و گوها و نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده است این خبر را اعلام کرد.+ تحلیل خبر

سید عباس عراقچی که برای ادامه گفت و گوها و نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده است این خبر را اعلام کرد.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد.
به گزارش ایرنا از اداره کل دیپلماسی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سید عباس عراقچی که برای ادامه گفت و گوها و نشست کمیسیون مشترک برجام امروز به وین سفر کرده است این خبر را اعلام کرد. هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام از ۱۳ فروردین ماه جاری به صورت برخط با حضور نمایندگان ایران و کشورهای ۱+۴ آغاز شد و ادامه آن به صورت حضوری در وین ادامه یافت.
افزایش سانتریفیوژها در نطنز
عباس عراقچی تأکید کرد هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.قرار است دیدارها و رایزنی‌ها با اعضای باقی‌مانده برجام از امروز به صورت دو و چندجانبه آغاز شده و در روزهای آتی ادامه یابد. در این دور از گفت‌وگوها نیز نمایندگانی از سایر دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت نفت و بانک مرکزی در ترکیب هیئت کشورمان حضور دارند.

 

تحلیل خبر

در این اوضاع بی‌پولی و وضعیت وخیم اقتصادی کشور، آمران حمله به انهدام و صدمه زدن به سایت هسته‌ای نطنز، چند هدف عمده را دنبال می‌کردند: یکی اینکه می‌دانستند که ایران بعد از صدمه دیدن یکی از مهمترین سایت‌های هسته‌ای‌اش، مجبور است به سرعت آن را ترمیم و بازسازی کند و لذا نیاز به پول و هزینه‌های ریالی یا ارزی یا هر دو دارد پس با این ضربه، اقتصاد ایران نیز زیر فشار مضاعف و فوری قرار می‌گیرد همانطور که عراقچی معاون وزیر امور خارجه بلافاصله در یک عکس‌العمل بین‌المللی اعلام کرد که علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده در نطنز، تعداد 1000 سانتریفیوژ دیگر نیز اضافه خواهیم کرد و غنی‌سازی 60 درصدی را آغاز می‌کنیم که البته همه این‌ها هزینه‌بر است.
هدف دوم آنها از این عملیات تخریبی، به تعویق انداختن فعالیت‌های آتی هسته‌ای بود و هدف سوم، قدرت نمایی نفوذ خود در حساس‌ترین سایت هسته‌ای کشور بود. البته از جهات سیاسی هم، می‌خواهند مذاکرات وین در مورد برجام را در هاله‌ای از عدم اعتماد و بدبینی فرو برده و آن را بی‌نتیجه یا متوقف کنند. چیزی که برخی از نمایندگان و گروه‌های سیاسی هم نادانسته بر این طبل ‌کوبیدند.
به هرحال در مقابل این گونه حملات حساب شده، باید مسئولان و عناصر سیاسی کشور ما نیز به عمق اهداف آنها پی ببرند و با تحلیل و شناخت درست از این حرکات، مسیر صحیح را نشان دهند و در دام بازی آنها قرار نگیرند. از طرف دیگر هم، این عملیات تخریبی، هشداری به مسئولان ذیربط است که حواسشان از جمیع جهات جمع باشد و خیال نکنند که بیگانگان، فقط از طریق موشک و جنگنده‌های هوایی به مراکز هسته‌ای و حساس کشور شاید حمله کنند بلکه روش‌های اینچنینی هم مدنظر داشته باشند.
جان کلام اینکه مسئولان باید نگذارند که این ضربه‌ها و صدمه‌ها بر اقتصاد و سایر بخش‌های کشور وارد شود چرا که نتیجه‌اش فشار بیشتر بر مردم خواهد بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها